اخبار و اطلاعیه ها

آموزش از راه دور | مزایا و معایب آموزش مجازی

کانال تلگرام تحصیلی     

در بسیاری از کشورهای جهان، آموزش از راه دور برای دانش آموران و دانشجویان وجود دارد، اما به دلیل مرسوم نبودن آموزش مجازی در کشور ایران و پیدایش آن در پی به وجود آمدن ویروس جدید کرونا، والدین و دانش آموزان را وارد چالش جدیدی کرده است. در این مطلب قصد داریم مزایا و معایب آموزش از راه دور را بررسی کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش از راه دور می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

سال تحصیلی 99-1400

متاسفانه شروع آموزش از راه دور در کشورمان با اتفاق خوشایندی همراه نبوده است، در پی شیوع ویروس جدید، دانش آموزان و البته دانشجویان در یک توفیق اجباری نیمسال دوم سال تحصیلی 98-99 را بصورت مجازی سپری کردند.

مسلما به دلیل تجربه یک سبک آموزش جدید برای دانش آموزان و دانشجویان، عده ای با آن موافق و عده ای نیز مخالف بوده اند. در پی ادامه شیوع ویروس و شروع موج جدید از بیماری، احتمال اینکه سال آینده نیز تحصیل به صورت مجازی باشد زیاد است به همین دلیل ما در این مطلب به مزایا و معایب این سبک آموزش پرداختیم تا علم جویان به ویژه دانش آموزان بتوانند ارتباط خوبی با آن بگیرند و باشد که موفق گردند.

آموزش مجازی | مزایا

آموزش از راه دور نسبت به آموزش به شیوه متداول مزایایی دارد. کاهش هزینه و صرفه جویی در وقت ، دسترسی بیشتر به فضاهای گسترده تر ، مناسب برای شاغلین و امکان تکرار از این جمله اند.

کم شدن هزینه های تحصیل علاوه بر دانش آموزان و دانشجویان، موسسات و دانشگاه ها و مدارس را نیز شامل می شود. کاهش هزینه ها در زمینه رفت و آمد، صرفه جویی در میزان مصرف کاغذ و سایر وسایل مربوط به آموزش، هزینه های اضافی محل اقامت موسسات و … به میزان چشمگیری کاهش خواهد داشت. این امر نه تنها باعث کاهش هزینه کل آموزش می شود بلکه به کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیز کمک بزرگی می‌کند.

دانش آموزان و دانشجویان در هر کجا که باشند و هر زمان که بخواهند می توانند با استفاده از آموزش های مجازی، درس مورد نظر خود را فرا بگیرند. با وجود آموزش از راه دور، مشکل ظرفیت محدود دانشگاه ها و مدارس برطرف می شود، با اساتید برتر می توان ارتباط گرفت، اگر محل دانشگاه و یا مدرسه دورتر از محل زندگی باشد، دسترسی به آن راحت تر خواهد بود.

دانشجویان می توانند زمان خود را مدیریت کنند و در کنار تحصیل به کاری نیز مشغول باشند. امکان تکرار توضیح یک درس، بارها وجود دارد و درصورتی که علم آموزان در یک مبحث دچار مشکل شوند می توانند بارها درس را فرابگیرند.

آموزش از راه دور | معایب 

آموزش از راه دور ، دارای معایبی نیز هست. وابستگی بیش از حد به تکنولوژی ، کمبود امکاناتی نظیر اینترنت ، نبود ارتباط اجتماعی کافی و بی نظمی از این جمله اند. 

این شیوه آموزش با توجه به ذات مجازی خود ، با تکنولوژی پیش می رود و تکنولوژی نیز هر روزه در حال پیشرفت است و همین امر در کشور ما شاید برای همگان میسر نباشد. بعلاوه متاسفانه بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در مناطقی از کشور زندگی می کنند که شاید با عدم وجود اینترنت و یا سرعت بسیار پایین آن همراه باشند .

برخی دانش آموزان و دانشجویان را حتما باید اساتید و معلمان در ارتباط چهره به چهره، کنترل کنند و زمانی برای بررسی تکلیف و آزمون تعیین کنند تا سازماندهی در دروس داشته باشند و البته که کنش و واکنش بین دانش آموز و معلم که در آموزش حضوری صورت می گیرد و بحث های کلاسی از مهم ترین عوامل یادگیری می باشد.

 برای عده ای از افراد مدرسه و دانشگاه جدای از محل تحصیل، جایی برای پیدا کردن شخصیت و یادگیری روابط اجتماعی می باشد به طوری که برخی معتقدند آموزش از راه دور و مجازی، نسلی گوشه ‌گیر و منزوی به وجود می آورد. به دلیل اینکه مطالب نسبت به مدرسه کمتر تکرار می شود، برای برخی علم آموزان با پایه ضعیف تر ممکن است آن طور که باید ، بازخورد مطلوب را نداشته باشد. با تمامی تدابیر در این زمینه ، میزانی احتمال تقلب نیز در امتحانات وجود خواهد داشت.

 

در مطلب بالا ، با توجه به نیاز جامعه امروز، مزایا و معایب آموزش از راه دور را بررسی کردیم. امیدواریم مطلب فوق برای تمامی دانش آموزان و دانشجویان مفید واقع شده باشد. درصورتی که هرگونه سوالی داشتید می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره