تحصیل در خارجسایر موضوعات

مهاجرت به آلمان 2023

کانال تلگرام تحصیلی     

مهاجرت به آلمان یکی از گزینه‌های مهاجرت برای افرادی است که قصد زندگی در کشورهای خارجی را دارند. با توجه به سیاست مهاجر پذیر کشور آلمان روش های متعددی نیز برای مهاجرت در نظر گرفته شده است به طوری که تقریبا تمامی افراد با شرایط مختلف می‌توانند برای مهاجرت اقدام کنند. کسب اطلاع کامل از جزییات مهاجرت به آلمان بسیار اهمیت دارد چراکه در غیر این صورت ممکن است مورد کلاهبرداری و ضرر مالی قرار گیرید. برای کسب اطلاع می‌توانید این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و یا از طریق شماره های درج شده در پایین صفحه با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

 

فهرست مطالب

مهاجرت به آلمان

آلمان کشوری صنعتی و پیشرفته است که از سیستم آموزشی خوب و شرایط شغلی عالی برخوردار می‌باشد. صنعتی بودن آلمان باعث شده است که موقعیت های شغلی بسیار زیادی در این کشور ایجاد شود و آلمان نیز برای پر کردن موقعیت های شغلی خود با افراد متخصص از سرتاسر جهان مهاجر پذیرش می‌کند. کار، تحصیل و زندگی در آلمان مورد توجه بسیاری از افراد در سرتاسر جهان است.

برای مهاجرت به آلمان روش‌های متعددی وجود دارد که افراد می‌توانند با توجه به شرایط خود از آ‌ها استفاده نمایند. چنانچه قصد مهاجرت به آلمان را دارید، بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید تا از تمامی روش‌های مهاجرت مطلع شوید.

 

مزایا و معایب مهاجرت به آلمان

همانطور که گفته شد آلمان یکی از مقاصد محبوب و پرطرفدار برای مهاجرت است. این کشور از مزایای بسیار زیادی برخوردار است اما در عین حال معایبی هم دارد که قبل از مهاجرت باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید. مزایا و معایب مهاجرت به آلمان به شرح زیر می‌باشد.

 

هزینه زندگی

در کشور آلمان هزینه های زندگی نسبت به سایر کشورها همچون آمریکا و کانادا ارزان تر است و مخصوصا با سکونت در شهرهای کوچک هزینه ها به طرز محسوسی کاهش پیدا می‌کند. اما در عین حال مالیات به طرز عجیبی بالاست به طوری که افراد باید تقریبا ۴۰ درصد حقوق خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند. البته این مالیات بالا مزایایی هم دارد و خدماتی همچون تحصیل و درمان به صورت رایگان به شهروندان ارائه می‌شود.

 

مهاجرت به آلمان | اشتغال

در کشور آلمان کار تمام زندگی فرد را نمی‌گیرد و افراد می‌توانند در عین کار کردن به زندگی شخصی خود نیز برسند. کشور آلمان به رسیدگی به خانواده توجه بسیار زیادی نشان می‌دهد. در واقع می‌توان گفت که با کار کردن در آلمان می‌توانید بین زندگی شخصی و شغلی خود تعادل برقرار کنید.

اما با این وجود به دلیل وجود نیروهای متخصص بسیار زیاد در آلمان ترفیع گرفتن در این کشور با سختی‌های بسیار زیادی همراه است و اکثر مهاجران معمولا موفق به دریافت ارتقا شغلی نمی‌شوند.

 

فرهنگ

فرهنگ آلمانی‌ها به این صورت است که به نظم اهمیت بسیار زیادی می‌دهند و این باعث می‌شود که بهره‌وری کار نیز بسیار افزایش یابد. اما از سوی دیگر مهم ترین مشکل فرهنگ آلمان خونگرم نبودن آن‌ها و رفتار نامهربانانه با مهاجران است که این می‌تواند باعث خستگی و فرسودگی پس از مهاجرت به آلمان شود.

 

سبک زندگی آلمانی‌ها

در کشور آلمان افراد می‌توانند به راحتی به کشورهای دیگر سفر کرده و به گردش و تفریح بپردازند که این یک سبک زندگی عالی محسوب می‌شود. اما یکی از مشکلات طعم غذاها در آلمان می‌باشد. افراد پس از مهاجرت به آلمان معمولا در ابتدای ورود به آلمان طعم غذاها را ناخوشایند می‌بینند اما به مرور به آن عادت خواهند کرد.

 

مهاجرت به آلمان | خدمات درمانی

خدمات درمانی به صورت بسیار مناسبی در کشور آلمان ارائه می‌شود. کادر درمان معمولا مسلط به زبان انگلیسی هستند و رفتار درست با بیماران را در اولویت قرار می‌دهند. اما با این وجود هزینه های درمان در بیمارستان های خصوصی بسیار بالاست و پرداخت هزینه از سوی بیمه نیز مدت زیادی به طول می‌انجامد.  سایر مزایای مهاجرت به آلمان به شرح زیر است.

  • رایگان بودن تحصیل در مدارس و دانشگاه ها
  • کیفیت زندگی بالا
  • تنوع فرهنگی
  • قرار گیری در مرکز اروپا و دسترسی به سایر کشورها
  • داشتن ثبات سیاسی

 

شرایط مهاجرت به آلمان

در ادامه خواهید خواهند که مهاجرت به آلمان روش‌های متعددی دارد. هر فرد با توجه به روش مهاجرتی خود باید شرایطی را دارا باشد. برای مثال برای مهاجرت تحصیلی باید از دانشگاه مقصد نامه پذیرش دریافت کرده باشید و علاوه بر مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی از توانایی مالی نیز برخوردار باشید.

شرط سنی نیز برای مهاجرت به آلمان وجود دارد. البته آلمان در زمینه سن بسیار انعطاف پذیر است و مهاجران را از سنین ۱۸ تا ۶۵ سال پذیرش می‌کند. اما به طور کل با توجه به روش مهاجرتی خود شرط سنی تغییر می‌کند. بهترین سن برای مهاجرت تحصیلی ۱۸ تا ۲۲ سالگی، ۲۳ تا ۳۵ سالگی برای مهاجرت کاری و ۳۵ سال به بالا برای مهاجرت سرمایه گذاری می‌باشد.

 

مهاجرت به آلمان با ویزای کاری

همانطور که گفته شد کشور آلمان صنعتی است و سیاست این کشور نیز بر این است که با جذب نیروهای متخصص موقعیت‌های کاری را پر کرده و تعادل اقتصادی را حفظ کند. به همین دلیل می‌توان گفت که مهاجرت با ویزای کاری در کشور آلمان تقریبا راحت است. برای مهاجرت کاری می‌توان از انواع ویزا استفاده کرد که به شرح زیر می‌باشند.

ویزای بلوکارت اتحادیه اروپا: افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند و در حوزه شغلی خود بسیار ماهر هستند، با دریافت پیشنهاد کاری یا همان جاب آفر می‌توانند این ویزا را دریافت کنند.

ویزا جستجو کار: افرادی که جاب آفر دریافت نکرده‌اند، می‌توانند با استفاده از این ویزا وارد آلمان شوند و در بازه زمانی ۶ ماه به جستجوی کار بپردازند.

ویزای کاری: افرادی که جاب آفر دریافت کرده باشند این ویزا را دریافت خواهند کرد و می‌توانند برای مهاجرت به آلمان اقدام نمایند.

آوسبیلدونگ: با استفاده از این ویزا افراد می‌توانند در دوره‌های یادگیری تخصص شرکت کرده و در این مدت کسب درآمد نیز داشته باشند.

ویزای Au Pair: با دریافت این ویزا افراد جوان می‌توانند به صورت کاری مهاجرت کرده و در کشور آلمان با یک خانواده میزبان زندگی کنند.

 ICT: افرادی که از شرکت‌ها دارای شعبه در ایران و آلمان جاب آفر دریافت می‌کنند، مشمول دریافت این ویزا می‌شوند.

ویزای خود اشتغالی: افرادی که سرمایه و ایده راه اندازی یک کار را داشته باشند این ویزا را دریافت خواهند کرد.

 

شرایط دریافت ویزای کاری

برای دریافت هر یک از ویزاهای فوق باید شرایط اختصاصی را داشته باشید اما به طور کل می‌توان از شرایط دریافت ویزای کاری برای ماجرت به آلمان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سن بین ۱۸ تا ۴۵ سال برای مهاجرت به آلمان
  • داشتن مدرک زبان با سطح حاقل B1
  • داشتن سابقه کار مرتبط به حوزه شغلی خود در آلمان
  • دریافت جاب آفر (برای اکثر ویزا های کاری)
  • داشتن تمکن مالی (با توجه به نوع ویزا متفاوت است)

 

مهاجرت کاری پرستاران به آلمان

نیروی پرستار در کشور آلمان با کمبود مواجه شده است به همین دلیل پذیرش پرستار با سهولت بسیار زیادی انجام می‌شود. مهاجرت به آلمان با شغل پرستاری نیازمند دریافت ویزای کاری است. ویزای هایی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید جاب آفر، ویزای جستجوی کار و ویزای اوسبیلدونگ هستند. حقوق پرستاران در آلمان حداقل ۱۳۴۰ یورو و حداکثر ۴۶۲۰ یورو می‌باشد.

 

مهاجرت به آلمان با ویزای تحصیلی

تحصیل در کشور آلمان در بین دانشجویان سرتاسر جهان بسیار پرطرفدار است چراکه این کشور دانشگاه‌هایی با رنکینگ بالا دارد و با داشتن سیستم آموزشی قوی جز بهترین مقاصد برای تحصیل محسوب می‌شود. هزینه تحصیل در کشور آلمان بسیار پایین است و حتی بعضا رایگان نیز خواهد بود.

به همین دلیل اکثر افراد می‌توانند برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنند. برای مهاجرت تحصیلی می‌توانید از سه روش ویزای تحصیلی آلمان، ویزای دوره زبان آلمانی و ویزای متقاضی دانشجویی استفاده نمایید.

 

شرایط و مدارک دریافت ویزای تحصیلی

  • ارائه پاسپورت
  • نامه پذیرش در دانشگاه‌های معتبر آلمان
  • برگه معاینه سلامت
  • انگیزه نامه
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی (مدرک زبان مورد نیزا با توجه به دانشگاه محل تحصیل متفاوت خواهد بود)
  • مدارک اثبات توانایی مالی برای پرداخت هزینه تحصیل و زندگی پس از مهاجرت به آلمان

برای دریافت ویزای تحصیلی بایستی ابتدا از دانشگاه مورد نظر خود تاییدیه دریافت کنید و سپس با مراجعه به سفارت ویزای خود را دریافت نمایید. اعتبار ویزای تحصیلی تا پایان مدت تحصیل می‌باشد. همچنین دانشجویان بین المللی اجازه دارند که با ویزای تحصیلی خود برای یک سال به ۱۲۰ روز کامل و یا ۲۴۰ نیمه روز  کار در آلمان بپردازند.

پس از پایان تحصیل، ویزا دیگر اعتبار نخواهد داشت و برای اقامت بیشتر بایستی نسبت به دریافت ویزاهای دیگر اقدام کرد. ویزاهایی که پس از فارغ التحصیلی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از: کارت آبی اتحادیه اروپا، ویزای اسکیل ورکر و ویزای جستجو کار.

 

مقاطع تحصیلی در دانشگاه

کارشناسی: رشته کارشناسی اکثرا به زبان آلمانی است و به همین دلیل دانشجویان باید مدرک زبان آلمانی را داشته باشند. همچنین شما باید ۴۰ واحد درسی را از قبل پاس کرده باشید و یا یک سال در کالج های آلمان آموزش ببینید. دوره کارشناسی ۴ سال به طول می‌انجامد و هزینه بسیار کمی نیز دارد.

کارشناسی ارشد: تحصیل در مقطع ارشد ۲ سال طول می‌کشد. در این مقطع دروس به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شود و دانشجویان با داشتن آیلتس حداقل ۶.۵ می‌توانند برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنند. تحصیل در این مقطع و مهاجرت به آلمان با داشتن مدرک B2 آلمانی نیز امکان پذیر است.

دکتری: برای تحصیل در مقطع دکتری که پژوهش محور است، به نامه پذیرش از یک استاد نیاز دارید. در این مقطع داشتن مدرک زبان انگلیسی کفایت می‌کند و نیازی به مردک زبان آلمانی نیست. تحصیل در مقطع دکتری ویزای کاری نیاز دارد و در این شرایط هر ماه مبلغی را نیز دریافت خواهید کرد.

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

مهاجرت به آلمان با سرمایه گذاری

کشور آلمان شرایط بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری دارد که روش عالی برای مهاجرت محسوب می‌شود. با سرمایه گذاری در این کشور می‌توانید هم درآمد عالی و سوددهی داشته باشید و هم اقامت دائم آلمان را دریافت کنید. لازم به ذکر است که سرمایه گذاری شما باید منجر به اشتغال زایی و سوددهی شود تا اقامت دائم به شما تعلق گیرد.

سرمایه معمولا به مدت ۳ تا ۵ سال در کشور می‌ماند و پس از آن اقامت دائم داده می‌شود. سرمایه گذاری و مهاجرت به آلمان روش‌هایی دارد که به شرح زیر می‌باشند.

 

دریافت ویزای طلایی

در صورتی که فرد حداقل ۳۶۰۰۰۰ یورو داشته باشد و آن را در خرید اوراق قرضه دولتی و یا سهام شرکت‌ها سرمایه گذاری کند، ویزای طلایی آلمان را دریافت خواهد کرد. سرمایه گذاری به مدت سه سال و داشتن مدرک زبان آلمانی از شروط دریافت این ویزا می‌باشد. همچنین برای صدور ویزا بررسی سوابق نیز توسط دولت آلمان انجام می‌شود.

 

دریافت ویزای کارآفرینی

افرادی که حداقل ۱۰۰۰۰۰ یورو سرمایه دارند و می‌توانند یک کسب و کار در کشور آلمان راه بیندازند، مشمول دریافت ویزای کارآفرینی می‌شوند. برنامه تجاری فرد برای مهاجرت به آلمان باید سودده باشد و ایجاد شغل کند. همچین این طرح باید توسط دولت مورد تایید واقع شود.

 

استارتاپ

ویزای استارتاپ به سرمایه گذاران غیر اتحادیه اروپا اختصاص دارد. بدین صورت که با داشتن سرمایه اولیه حداقل ۵۰۰۰۰ یورو و داشتن طرح نو برای ایجاد کسب و کار می‌توانید این ویزا را دریافت کنید. برای دریاف ویزای استارتاپ فرد باید مدرک زبان آلمانی نیز داشته باشد.

 

مهاجرت به آلمان با ازدواج

یکی از روش‌های محبوب مهاجرت به آلمان ازدواج با شهروندان آلمانی می‌باشد. بسیاری از افراد بر این باورند که پس از ازدواج به راحتی و بلافاصله اقامت دائم خود را دریافت می‌کنند اما اینطور نیست و به دلیل کلاهبرداری‌های بسیار زیاد در این زمینه، اداره مهاجرت آمریکا سخت گیری بسیار زیادی برای صدور ویزا نشان می‌دهد.

پس از ازدواج و ورود به کشور آلمان، زوجین باید برای چند سال با یکدیگر زندگی کنند و واقعی بودن ازدواج خود را نشان دهند. همچنین همسر آلمانی یا همان اسپانسرشیپ باید توانایی مالی برای حمایت همسر خود را داشته باشد. علاوه بر این زوجین باید از قبل باهم آشنا باشند تا هرگونه سوظن در مورد صوری بودن ازدواج از بین برود.

در طول مدت ازدواج چندین بار با زوج مصاحبه می‌شود. فرد غیر آلمانی برای دریافت اقامت بایستی مدرک زبان حداقل B1 داشته باشد.

 

مهاجرت به آلمان با تولد فرزند

یکی دیگر از روش‌های بسیار پرطرفردار برای دریافت اقامت آلمان، تولد فرزند در خاک این کشور است. اما آلمان صرفا به دلیل تولد اقامت دائم صادر نمی‌کند. برای این منظور یکی از والدین باید اقامت دائم را داشته باشد و یا حداقل ۵ سال به طور قانونی در کشور آلمان قعالیت کرده باشد.

با توجه به چالش‌های دریافت اقامت با تولد فرزند توصیه می‌شود که قبل از هر اقدام و هزینه‌ای با متخصصان این حوزه مشورت نمایید تا با توجه به جدیدترین اخبار و اطلاعات شما را راهنمایی کنند.

 

مهاجرت با کارت شانس آلمان

کارت شانس آلمان یک روش مهاجرتی جدید است که هنوز تصویب نشده و تنها در مرحله پیشنهاد قرار دارد. این روش همچون سیستم اکسپرس انترنتی آمریکا عمل می‌کند. افرادی که در یک کار با تعداد نیروی مورد نیاز محدود مهارت بالایی دارند، با توجه به امتیازهای خود ارزیابی شده و اقامت دریافت می‌کنند.

هر فردی که بیش ترین امتیاز را دریافت کند در لیست واجدین شرایط دریافت ویزا قرار می‌گیرد. شرایط و مدرک مورد نیاز برای دریافت کار شانس آمریکا به صورت زیر می‌باشد.

  • مدرک زبان آلمانی‌ (حداقل B1)
  • داشتن تحصیلات دانشگاهی در زمینه شغل و مهارت مورد نظر
  • سابقه کار  (حداقل ۳ سال)
  • سن حداکثر ۳۵ سال برای مهاجرت به آلمان

توجه داشته باشید که کارت شانس برای تمامی مشاغل نیست و فقط شغل‌هایی که توسط دولت آلمان مشخص می‌شود امکان شرکت در این طرح را دارند.

 

مهاجرت با پناهندگی

مهاجرت به آلمان با پناهندگی به این صورت است که افراد پس از ورود غیرقانونی به کشور به اداره مهاجرت آلمان درخواست می‌دهند. دولت وضعیت فرد را بررسی کرده و در صورت تایید، پناهندگی داده می‌شود. اما در غیر این صورت فرد به کشور خود دیپورت خواهد شد. این روش غیرقانونی است و مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می‌آورد. روش پناهندگی توسط مجموعه دانتل کو توصیه نمی‌شود.

 

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به آلمان

برای مهاجرت باید مدارک مورد نیاز را به طور کامل آماده کرده و به سفارت تحویل دهید. در بسیاری از موارد پیش آمده است که افراد با ریجکت ویزای خود مواجه شده‌اند که یکی از دلایل آن ناقص بودن مدارک می‌باشد. به همین دلیل بهتر است از تمامی مدارک مورد نیاز اطلاع داشته باشید و آن‌ها را به طور کامل اماده کنید. مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به آلمان به شرح زیر می‌باشد.

  • پاسپورت معتبر
  • فرم های مورد نیاز به صورت کامل شده
  • عکس پرسنلی که در سال جدید گرفته شده باشد.
  • مدارک شخصی و هویتی
  • مدرک پایان خدمت آقایان
  • مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی
  • نامه پذیرش از دانشگاه و ترجمه شده مدارک و ریز نمرات برای داوطلبان ویزای تحصیلی
  • جاب آفر و سابقه کار برای داوطلبان ویزای کاری
  • مدارک اثبات توانایی مالی برای پرداخت هزینه‌ها

مهاجرت به آلمان

 

سطح زبان برای مهاجرت به آلمان

برای مهاجرت به آلمان باید مدرک زبان انگلیسی و یا آلمانی را داشته باشید. انگلیسی یا آلمانی بودن زبان و یا سطح و نمره آن با توجه به نوع روش مهاجرتی و همچنین موسسات و مراکز مقصد متفاوت خواهد بود. برای مثال برای دریافت ویزای کاری معمولا به مدرک B1 نیاز است اما با این حال ممکن است کارفرما سطح بالاتر و یا حتی زبان انگلیسی را نیاز داشته باشد.

برای ویزای تحصیلی نیز به مدرک آیلتس حداقل 6.5 و زبان آلمانی سطح B2  نیاز است. لازم به ذکر است که برای دریافت اقامت دائم و شهروندی آمریکا به تسلط بیشتری بر زبان نیز خواهید داشت. در صورتی که قصد دریافت اقامت دائم آلمان را دارید، می‌توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو صحبت نمایید.

 

هزینه مهاجرت به آلمان

هزینه یکی از مهم ترین بخش‌های مهاجرت به آلمان است. از ابتدای شروع درخواست ویزا تا ورود و زندگی در آلمان باید هزینه‌هایی را پرداخت کنید. در صورت عدم توانایی مالی ویزای شما ریجکت خواهد شد و حتی پس از ورود به آلمان نیز در صورتی که نتوانید هزینه‌ها را پرداخت کنید، دیپورت می‌شوید. به همین دلیل بهتر است از همین ابتدا از تمامی هزینه‌ها اطلاع داشته باشید. هزینه های مهاجرت به آلمان به شرح زیر می‌باشد.

 

هزینه دریافت ویزا

همانطور که گفته شد ویزاهای مهاجرتی انواع مختلفی دارد و هر یک از آن‌ها نیز هزینه متفاوتی خواهند داشت. برای مثال ویزاهای بلند مدت بسیار گران تر از ویزاهای کوتاه مدت هستد. تعداد افراد خانواده و سن آن‌ها نیز بر هزینه ویزا تاثیر می‌گذارد. هزینه صدور ویزای آلمان به شرح زیر می‌باشد.

  • بلند مدت ۷۵ یورو
  • بلند مدت برای افراد کمتر از ۱۸ سال ۳۷.۵ یورو
  • کوتاه مدت برای بزرگسالان ۸۰ یورو
  • کوتاه مدت برای کودکان ۶ تا ۱۲ ساله ۴۰ یورو
  • کوتاه مدت برای کودکان کوچک تر از ۶ سال رایگان

علاوه بر هزینه صدور ویزا افراد در ابتدا باید با نامه بانکی توانایی خود برای پرداخت هزینه‌های زندگی پس از مهاجرت به آلمان را نشان دهند. هر روش مهاجرتی به میزان تمکن مالی متفاوتی نیاز دارد که به شرح زیر می‌باشند.

  • ویزای کاری ۱۰ هزار یورو
  • ویزای تحیلی ۱۰ هزار و سیصد یورو
  • ویزای سرمایه گذاری ۲۰ هزار یورو
  • ویزای جستجو کار ۷۲۰ یورو

 

مهاجرت به آلمان | هزینه شرکت در دوره های زبان

همانطور که گفته شد برای دریافت ویزا باید مدرک زبان داشته باشید. دریافت مدرک زبان معمولا به شرکت در کلاس‌های آموزشی نیاز دارد. کلاس‌های عمومی معمولا ۹۵۰ تا ۱۲۰۰ هزینه دارند. رسیدن به سطح B1 که پایه مدرک زبان آلمانی است تقریبا ۴ تا ۶ ترم طول می‌کشد.

 

بیمه درمانی

بیمه درمانی یکی از الزامات زندگی در کشور آلمان است. برخی مواقع باید قبل از ورود به آلمان و برخی مواقع بعد از ورود بیمه خود را دریافت کنید. بیمه درمانی با توجه به نوع ویزا متفاوت خواهد بود و هزینه آن نیز متغییر است. هزینه مهم‌ترین بیمه‌های درمانی پس از مهاجرت به آلمان به شرح زیر می‌باشد.

بیمه موقت: قبل از ورود به آلمان باید این بیمه را خریداری کنید. بیمه موقت در حدود 1 تا 3 ماه اعتبار دارد. مبلغ بیمه برای افراد در سنین 22 تا 30  117 یورو در ماه می‌باشد.

بیمه دائم: در صورت اقامت طولانی مدت پس از ورود به کشور باید بیمه دائم دریافت کنید. هزینه بیمه دائم در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو در ماه می‌باشد.

بیمه خصوصی: بیمه های خصوصی خدمات بیشتری را پوشش می‌دهند و به همین دلیل هزینه بیشتری نیز دارند. برای دریافت این بیمه باید ماهیانه مبلغی در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو پرداخت نمایید.

 

هزینه زندگی در آلمان

پس از دریافت ویزا و ورود به کشور آلمان بزرگ ترین بخش‌ هزینه مهاجرت به آلمان شروع می‌شود که هزینه زندگی است. اجاره مسکن بیش ترین هزینه را به خود اختصاص می‌دهد. مثلا برای اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر باید ۹۴۰ دلار پرداخت نمایید. اجاره خوابگاه دانشجویی نیز ماهانه در حدود ۲۷۵ دلار می‌باشد. برای خورد و خوراک و حمل و نقل نیز باید ماهانه در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار پرداخت نمایید.

 

پس از ورود به آلمان چه باید کرد؟

پس از ورود به کشور آلمان باید برای شروع زندگی اقداماتی انجام دهید. با توجه به غریب بودن در این کشور و عدم آشنایی با قوانین بسیاری از افراد در پیدا کردن شغل و مسکن با مشکل مواجه می‌شوند. به همین دلیل سازمان‌های مختلف کشور آلمان در این زمینه مهاجران را یاری می‌کنند. سازمان‌های مهاجرتی آلمان به شرح زیر هستند:

 

اداره ثبت نام اتباع خارجی

این اداره مسئولیت صدور مجور برای مهاجران تازه وارد را بر عهده دارد. مهاجران پس از مهاجرت به آلمان و ورود به کشور باید به این سازمان مراجعه کنند تا مجوز خود را دریافت کرده و در مورد شرایط زندگی در آلمان نیز اطلاعات کافی به دست آورند.

 

سازمان بین المللی مهاجرت

این سازمان به مسائل مربوط به مهاجرت رسیدگی می‌کند و در زمینه هایی همچون کمک در مراحل دریافت پناهندگی، کمک به مهاجران برای سازگاری با فرهنگ آلمانی، کمک به پیدا کردن مسکن و بیمه درمانی، کمک برای بازگشت مهاجران به کشور خود و… خدمات ارائه می‌دهد.

 

اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی

این سازمان به مشکلات مهاجران و درخواست‌های پناهندگان رسیدگی مي‌کند. مهاجران و پناهندگان در صورت بروز مشکل و یا درخواست های مختلف می‌توانند به این اداره مراجعه نمایند. این سازمان به ارائه خدماتی همچون برگزاری کلاس‌های زبان آلمانی نیز می‌پردازد و به طور کل در جهت رفاه حال مهاجران و پناهندگان عمل می‌کند. پس از مهاجرت به آلمان می‌توانید به این اداره مراجعه نمایید.

 

فرهنگ آلمان و شرایط زندگی برای مهاجران

فرهنگ کشور آلمان به نظم و قانون اهمیت بسیار زیادی می‌دهد. مردم آلمان در برخورد اول افردای سرد و خشک به نظر می‌رسند اما افرادی به شدت خانواده دوست هستند و همانطور که گفته شد به دلیل اهمیت خانواده شرایط کاری را نیز به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کنند تا کارمندان زمان رسیدگی به خانواده را داشته باشند.

آلمانی ها به مراسم‌های اجتماعی و تعطیلات اهمیت می‌دهند و به طور کل زمان بسیار با ارزشی را در این رویدادها می‌گذرانند. بومی‌های آلمانی از مهاجران انتظار دارند که متناسب با فرهنگ آن‌ها برخورد کنند. با توجه به افزایش مهاجران در سال‌های گذشته آلمانی‌ها نیز رفتار مسالمت آمیزی را در برخورد با مهاجران در پیش گرفته‌اند.

با این حال آلمانی‌ها آغوش بسیار پذیرایی برای مهاجران ندارند و به همین دلیل افراد مهاجر باید قوانین را رعایت کنند و با تسلط بر زبان آلمانی شرایط زندگی خود را بهبود بخشند. دانستن زبان انگلیسی برای زندگی مهاجرت به آلمان کافی نیست چراکه افراد بومی به این زبان تسلط ندارند و باید با زبان خودشان با آنان ارتباط برقرار کرد.

علاوه بر این سنگین بودن مالیات نیز در سال‌های اول برای مهاجران بسیار سخت خواهد بود اما به مرور زمان و دریافت خدمت عالی به آن عادت خواهید کرد.

 

دریافت اقامت دائم آلمان

دریافت ویزا و ورود به کشور آلمان به معنای اقامت دائم این کشور نیست و پس از پایان اعتبار ویزا بایستی کشور را ترک کرده و به کشور خود بازگردید. اما بسیاری از مهاجران ترجیح می‌دهند که پس از پایان تحصیل و یا کار خود در این کشور بمانند و به زندگی در کشوری با امکانات رفاهی عالی ادامه دهند. برای دریافت اقامت دائم باید شرایطی داشته باشید که به شرح زیر هستند:

  • اقامت در کشور آلمان و حضور مداوم ۵ ساله
  • توانایی مالی برای پرداخت هزینه های زندگی و پرداخت مالیات
  • تسلط بر زبان آلمانی با داشتن مدرک A2
  • پرداخت بیمه بازنشستگی برای مدت حداقل ۶۰ ماه
  • داشتن مسکن برای زندگی و مهاجرت به آلمان
  • شرکت در دوره های سازگاری با فرهنگ آلمانی
  • عدم سوسابقه در کشور آلمان

توجه داشته باشید که موارد فوق شرایط عمومی اقامت دائم هستند و افراد با ویزای های مختلف ممکن است شرایط دیگری نیز داشته باشند.

 

تابعیت دوگانه آلمان

ایرانیان پس از مهاجرت به کشور آلمان می‌توانند تابعیت دوگانه دریافت کنند. یعنی علاوه بر شهروندی آلمان، شهروندی ایرانی خود را نیز حفظ نمایند. چراکه حذف شهروندی قبلی مشکلات بسیار زیادی را برای آنان به وجود می‌آورد. همچنین افرادی که یکی از والدین آن‌ها آلمانی است و دگیری تابعیت کشور دیگر را دارد نیز تابعیت دوگانه دریافت خواهند کرد.

 

بهترین راه مهاجرت به آلمان

در نهایت ممکن است این سوال برای تان به وجود بیاید که بهترین راه مهاجرت به آلمان کدام روش است. در پاسخ به این سوال باید گفت روش‌های مهاجرتی به آلمان بسیار متنوع هستند و در نتیجه افراد با شرایط مختلف می‌توانند از آن‌ها استفاده نمایند. بهترین روش مهاجرتی برای هر فرد به شرایط او بستگی دارد.

برای انتخاب بهترین روش ضروری است که با افراد متخصص مشورت نمایید تا با بررسی شرایط شما بهترین راه را معرفی نمایند. متخصصان مرکز مشاوره دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

 

مشاوره مهاجرت به آلمان

برای مهاجرت به آلمان راه های متعددی وجود دارد و افراد می‌توانند با استفاده از ویزای تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری و… اقدام به مهاجرت نمایند. پس از ورود به کشور آلمان در صورت دارا بودن شرایط می‌توانید اقامت دائم نیز دریافت نمایید.

مهاجرت به آلمان فرایند طولانی و پیچیده‌ای دارد و عدم اطلاع کافی افراد را متحمل ضرر مالی و زمانی زیادی خواهد کرد. چه بسیار افرادی که هزینه زیادی در این مسیر کرده‌اند و در نهایت با ریجکت ویزا مواجه شده‌اند. به همین دلیل ضروری است که از افراد متخصص کمک بگیرید تا در فرایند مهاجرت همراه شما باشند. مشاوران و متخصصان مرکز مشاوره تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مهاجرت به آلمان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. آیا می‌توان از طریق ازدواج به آلمان مهاجرت کرد؟

    بله ازدواج با افراد آلمانی یا دارای تابعیت آلمان یکی از روش‌‌های مهاجرت است اما نباید صوری باشد چرا که سخت گیری زیادی در این زمینه نشان داده می‌شود.

  2. مهاجرت به آلمان چقدر هزینه دارد؟

    از ابتدای شروع مراحل دریافت ویزا تا سکونت و زندگی در آلمان باید هزینه هایی را پرداخت کنید که در طول مقاله به طور کامل به آن اشاره شده است.

  3. آیا آلمان کشور خوبی برای مهاجرت است؟

    کشور آلمان مزایای بسیار زیادی دارد که از آن‌ها می‌توان به سیستم آموزشی قوی و هزینه‌های کم اشاره کرد. اما در عین حال سازگاری با فرهنگ آلمان و مالیات سنگین نیز از مشکلات این کشور می‌باشد.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره