تحصیل در خارجسایر موضوعات

تحصیل در کانادا 2023

کانال تلگرام تحصیلی     

تحصیل در کانادا یکی از آرزوهای افرادی است که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارند. با توجه به مزایای کانادا یکی از قطب های مهاجرتی برای تحصیل محسوب می‌شود. با این حال تحصیل در کانادا برای بسیاری از افراد یک آرزوی دور از دسترس چرا که فکر می‌کنند به دلیل سختی دریافت ویزا امکان مهاجرت را نخواهند داشت. این در حالیست که با آگاهی کامل از مراحل مهاجرت و کمک گرفتن از افراد متخصص می‌توانید به راحتی ویزای تحصیلی خود را دریافت کنید. برای کسب اطلاع می توانید این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و یا از طریق شماره های درج شده با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

 

تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا یکی از بهترین موقعیت‌ها برای دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارند. کشور کانادا با داشتن دانشگاه های برتر با امتیاز بالا و سیستم آموزش عالی، به یکی از قطلب های مهاجرت برای دانشجویان در سراسر جهان تبدیل شده است. همچنین کشور کانادا امکان کار حین تحصیل و دریافت بورسیه را نیز برای دانشجویان بین المللی مهیا کرده است. کانادا یک کشور پیشرفته است و به دلیل تنوع نژادی جز بهترین کشورها برای زندگی محسوب می‌شود.

 

مزایای تحصیل در کانادا

همانطور که گفته شد کانادا کشوری پیشرفته با سیستم آموزشی در سطح بالا است و به همین دلیل یکی از بهترین مقاصد دانشجویان بین المللی محسوب می‌شود. علاوه بر این تحصیل در کانادا مزایای دیگری نیز دارد که آگاهی از آن‌ها می‌تواند برای تصمیم گیری در انتخاب مقصد به دانشجویان کمک کند. برخی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در کانادا به شرح زیر می‌باشد.

  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • اجازه کار در کانادا در هنگام تحصیل
  • دریافت ویزای همسر و فرزند در صورت دریافت ویزای تحصیلی دانشجو
  • امکان کار کردن همسر در کانادا به صورت نامحدود
  • امکان دریافت تابعیت کشور کانادا پس از فارغ التحصیلی
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی
  • امکانات رفاهی عالی برای زندگی
  • تنوع نژادی و فرهنگ مهاجر پذیر کشور کانادا
  • دریافت راحت ویزا

 

مقاطع تحصیلی در کانادا

در کشور کانادا امکان تحصیل در تمامی مقاطع وجود دارد و افراد می‌توانند از مقطع پیش دبستانی تا دکتری در این کشور به تحصیل بپردازند. تحصیل در مقطع پیش دبستانی از سنین 4 تا 5 سالگی شروع می شود. درس خواندن در سایر مقاطع مختلف تحصیلی در کانادا به شرح زیر می‌باشد.

 

تحصیل در مدارس

کودکان می‌توانند در تمامی مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا دبیرستان به تحصیل در کانادا بپردازند. برای تحصیل در مدارس داشتن مدرک زبان انگلیسی اجباری نیست اما داشتن مدرک نیز امتیاز دارد و برای تحصیل در برخی مدارس نقطه قوت محسوب می‌شود.

یکی از مهم ترین نکات در مورد تحصیل در مدارس کانادا این است که پس از مهاجرت دانش آموز بایستی یک تا دو سال به عقب بازگردد. یعنی اگر دانش آموزی در مقطع دهم باشد، پس از ورود به کانادا باید در مقطع هشتم درس بخواند و دو سال را مجددا بگذراند. انواع مدارس کانادا به شرح زیر می‌باشد.

 

پیش دبستانی

والدین می‌توانند کودکان خود را در سنین 2 تا 5 سالگی در مقطع پیش دبستنانی ثبت نام کنند. دوره پیش دبستانی برای تحصیل در کانادا الزامی نیست و کودکانی که در مقطع پیش دبستانی تحصیل نکرده‌اند نیز می‌توانند بدون هیچ مشکلی وارد مقطع ابتدایی شوند. البته گذراندن پیش دبستانی در دو استان نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا الزامی است.

 

دبستان

پایه های تحصیلی اول تا ششم که elementary school نامیده می‌شود، همان مقطع ابتدایی می‌باشد و در کشور کانادا اجباری است. دانش آموزان از سن 7 سالگی بایستی وارد مدرسه شده و تا سن 12 سالگی در مقطع ابتدایی به تحصیل بپردازند.

 

دبیرستان

در تحصیل در کانادا مقطع دبیرستان به دو بخش تقسیم می‌شود. در مرحله اول دانش آموزان پس از پایان دوره ابتدایی وارد پایه‌های هفتم و هشتم می‌شوند که به آن junior high school گفته می‌شود. پس از آن پایه های نهم و دهم و یازدهم شورع خواهند شد که نام این پایه ها senior high school است. تحصیل در مقطع دبیرستان معمولا تا سنین 16 و یا 18 سالگی به طول می‌انجامد.

 

تحصیل در کانادا مقطع کارشناسی

بسیاری از دانشجویان پس از اخذ مدرک دیپلم و یا پیش دانشگاهی به دنبال مهاجرت هستند و تصمیم می‌گیرند که مقطع کارشناسی خود را در کشور کانادا بگذرانند. سیستم آموزشی قوی کانادا باعث می‌شود که بسیاری از دانشجویان برای تقویت پایه علمی خود از همان ابتدا به دنبال تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی باشند.

برای دریافت ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی بایستی مدرک زبان داشته باشید و معدل دیپلم نیز کمتر از 14 نباشد. البته برای قبولی در دانشگاه های برتر کانادا به معدل بهتری نیاز است. تحصیل کارشناسی در کانادا 3 تا 4 سال به طول می‌انجامد.

 

تحصیل در کانادا مقطع کارشناسی ارشد

قبولی در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا راحت تر از قبولی در دوره کارشناسی است. در این مقطع تحصیلی امکان دریافت بورسیه نیز وجود دارد. در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان می‌توانند به دو صورت پزوهش محور و درس محور ادامه تحصیل دهند.

دوره پروهش محور برعکس دوره درس محور بر روی دروس تئوری تمرکز ندارد و دانشجویان بیش تر بر روی کارهای عملی و پایان نامه خود تمرکز می‌کنند. برای قبولی در مقطع ارشد باید مدارکی همچون مدرک آزمون آیلتس با نمره حداقل 6.5، ترجمه مدرک تحصیلی مقطع قبل و ریز نمرات، رزومه، انگیزه نامه و توصیه نامه را ارائه دهید. مدت زمان تحصیل در کانادا مقطع کارشناسی ارشد 1 تا 2 سال است.

 

تحصیل در کانادا مقطع دکتری

کشور کانادا یکی از بهترین گزینه ها برای تحصیل در مقطع دکتری است. چراکه دانشگاه های کانادا با داشتن امکانات و منابع بسیار زیاد این فرصت را برای دانشجویان فراهم می‌کنند تا بتوانند به طور کامل در زمینه رشته تحصیلی خود مطالعه کرده و تحقیقات مختلف را انجام دهند. دانشجویان مقطع دکتری می‌توانند از بورسیه تحصیلی نیز استفاده کنند.

مدت زمان تحصیل در کانادا در دکتری 3 تا 5 سال است و معدل کارشناسی ارشد بایستی حداقل 15 باشد. از مدارک مورد نیاز برای قبولی در مقطع دکتری کانادا می‌توان به مدرک زبان، ترجمه مدارک تحصیلی قبلی و ریز نمرات، رزومه، توصیه نامه، انگیزه نامه و مقالات چاپ شده اشاره کرد.

 

انواع مدارس کانادا

سیستم آموزشی کانادا در مدارس جز بهترین سیستم های آموزشی در جهان محسوب می‌شود و به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند فرزندان خود در این کشور تحصیل کنند. در صورتی که والدین اقامت کشور کانادا را داشته باشند، فرزندان می توانند بدون هیچ شرط خاصی به تحصیل در مدرسه بپردازند.

در غیر این صورت والدین و فرزندان باید با دارا بودن شرایط و مدارک برای اپلای اقدام کنند. انواع مدارس کانادا به شرح زیر می باشد.

مدارس دولتی

مدارس دولتی پرمتقاضی ترین مدارس کشور کانادا هستند. این مدارس شهریه پرداز نیستند و دانش آموزان می‌توانند به صورت رایگان به تحصیل در آن بپردازند. دانش آموزان بومی کانادا و همچنین مهاجران امکان ثبت نام در این مدارس را دارند.

اما برای دانش آموزان مهاجر داشتن اقامت دائم والدین شرط اصلی ثبت نام است. به دلیل رایگان بودن اکثر افراد ترجیح می دهند در این مدارس ثبت نام کنند و در نتیجه تقاضای ثبت نام افزایش می‌باید به همین دلیل دانش آموزان باید در سریع ترین زمان ممکن برای ثبت نام فرزند خود اقدام کنند و و به تحصیل در کانادا بپردازند.

مدارس خصوصی

مدارس خصوصی کانادا شهریه پرداز هستند و با توجه به امکانات بیش تر و تعداد دانش آموز کمتر کیفیت آموزش نیز در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. در این مدارس برنامه های آموزشی دیگری نیز اجرا می‌شود و به همین دلیل دانش آموزان به صورت بهتر و فعال تری با دروس درگیر می‌شوند. مدارس خصوصی معمولا در رشته های خاصی همچون موسیقی یا هنر فعالیت می‌کنند.

مدارس بین المللی

مدارسی تحت عنوان مدارس بین المللی در کشور کانادا در حال فعالیت هستند که نسبت به سایر مدارس از آموزشی بسیار بالاتری برخوردار می‌باشند. لازم به ذکر است که مدارس بین المللی شهریه پرداز هستند و معمولا شهریه آن‌ها بالا می‌باشد.

تحصیل در کانادا در این مدارس به دانش آموزان کمک می‌کند تا آمادگی بیشتری برای ورود به دانشگاه های برتر کانادا به دست آورند. از مدارس بین المللی کانادا می‌توان به بالمورال هال، کامن ولث آلبرتا، کینگز ادهیل نوااسکوشیا و بریتیش کلمبیا اشاره کرد.

 

مدارس شبانه روزی

در مدارس شبانه روزی به دانش آموزان خوابگاه نیز تعلق می‌گیرند و در واقع دانش آموزان در تمام مدت در مدرسه ساکن هستند. این مدارس نیز سطح و امکانات آموزشی بسیار بالایی دارند و شرایط بسیار خوبی را برای دانش آموزان مهیا می‌کنند. با توجه به امکانات بسیار زیاد مدارس شبانه روزی شهریه این مدارس از تمامی مدارس کانادا بیش تر می‌باشد.

 

تحصیل پزشکی در کانادا

رشته پزشکی یکی از محبوب ترین رشته های درسی در بین تمامی افراد در سرتاسر جهان است. با توجه به اهمیت حرفه پزشکی بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در کشوری به تحصیل بپردازند که سیستم آموزشی قوی دارد و از این طریق بتوانند در این حوزه علم زیادی کسب کنند.

سیستم آموزشی و تحصیل در کانادا در رشته پزشکی سطح بسیار بالایی دارد و با آموزش دروس به صورت تئوری و علمی دانشجویان را برای کار بالینی در بیمارستان آماده می‌کند. با توجه به محبوبیت بسیار زیاد رشته پزشکی و محدود بودن ظرفیت دانشگاه های کانادا رقابت بر سر قبولی در دانشگاه بسیار تنگاتنگ است.

اما در نهایت دانشجویان می‌توانند با دارا بودن مدارک مورد نیاز و روزمه علمی خوب به راحتی در دانشگاه های کانادا به تحصیل پزشکی بپردازند. تحصیل رشته پزشکی در کانادا یک دوره 3 تا 5 ساله دارد. البته این مدت با توجه به دانشگاه تغییر خواهد کرد. از مدارک مورد نیاز دریافت ویزا برای تحصیل در کانادا در رشته پزشکی می‌توان به مدارک زیر اشاره کرد.

  • عکس
  • پاسبورت
  • مدرک زبان
  • اظهارنامه
  • مدارک تحصیلی
  • مدارک اثبات توانایی مالی برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در کانادا
  • نامه قبولی در دانشگاه مقصد

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

تحصیل دندان پزشکی در کانادا

دندان پزشکی یکی دیگر از رشته های بسیار محبوب در بین دانشجویان است. کانادا یکی از بهترین کشورها برای ادامه تحصیل در این رشته است چراکه علاوه بر امکانات بسیار زیاد دانشگاه های کانادا در زمینه آموزش دندان پزشکی، از بازار کار بسیار خوبی نیز برخوردار است و دانشجویان می‌توانند پس از پایان تحصیل شغلی برای خود پیدا کرده و به درآمد عالی دست پیدا کنند. تحصیل در کانادا در رشته دندان پزشکی تقریبا 5 سال به طول می‌انجامد.

در سال های اول دروس پایه همچون زیست و شیمی آموزش داده می‌شود و پس از آن دانشجویان دروس تخصصی را مطالعه کرده و برای کار بالینی آماده می‌شوند. برای قبولی در رشته دندان پزشکی دانشجویان باید مدرک خود را در یکی از رشته های ژنتیک، شیمی، زیست شناسی، فیزیک و یا میکروبیولوژی دریافت کرده باشند.

همچنین داوطلبان واجد شرایط بایستی در آزمون استعدایابی دندان پزشکی نیز شرکت نمایند وتنها در صورت قبول شدن در این آزمون امکان قبولی در دانشگاه را خواهند داشت.

 

تحصیل داروسازی در کانادا

رشته دارو سازی نیز از دیگر رشته های محبوب پزشکی است که دانشجویان می‌توانند در کشور کانادا به تحصیل در آن بپردازند. بازار کار رشته داروسازی در اکثر کشورهای جهان و همچنین کشور کانادا بسیار خوب است. داروسازان می‌توانند در شرکت های داروسازی و یا دارخانه ها مشغول به کار شوند.

هر دانشگاهی شرایط خود را برای پذیرش دانشجو در رشته داروسازی دارد. اما به طور کلی از مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کانادا در رشته داروسازی می‌توان به مدرک زبان، مدرک تحصیلی و ریز نمرات، رزومه، انگیزه نامه و توصیه نامه اشاره کرد.

 

سایر رشته های تحصیل در کانادا

سیستم آموزشی کشور کانادا در اکثر رشته های درسی از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است و علاوه بر رشته های پزشکی دانشجویان سایر رشته ها نیز می‌توانند در این کشور به تحصیل بپردازند. از دیگر رشته های درسی معتبر برای تحصیل در کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مهندسی
  • علوم کامپیوتر
  • حقوق
  • رشته های پیراپزشکی
  • ریاضیات
  • منابع انسانی
  • روابط عمومی
  • امور مالی

 

تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم

اکثر افراد پس از دریافت مدرک دیپلم برای تحصیل در کشورهای خارجی اقدام می‌کنند. همانطور که گفته شد کانادا یکی از بهترین کشورها در زمینه ادامه تحصیل می‌باشد. برای تحصیل در دانشگاه های این کشور بایستی حداقل مدرک دیپلم را داشته باشید تا بتوانید در مقطع کارشناسی شروع به تحصیل کنید.

در صورت داشتن مدرک دیپلم نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیست و دانشگاه تنها با بررسی نمرات و روزمه شما در خواست تان را مورد بررسی قرار می‌دهد. تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم شرایطی دارد که مهم ترین آن‌ها به شرح زیر هستند.

  • گپ تحصیلی کمتر از 2 و یا 3 سال (یعنی بیشتر از این مدت نباید از دریافت آخرین مدرک تحصیلی گذشته باشد. در صورت داشتن گپ تحصیلی طولانی نیز باید دلیل موجه ای ارائه دهید.)
  • داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • مدارک برای ثابت کردن توانایی مالی در جهت پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در کانادا (به طور میانگین شهریه دانشگاه 20 هزار دلار می باشد)

 

تفاوت کالج و دانشگاه در کانادا

در هنگام جمع آوری اطلاعات برای تحصیل در کانادا ممکن است به دو اسم متفاوت کالج و دانشگاه بربخورید. کالج و دانشگاه با یکدیگر متفاوتند و متقاضیان بایستی حتما از تفاوت این دو اطلاع داشته باشند. دوره های کالج معمولا کوتاه تر است و شهریه کمتری نیز دارند. دانشجویان با سهولت بیشتری می‌توانند در کالج ها پذیرفته شوند و مدرک زبان نیز نمره کمتری می‌خواهد.

دروس ارائه شده در دانشگاه و کالج نیز متفاوت است و کالج ها بیشتر بر روی دروس عملی تمرکز می‌کنند به نحوی که دانشجو پس از فارغ التحصیلی آمادگی بیشتری برای ورود به بازار کار خواهد داشت. همچنین در کالج های کانادا امکان دریافت بورسیه نیز وجود ندارد.

 

شرایط تحصیل در کانادا

تحصیل در کشور کانادا شرایطی دارد که داوطلبان باید حتما از آن‌ها آگاه باشند. عدمآگاهی از شرایط تحصیل ممکن است مشکلات جدی در فرایند اپلای برای شما به وجود بیاورد و یا منجر به اتلاف وقت و هزینه گردد. برخی از مهم ترین شرایط تحصیل در کانادا به شرح زیر می‌باشد.

  • داشتن مدرک زبان مهم ترین شرط تحصیل در کانادا است. دانشجویان می توانند مدرک زبان انگلیسی و یا فرانسوی ارائه دهند. هرچند که تنوع رشته های درسی به زبان انگلیسی بسیار بیش تر است. نمره قابل قبول مدرک زبان در هر دانشگاه متفاوت است اما به طور کلی می‌توان گفت که با کسب نمره 6 در آزمون آیلتس داوطلبان می‌توانند برای تحصیل در کانادا اقدام کنند.
  • شرط بعدی توانایی مالی برای پرداخت هزینه هاست. تمامی دانشگاه های کانادا شهریه پرداز هستند و حتی افراد برای تحصیل در مدارس نیز باید شهریه پرداخت کنند. علاوه بر شهریه دانشگاه و یا مدرسه هزینه های زندگی نیز وجود دارد که باید پرداخت شوند. به همین منظور بایستی ثابت کنید که توانایی مالی برای پرداخت این هزینه ها را دارید.
  • شرط سنی نیز برای تحصیل در مقاطع مختلف در کشور کانادا وجود دارد. داوطلبان مقطع کارشناسی بایستی حداکثر 23، کارشناسی ارشد 28 و مقطع دکتری 35 سال داشته باشند.
  • برای تحصیل در دانشگاه های کانادا بایستی حداقل معدل 13 و برای تحصیل در کالج حداقل معدل 12 را دارا باشید.
  • داوطلبان نباید گپ تحصیلی داشته باشند و در صورت داشتن گپ نیز باید توجیه پذیر باشد. از دلایل قابل قبول برای گپ تحصیلی می‌توان به آموزش زبان، رزومه کاری، خدمت سربازی و یا آسیب جسمی اشاره کرد.

 

نحوه اپلای در دانشگاه های کانادا

اپلای در دانشگاه اولین و مهم ترین گام شروع مهاجرت و تحصیل در کانادا است. اپلای در دانشگاه مراحل و زمانی دارد که بایستی از آن ها آگاه باشید. 15 ژانویه بهترین زمان اپلای است و در این تاریخ شانس بیشتری برای قبولی دارید. مراحل اپلای در دانشگاه به شرح زیر می‌باشد.

  • تمامی دانشگاه های کانادا را با دقت بررسی کنید تا بهترین دانشگاه را که با شرایط شما متناسب را بیابید.
  • به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کرده و از طریق منابع متعبر از مدارک و شروط دانشگاه همچون زمان، مدارک، نمره زبان و… مطلع شوید.
  • مدارک خود را که شامل مدارک تحصیلی، مدرک زبان، رزومه، نامه در خواست تحصیل در دانشگاه، مدرک توانایی مالی و انگیزه نامه می‌شود را برای دانشگاه بفرستید.
  • در صورت قبولی دعوت نامه ای دریافت خواهید کرد و پس از آن بایستی برای دریافت ویزا از سفارت نوبت بگیرید.
  • مدارک خود را به سفارت ارائه داده و پس از مصاحبه ویزای خود را دریافت خواهید کرد.

 

دریافت ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی مهم ترین بخش مهاجرت است. مراحل دریافت ویزا بایستی به درستی صورت گیرد چراکه در غیر این صورت ممکن است متقاضیان با مشکل مواجه شده و حتی موفق به اخذ ویزا نشوند. به همین منظور توصیه می‌شود که در این مرحله از متخصصان مجموعه دانتل کو کمک بگیرید.

برای تحصیل در کانادا و دریافت ویزای تحصیلی بایستی مدارک و شرایطی را دارا باشید. مهم ترین شرایط و مدارک دریافت ویزای تحصیلی موارد زیر می‌باشند.

  • نامه پذیرش از دانشگاه های معتبر کانادا
  • مدارک برای اثبات توانایی مالی در جهت پرداخت هزینه ها
  • اثبات وابستگی به کشور مبدا
  • اثبات بازگشت به کشور خود پس از تحصیل به مصاحبه گران در سفارت
  • کامل بودن تمامی مدارک
  • عدم سوسابقه
  • گواهی سلامت جسمانی

 

ویزای دانش آموزی

  • نامه پذیرش از مدرسه
  • اثبات توانایی مالی
  • حداکثر 18 سال سن
  • اثبات وابستگی به کشور خود
  • گواهی سلامت جسمی
  • همراهی والدین

 

ویزای همراه

همراهان افراد دارای ویزای تحصیلی می‌توانند ویزای همراه دریافت کرده و به کانادا مهاجرت کنند. ویزای همراه به صورت توریستی و یا کاری صادر می‌شود. ویزای همراه به سه دسته از افراد تعلق می‌گیرد؛ همسر دارنده ویزای تحصیلی، فرزند دارنده ویزای تحصیلی و والدین دارنده ویزای دانش آموزی.

همانطور که گفته شد همسر دارنده ویزای تحصیلی می‌تواند ویزای کاری دریافت کرده و به صورت نامحدود به فعالیت در کانادا بپردازد. همچنین فرزند دارنده ویزای تحصیلی نیز می‌تواند در مدارس کانادا تحصیل کند. والدین دانش آموز پس از تحصیل در کانادا معمولا ویزای توریستی دریافت خواهند کرد.

 

ریجکت ویزای تحصیلی

برخی مواقع متقاضیان پس از درخواست ویزا، با ریجکت ویزای تحصیل در کانادا مواجه می شوند که بسیار ناخوشایند است و تمام برنامه های فرد را از بین می‌برد. ریجکت ویزای تحصیلی دلایلی دارد که افراد باید حتما از آن ها آگاه باشند. اطلاع از دلایل ریجکت ویزا به شما کمک می‌کند تا از آن پیشگیری کنید.

  • عدم توانایی مالی برای پرداخت هزینه های تحصیلی
  • کمبود مدارک وابستگی و قانع نشدن اداره مهاجرت در مورد بازگشت شما به کشور پس از فارغ التحصیلی
  • عدم ارائه انگیزه نامه قوی برای تحصیل در کانادا
  • ناقص بودن مدارک داشتن گپ تحصیلی و عدم ارائه توجیه قابل قبول
  • ترجمه ضعیف مدارک
  • عدم ارائه مدرک زبان
  • داشتن سوسابقه

 

هزینه تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا با توجه به رشته درسی، مقطه تحصیلی و دانشگاه متفاوت خواهد بود. به طور کلی رشته های پزشکی و مهندسی شهریه بالایی دارند به طوریکه تقریبا برای رشته پزشکی بایستی سالانه 28 هزار دلار پرداخت شود. تحصیل در مقطع کارشناسی در حدود 15 تا 35 هزار دلار، در مقطع ارشد 12 تا 30 هزار دلار و مقطع دکتری 15 تا 25 هزار دلار می‌باشد.

لازم به ذکر است که مبلغ شهریه در دانشگاه های برتز کانادا همچون بریتیش کلمبیا، تورنتو، وسترن و… بیشتر نیز خواهد بود. تحصیل در مدارس دولتی کانادا نیز در حدود 10 تا 14 هزار دلار خواهد بود. هزینه مدارس خصوصی و شبانه از این مبلغ بسیار بیش تر خواهد بود.

 

هزینه زندگی در کانادا

علاوه بر شهریه دانشگاه، دانشجویان باید هزینه زندگی را نیز پرداخت کنند که در واقع این هزینه مهم ترین بخش مهاجرت و تحصیل در کانادا است چراکه دانشجویان تمام مدت مشغول تحصیل هستند و ممکن است نتوانند به خوبی از عهده خرج و مخارج زندگی بربیایند. البته امکان کار دانشجویی در کانادا وجود دارد و می توان در ساعت مشخصی به کار پرداخت.

بیش ترین سهم هزینه زندگی در کانادا به مسکن اختصاص می‌یابد. دانشجویان می‌توانند خوابگاه اجاره کرده و یا در آپارتمان های شخصی ساکن شوند. هزینه خوابگاه کمتر از آپارتمان شخصی است و آپارتمان نیز با توجه به شهر و موقعیت مکانی متفاوت خواهد بود.

هزینه خوابگاه در سال در حدوده 3500 تا 8000 دلار می باشد. برای اجاره آپارتمان دانشجویان باید ماهانه مبلغی در حدود 1500 تا 2500 دلار پرداخت نمایند. علاوه بر مسکن هزینه های دیگری نیز وجود دارد که به شرح زیر هستند.

  • مواد غذایی 200 دلار ماهانه
  • حمل و نقل 90 دلار ماهانه
  • پرداخت قبوض 170 دلار
  • اینترنت 80 دلار
  • لباس 70 تا 100 دلار

علاوه بر این موارد دانشجویان در بدو ورود باید بیمه تحصیلی نیز دریافت کنند. بیمه تحصیلی اجباری است و همه دانشجویان بایستی برای دریافت آن اقدام نمایند. هزینه بیمه دانشجویی در حدود 430 تا 820 دلار در سال می باشد.

تحصیل رایگان در کانادا

دانشجویان در حال تحصیل در کشور کانادا باید شهریه دانشگاه را پرداخت نمایند و هیچ دانشگاهی حتی دانشگاه های دولتی نیز رایگان نیستند. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی بسیار کمتر از دانشگاه های خصوصی است اما باز هم به صورت رایگان نمی‌باشد. ت

حصیل در مدارس برای دانش آموزانی که والدین ویزای تحصیلی دارند و یا اقامت دائم دریافت کرده اند در مدارس دولتی رایگان است اما برای مدارس خصوصی باید شهریه پرداخت کنند. تنها راه برای تحصیل در کانادا به صورت رایگان دریافت بورسیه تحصیلی می‌باشد.

بورسیه تحصیلی کانادا

کانادا امکان دریافت بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان بین الملیی فراهم کرده است. اما با این حال بورسیه های تحصیلی بسیار محدود هستند و به تمام مقاطع نیز اختصاص ندارند.

دانشجویان دکتری می‌توانند بورسیه های فول فاند دریافت کرده و هزینه های تحصیل و زندگی خود را به طرز چشم گیری کاهش دهند. اما دانشجویان سایر مقاطع ارشد و مخصوصا کارشناسی امکان دریافت بورسیه را ندارند.

کار حین تحصیل در کانادا

کانادا به دانشجویان بین المللی اجازه می دهد که در حین تحصیل به کار بپردازند. دانشجویان اجازه کار کردن برای 20 ساعت در هفته را دارند. همچنین در تعطیلات رسمی نیز می توانند برای 40 ساعت در هفته کار کنند. در کانادا حقوق به صورت ساعتی است و هر ساعت کار تقریبا 11 دلار می باشد.

البته این مبلغ در استان های مخالف تفاوت دارد و ممکن است در یک استان مبلغ کمتر و یا بیشتری به عنوان حقوق در نظر گرفته شود.

کار پس از تحصیل در کانادا

کانادا امکان کار پس از تحصیل را برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته است که PGWP نام دارد. مطابق با این برنامه دانشجویان پس از پایان تحصیلات خود می توانند مجوز کار دریافت کرده و تا سه سال به کار مشفول شوند.

البته این طرح تنها برای دانشجویان است و در صورتی که فردی در دوره های آموزش شغل کوتاه مدت (کمتر از 8 ماه) شرکت کرده باشد، مجوز کار را نخواهد داشت. پس از پیدا کردن کار پس از تحصیل افراد می توانند برای اقامت دائم درخواست دهند.

 

دریافت اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا

پس از پایان مدت تحصیل در کانادا و فارغ التحصیلی فرد دیگر اجازه ماندن در خاک کانادا را نخواهد داشت و باید به سرعت به کشور خود بازگردد. اما اکثر مهاجران به دلیل شرایط کاری و امکانات رفاهی کانادا ترجیح می‌دهند اقامت دائم دریافت کرده و در همان جا به ادامه زندگی خود بپردازند.

این امکان وجود دارد که پس از فارغ التحصیلی ویزای دائم و تابعیت کشور کانادا را دریافت کرد. برای این منظور متقاضیان باید شغلی برای خود پیدا کرده و مشغول به کار شوند تا ویزای تحصیلی آن ها به ویزای کاری تبدیل شود. پس از دریافت ویزای کاری با دارا بودن شرایط زیر می‌توانید اقامت دائم دریافت کنید.

  • پرداخت مالیات برای حداقل 3 سال
  • حضور مداوم برای مدت حداقل سه سال در کانادا
  • آشنایی با قوانین کشور کانادا
  • مهارت کافی و تسلط کامل بر زبان انگلیسی (یا فرانسوی)

 

دانشگاه های برتر کانادا

دانشگاه های کانادا رنکینگ بسیار خوبی دارند و جز بهترین دانشگاه های جهان قرار می‌گیرند. به همین دلیل کانادا یکی از بهترین مقاصد برای تحصیل محسوب می‌شود. در هنگام اپلای دانشگاه گام اول این است که متقاضیان تمامی دانشگاه ها را بررسی کرده و بهترین دانشگاه را برای خود انتخاب کنند. برخی از بهترین دانشگاه های کانادا به شرح زیر هستند.

  • تورنتو
  • مک گیل
  • بریتیش کلمبیا
  • آلبرتا از دانشگاه های برتر برای تحصیل در کانادا
  • مونترال
  • مک مستر
  • واتر لو
  • وسترن
  • کلگری

 

مشاوره تحصیل در کانادا

کانادا به دلیل داشتن سیستم آموزشی قوی و امکانات رفاهی یکی از بهترین کشورها برای ادامه تحصیل محسوب می‌شود. تحصیل در کانادا در تمامی مقاطع ابتدایی تا دکتری امکان پذیر است. پس از پایان تحصیل در کانادا می‌توان ویزای کاری دریافت کرد و اقامت دائم کانادا را به دست آورد.

مراحل اپلای در دانشگاه و دریافت ویزای تحصیلی ضوابط و شرایطی دارد که عدم آگاهی از آن‌ها می‌تواند مشکلاتی را برای فرد به وجود بیاورد. برای مهاجرت تحصیلی اولین گام این است که اطلاعات کامل به دست آورید و بهترین راه برای کسب اطلاعات مشورت با افراد متخصص است. مشاوران و متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیل در کانادا می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. آیا می توان به صورت رایگان به تحصیل در کانادا پرداخت؟

    برای تمامی دانشگاه های کانادا باید شهریه پرداخت کنید اما در صورت دریافت بورسیه فول فاند می‌توانید از تحصیل رایگان برخوردار شوید.

  2. آیا می توان پس از تحصیل اقامت دائم دریافت کرد؟

    بله در صورت یافتن کار می توانید ویزای کاری دریافت کرده و پس از مدتی نیز برای دریافت اقامت دائم درخواست دهید.

  3. شرایط تحصیل در کانادا چیست؟

    مهم ترین شروط دریافت ویزای تحصیلی داشتن حداقل معدل 13 و گپ تحصیلی کمتر از 4 سال است. مدرک زبان نیز برای دریافت ویزای تحصیلی الزامی است.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره