سایر موضوعاتسایر آزمون ها

معرفی کامل دانشگاه علوم قضایی | شرایط ثبت نام و مصاحبه و مزایا

کانال تلگرام تحصیلی     

دانشگاه علوم قضایی هر ساله از طریق کنکور اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند. این دانشگاه شرایط خاصی دارد و داوطلبان برای تحصیل در آن باید علاوه بر شرکت در کنکور سراسری، در مصاحبه این دانشگاه نیز شرکت کنند. امکان تحصیل به صورت بدون کنکور در هیچ یک از مقاطع در این دانشگاه وجود ندارد. رشته‌های دانشگاه علوم‌قضایی تنها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. دانشجویان در طول تحصیل از امکانات متعددی بهره مند شده و پس از فارغ التحصیلی نیز می توانند با توجه به نظر قوه قضاییه مشغول به کار شوند. در این مطلب به بررسی کامل دانشگاه علوم قضایی پرداخته شده است. برای کسب اطلاع بیشتر می توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

معرفی دانشگاه علوم قضایی

دانشگاه علوم‌قضایی با عنوان کامل‌تر دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری، در سال 1361 با هدف تامین نیاز‌های دادگستری و قوه قضاییه در شاخه‌های قضایی، حقوقی و اداری تاسیس گردید. این دانشگاه ماموریت محور بوده و محور اصلی فعالیت آن نیز تربیت نیروی متخصص در قوه قضاییه می باشد. 

درحال حاضر این دانشگاه هر ساله با اعمال شرایطی تعداد زیادی دانشجو از میان داوطلبان آقا می پذیرد که پس از فارغ التحصیلی می‌توانند در منصب قضاوت، جایگاه استاد دانشگاه، نماینده مجلس، وکیل دادگستری، دادستانی در کل کشور، کارشناسان ارشد سازمان بازرسی، دیوان عدالت اداری، دیوان عالی کشور و سازمان های وابسته به قوه قضائیه و دیگر مشاغل مرتبط به فعالیت بپردازند.

دانشگاه علوم قضایی

 

دانشکده‌ها و رشته‌های ارائه شده در دانشگاه علوم قضایی

در دانشگاه علوم‌قضایی رشته های تحصیلی در مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته ارائه می شود. برای تحصیل در رشته های این دانشگاه شرکت در کنکور سراسری الزامی می باشد. دانشگاه علوم قضایی در حال حاضر با سه دانشکده مهم به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این دانشکده‌ها همراه با رشته های مرتبط با آن‌ها به شرح جدول زیر می باشد.

دانشکده های دانشگاه علوم‌قضایی گروه های آموزشی مرتبط با دانشکده رشته های مرتبط با گروه آموزشی
دانشکده حقوق حقوق خصوصی، حقوق عمومی و بین الملل، حقوق اسلامی، معارف اسلامی علوم قضایی حقوق خصوصی

حقوق خانواده

فقه و حقوق خصوصی

حقوق شرکت های تجاری

حقوق حمل و نقل

حقوق اسناد و قراردادهای تجاری

دانشکده پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح تربیت ثبت و مدیریت قضایی

حقوق کیفری اطفال و نوجوانان

مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی

حقوق جزا و جرم-شناسی (کارشناسی ارشد و دکتری)

دانشکده ثبت و مدیریت قضایی پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح و تربیت حقوق ثبت مدیریت دادگستری

مدیریت نظارت و بازرسی

حقوق سردفتری اسناد رسمی

 

شرایط لازم برای ثبت نام در دانشگاه علوم قضایی

داوطلبان و علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه علوم‌قضایی در تمامی زیرگروه‌ها علاوه بر شرایط قید شده در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری باید دارای شرایط عمومی و اختصاصی قید شده نیز داشته باشد. برخی از مهم ترین شرایط عمومی و اختصاصی برای ثبت نام در دانشگاه علوم قضایی به شرح موارد زیر می باشد. 

 

شرایط عمومی

👈 به دین مبین اسلام معتقد باشد و حتما احکام را اجرا نماید.

👈 ولایت‌فقیه، قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی اعتقاد داشته باشد و به اهداف آن عمل نماید.

👈 سابقه وابستگی تشکیلاتی ، هواداری از احزاب و سازمان‌ها و گروه‌های غیرقانونی نداشته باشد.

👈 پیشینه کیفری مؤثر نداشته باشد.

👈 گزينش عمومی پذیرش شود و صلاحيت اخلاقی داوطلب ثابت شود.

👈 از سلامت كامل جسمی و روانی برخوردار باشد.

 

شرایط اختصاصی

👈 داوطلبان پس از کسب رتبه مجاز، باید کد رشته محل‌های این دانشگاه را در فرم انتخاب رشته خود قرار دهند و به منظور افزایش شانس قبولیشان جزو الویت‌های اولشان باشد تا در صورت مناسب بودن رتبه‌شان از طرف دانشگاه به مصاحبه دعوت شوند.

👈 در فرم انتخاب رشته، اگر داوطلب رتبه مناسب برای پذیرش را نداشته باشد الویت‌های بعدی او بررسی می شود.

👈 داوطلب برای قبولی باید در مرحله انتخاب رشته، مرحله مصاحبه و در نهایت ثبت نام اینترنتی و ثبت نام حضوری شرکت داشته باشد.

👈 داوطلبان برای انتخاب رشته در دانشگاه علوم قضایی حداکثر باید 24 سال سن داشته باشند. (مدت خدمت وظیفه‌ی داوطلبانی که دوره سربازی را گذرانده‌اند به حداکثر سن آن‌ها اضافه می‌شود)

👈 اشتغال به كاری نداشته باشد و در قبال تحصیل تمام وقت تعهد دهد.

👈 تعهد خدمتی به میزان دو برابر مدت تحصيل به قوه قضاییه داشته باشد.

👈 برای مقطع کارشناسی حداقل معدل کتبی ديپلم 14 و معدل كل پیش‌دانشگاهی 14 داشته باشد.

 

مصاحبه دانشگاه علوم قضایی

داوطلبان و علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه علوم قضایی پس از شرکت در کنکور سراسری و انتخاب رشته، در صورتی که دارای رتبه مناسب رشته‌های این دانشگاه باشند دعوت به مصاحبه می‌شوند. داوطلبان توجه داشته باشند افرادی که دعوت به مصاحبه می‌شوند چندبرابر ظرفیت هر رشته هستند و کسانی پذیرش نهایی می‌شوند که در مصاحبه حضوری پذیرفته شوند.

داشتن عملکرد مناسب در مصاحبه بسیار حايز اهمیت است چراکه قبولی نهایی داوطلبان را تعیین خواهد کرد. به همین دلیل توصیه می شود که داوطلبان قبل از مصاحبه با متخصصان و کارشناسان این حوزه مشورت کرده و به درستی برای شرکت در آن آماده شوند. کارشناسان مجموعه دانتل کو می توانند در این زمینه شما را یاری نمایند. 

 

موضوع سوالات مصاحبه حضوری

در بخش اول سوالاتی با موضوع و محتوای عقیدتی – سیاسی پرسیده می شود. سوالاتی مربوط به مذهب و سیاست مثل چگونگی انجام نماز جمعه، مراسم دعا، سیاست و ولایت فقیه و … پرسیده می‌شود.

سپس در بخش دوم سوالاتی با موضوع و محتوای  قابلیت قضایی پرسیده می‌شود. سوالاتی مربوط به خانواده داوطلب، هدف از انتخاب رشته، میزان اطلاعات شخص از سیستم قوه قضاییه و … پرسیده می‌شود.

در بخش سوم نیز سوالاتی با موضوع و محتوای روانشناسی و اطلاعات عمومی پرسیده می‌شود. سوالاتی مربوط به اطلاعات عمومی از رشته های مرتبط همچون جغرافیا، معارف و … همین طور پایتخت کشور ها و نقاط مختلف جهان، پرسیده می‌شود.

 

مزایای تحصیل در دانشگاه علوم قضایی

✅ داوطلبان پس از قبولی و ورود به دانشگاه با گرفتن ابلاغ کارآموزی در واقع در قوه قضاییه استخدام می شوند.

✅ دانشجویان این دانشگاه در طول مدت تحصیل از حقوق ماهیانه برخوردار هستند و پس از تحصیل نیز استخدام رسمی قوه قضاییه می شوند و مدت تحصیل آنها نیز جزو سابقه کاری آن‌ها محسوب می شود و از تمام امکانات استخدام رسمی برخوردار هستند.

✅ دانشحویان دانشگاه علوم قضایی که عموما آقا هستند خدمت سربازی را در قالب اشتغال به کار قضایی در قوه قضاییه می گذرانند.

✅ دانشجویان در طول تحصیل خود از خوابگاه، بیمه‌ درمانی و خدمات رفاهی دانشگاه برخوردار هستند.

✅ دانشجویان علاقه‌مند به وکالت، پس از فارغ التحصیلی بدون نیاز به شرکت در آزمون کانون وکلا می توانند پروانه وکالت بگیرند.

 

رتبه قبولی دانشگاه علوم قضایی

از آنجا که تعداد علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه علوم‌قضایی بسیار است و ظرفیت هر رشته در این دانشگاه محدود است به عنوان مثال در رشته حقوق خصوصی 8 نفر و یا در رشته مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی 4 نفر در سال‌های گذشته پذیرش داشته است، قبولی در این دانشگاه کار چندان راحتی نخواهد بود و نیازمند رتبه و تراز قبولی بالایی است.

با توجه به اطلاعات بدست آمده از قبولی‌های سال‌های گذشته، داوطلبان کنکور انسانی با رتبه زیر 500 در سهمیه توانسته اند در رشته‌های مختلف وارد دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری شوند. با این حال هر ساله ممکن است ظرفیت این دانشگاه دستخوش تغییراتی شود در نتیجه توصیه می شود که برای کسب اطلاع دقیق از رتبه های قبولی با مشاوران تحصیلی مشورت نمایید. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

بورس تحصیلی دانشگاه علوم قضایی

هر ساله دانشگاه علوم قضایی دانشجویان مرد را به صورت بورسیه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته پذیرش می کند. برای استفاده از بورسیه تحصیلی این دانشگاه شرایطی وجود دارد و تنها افراد واجد شرایط امکان استفاده از آن را دارند. برخی از مهم ترین شرایط بورسیه تحصیلی علوم قضایی به شرح موارد زیر می باشد. 

👈 اعتقاد به دین اسلام، ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی ایران

‌👈 شرکت در آزمون سراسری

👈 قبولی در گزینش صلاحیت های عمومی

‌👈 داشتن سلامت کامل جسمانی و روانی

👈 عدم سوسابقه کیفری

‌👈 تعهد تحصیل تمام وقت و  عدم کار در طول تحصیل

👈 تعهد خدمت برای موقعیت های شغلی قضایی با توجه به نیاز قوه قضاییه برای مدت دو برابر تحصیل

‌👈 داشتن حداکثر ۲۴ سال سن

👈 حداقل معدل دیپلم ۱۴ و حداقل معدل پیش دانشگاهی ۱۶ برای مقطع کارشناسی

‌👈 حداقل معدل دیپلم 16 و حداقل معدل پیش دانشگاهی ۱۶ برای مقطع کارشناسی ارشد

 

امتیازات استفاده از بورسیه تحصیلی دانشگاه علوم قضایی

✅ امکان اشتغال به کار های قضایی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه و دریافت ابلاغ کارآموزی

‌✅ دریافت مقرری در هر ماه 

✅ طول مدت تحصیل به عنوان سوابق خدمت در نظر گرفته می شود. 

‌✅ اشتغال در قوه قضاییه به عنوان گذراندن خدمت سربازی در نظر گرفته می شود. 

✅ امکان استفاده از خوابگاه، خدمات رفاهی و بیمه درمانی در طول تحصیل

 

نکات مهم بورسیه تحصیلی دانشگاه علوم قضایی

🔺 بورسیه تحصیلی علوم قضایی در حال حاضر تنها به داوطلبان مرد اختصاص دارد. 

‌🔺 تعداد سنوات مجاز برای استفاده از بورس تحصیلی در مقطع کارشناسی ۸ ترم و در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته ۱۲ ترم است. 

🔺 تحصیل در این دانشگاه تنها به صورت تمام وقت خواهد بود. 

‌🔺 دانشجویان کارشناسی به منظور ورود به خدمت قضایی باید حداقل معدل ۱۵ را کسب کنند و در غیر این صورت موظف به برگرداندن تمامی هزینه ها و مقرری های ماهانه خواهند بود. 

🔺 در صورتی که دانشجو قصد انصراف از تحصیل را داشته باشد باید تمامی هزینه ها را بازپس دهد. 

 

مشاوره دانشگاه علوم قضایی

داوطلبان تحصیل در دانشگاه علوم‌قضایی می توانند پس از شرکت در کنکور سراسری و کنکور کارشناسی ارشد، مطابق با دستورالعمل های درج شده در دفترچه راهنما، کد رشته محل های مربوط به این دانشگاه را انتخاب نمایند. در صورت پذیرش اولیه در این دانشگاه، داوطلبان به صورت چند برابر ظرفیت برای مصاحبه دعوت خواهند شد و در صورت قبلولی در این مرحله به صورت نهایی در این دانشگاه پذیرش می شوند. دانشگاه علوم‌قضایی اقدام به پذیرش دانشجوی بورسیه نیز می نماید. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه دانشگاه علوم قضایی برای تان وجود دارد و یا آمادگی مصاحبه این دانشگاه با مشکلی مواجه شده اید، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه دانشگاه علوم‌قضایی می توانید با مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو با شماره 02191005066 تماس بگیرید. 

 

سوالات متداول

  1. دانشگاه علوم قضایی در کدام مقاطع دانشجو پذیرش می کند؟

    رشته های ارائه شده این دانشگاه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند. 

  2. با چه رتبه ای می توان در دانشگاه علوم قضایی پذیرفته شد؟

    این دانشگاه ظرفیت محدودی دارد که در متن مقاله به طور کامل بررسی شده است. 

  3. دانشکده های علوم قضایی کدامند؟

    در متن مقاله به طور کامل در مورد رشته ها و دانشکده های علوم قضایی توضیح داده شده است. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره