کارشناسی ارشدمشاوره تحصیلی کارشناسی ارشد

تفاوت شیوه پژوهش محور و آموزش محور مقطع کارشناسی ارشد

کانال تلگرام تحصیلی     

شیوه های پژوهش محور و آموزش محور، یکی از اصلی ترین دو راهی ها برای داوطلبان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است. کمبود اطلاعات در زمینه تفاوت های این دو شیوه آموزشی با یکدیگر و نقاط قوت و ضعف هر یک از آنها برای ادامه تحصیل، ارتقا شغلی یا دریافت بورسیه، باعث ایجاد سردرگمی های بسیاری برای داوطلبان می شود. به همین خاطر در ادامه این مطلب، ابعاد مختلف این دو شیوه آموزشی را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تفاوت شیوه پژوهش محور و آموزش محور مقطع کارشناسی ارشد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید. 

 

کارشناسی ارشد| پژوهش محور و آموزش محور

تا سال 1389، تمامی دانشجویان پذیرفته شده در مقطع کارشناسی ارشد، تحصیل خود را به صورت پژوهش محور و با گذراندن واحد پایان نامه، به پایان می رساندند. اما از این تاریخ به بعد، شیوه جدیدی به نام دوره های آموزش محور، به وجود آمده است، که در برخی مسائل با روش قبلی متفاوت است.

کارشناسی ارشد| روش های پژوهش محور

در این شیوه که رایج ترین حالت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد است، دانشجویان پس از گذراندن واحدهای درسی مشخص در طول چهار نیم سال تحصیلی، زیر نظر یکی از اساتید، به انجام یک پژوهش در قالب پایان نامه می پردازند. هدف اصلی از این روش این است که دانشجویان علاوه بر آشنایی با  مبانی علمی و تحصیلی، با کار پژوهشی و عملی در رشته خود نیز، آشنا شوند.

کارشناسی ارشد| روش های آموزش محور

در روش آموزش محور، الزام به انجاک فعالیت های پژوهشی و ارائه پایان نامه کنار گذاشته شده است. دانشجویانی که در دوره های آموزش محور تحصیل می کنند، به جای واحد پایان نامه م یبایست بین 2 تا 4 واحد را در درس هایی مثل سمینارها بگذرانند

هدف از ایجاد گرایش های اموزش محور، افزایش ظرفیت دانشگاه ها می باشد. با ایجاد این گرایش جدید در دانشگاه های کشور، میزان پذیرفته شدگان در آزمون کارشناسی ارشد، در حدود 20 در صد افزایش پیدا کرده است.

کارشناسی ارشد| مقایسه شیوه های آموزش محور و پژوهش محور

قبولی در مقطع دکتری

جدی ترین سوالی که در این زمینه پیش می آید این است که آیا میان این دو شیوه برای قبولی در مقطع دکتری تفاوتی وجود دارد؟ درپاسخ به این سوال باید گفت که تمامی دانشجویانی که تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد به پایان رسانده اند، می توانند در آزمون دکتری شرکت کنند. در نتیجه منعی از نظر ادامه تحصیل برای این دانشجویان وجود ندارد. اما ممکن است فارع التحصیلان آموزش محور، در جلسه مصاحبه پذیرش دانشگاه ها، دچار مشکل شوند. زیرا احتمال دارد اساتید دانشگاه، دیدگاه مثبتی نسبت به روش های آموزش محور نداشته باشند و در ذهن خود برای فارغ التحصیلان پژوهش محور، اولویت بالاتری در نظر بگیرند. همچنین دانشجویانی که واحد پایان نامه را گذرانده اند، به لحاظ رزومه پژوهشی، در وضعیت بهتری قرار دارند و احتمالا تعداد مقالات بیشتری را به ثبت رسانده اند.

اعتبار مدرک کارشناسی ارشد

دو شیوه آموزش محور و پژوهش محور به لحاظ مدرک دریافتی تفاوتی با یکدیگر ندارند. هر دو مدرک مورد تایید وزارت علوم بوده و براساس بخشنامه های منتشر شده، هیچ تفاوتی از نظر اعتبار با یکدیگر ندارند. اما به این نکته توجه داشته باشید که در مدرک تحصیلی شما، عبارت آموزش محور یا پژوهش محور درج خواهد شد.

کیفیت آموزشی

کیفیت آموزشی به لحاظ نوع دانشگاه و اساتیدی که دروس را تدریس می کنند، تفاوتی با شیوه پژوهش محور ندارد. اما با توجه به اینکه این گروه از دانشجویان،واحد پایان نامه را نمی گذرانند، ممکن است تا حدودی در کارهای عملی و آشنایی با شیوه های انجام پژوهش متفاوت از دانشجویان پژوهش محور باشند.

ادامه تحصیل در خارج از کشور

در ارتباط با تحصیل خارج از کشور، درست مثل آزمون دکتری، تفاوت چندانی میان  این دو شیوه آموزشی وجود ندارد. اما به نظر می رسد که انجام فعالیت های پژوهشی مثل پایان نامه، باعث می شود که نگاه مثبت تری از سوی دانشگاه های مقصد نسبت به فرد وجود داشته باشد. اگر شما مدرک کارشناسی ارشد آموزش محور دارید اما به لحاظ نمره آزمون زبان و فعالیت های پژوهشی در وضعیت مناسبی قرار دارید، جای نگرانی وجود ندارد.

کارشناسی ارشد| اولویت انتخاب با کدام گرایش است؟

یک سوال نسبتا رایج در میان داوطلبان این است که انتخاب کدام گرایش، بهتر خواهد بود. برای پاسخ به این سوال بهتر است به اهداف و شرایط زندگی خود توجه داشته باشید. تگر قصد ادامه تحصیل در داخل یا خارج از کشور را دارید، بهتر است در شیوه پژوهش محور ادامه تحصیل بدهید. اما اگر صرفا برای ارتقا شغلی یا هر رهدف دیگری می خواهید مدرک کارشناسی ارشد را دریافت کنید و قصد ادامه تحصیل ندارید، روش های آموزش محور می تواند گزینه مناسبی باشد. فراموش نکنید که فارغ التحصیلان رشته آموزش محور، در صورت داشتن رزومه علمی مناسب، تفاوتی با فارغ التحصیلان گرایش پژوهش محور ندارند.

کارشناسی ارشد| تبدیل دوره ها به یکدیگر

درکنار تمامی مزیت های شیوه پژوهش محور، برای شاغلین و افرادی که زمان کافی برای انجام پایان نامه ندارند، روش های اموزش محور، گزینه مناسب تری هستند. این موضوع باعث می شود تا داوطلبان بسیاری بخواهند از شیوه پژوهش محور وارد آموزش محور شوند و یا بالعکس.

خوشبختانه امکان این جا به جایی برای هر دو گروه وجود دارد. برای این کار می بایست درخواست خودر را به واحد آموزش دانشگاه اطلاع داده و در صورت موافقت آنها، جا به جایی را انجام دهید. با توجه به اینکه دستور العمل انجام این جابه جایی در دانشگاه های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد، بهتر است اطلاعات تکمیلی در این زمینه را از دانشگاه مورد نظر خود پیگیری نمایید.

کارشناسی ارشد| سوالات متداول

1.آیا عبارت آموزش محور، در مدرک کارشناسی ارشد درج می شود؟

بله

2.آیا با مدرک آموزش محور می توان برای ارتقا شغلی اقدام کرد؟

براساس بخشنامه ها و اطلاعات منتشر شده، منعی در این زمینه وجود ندارد. اما بهتر است قوانین ارتقا شغلی، در محل کار خود را نیز بررسی کنید. ممکن است در برخی مجموعه ها تبصره هایی در این زمینه وجود داشته باشد.

3.درصورتی که رتبه لازم برای قبولی در هر دو گرایش را داشته باشیم، اولویت انتخاب با کدام رشته است؟

اگر زمان کافی در اختیار دارید و قصد ادامه تحصیل نیز دارید، بهتر است در گرایش های پژوهش محور ادامه تحصیل دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تفاوت شیوه پژوهش محور و آموزش محور مقطع کارشناسی ارشد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره