کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

زمان بازگشایی حضوری دانشگاه ها

کانال تلگرام تحصیلی     

زمان بازگشایی حضوری کلاس های درس در دانشگاه ها برای بسیاری از دانشجویان به خصوص دانشجویان کاردانی و کارشناسی ارشد ورودی سال 1398 بسیار قابل توجه است، چراکه این دسته از دانشجویان بدون قدم گذاشتن در دانشگاه و با تحصیل مجازی فارغ التحصیل می شوند. در رابطه با برگشتن روال برگزاری کلاس ها به قبل از شرایط کرونا و بازگشایی حضوری دانشگاه ها، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آقای علی خاکی اینگونه گفته است که پس از تزریق دو دوز واکسن دانشجویان، کلاس های درس دانشگاه ها به صورت حضوری برگزار می گردد. با توجه به افزایش روند واکسیناسیون می توان پیش بینی کرد که کلاس های حضوری در اواسط یا اواخر ترم جاری بازگشایی شوند. در ادامه پیرامون زمان بازگشایی حضوری کلاس ها اطلاعاتی ارائه کرده ایم.

 

زمان بازگشایی حضوری دانشگاه ها

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توضیحاتی را پیرامون زمان بازگشایی حضوری کلاس های دانشگاه ارائه کرده است، آقای علی خاکی از بازگشایی حضوری کلاس های دانشگاه بعد از تزریق دوز دوم واکسن دانشجویان خبر داد. احتمال می رود با توجه به روند واکسیناسیون در کل کشور به ویژه دانشجویان،  کلاس های دانشگاه ها در اواسط یا اواخر نیمسال تحصیلی اول 1400 _ 1401  به صورت حضوری شود.

به طور کلی اینکه کلاس های درس در دانشگاه های مختلف سراسر کشور چه زمانی بازگشایی شود، به عوامل مختلفی وابسته است و در نهایت تابع سیاست کلی ستاد ملی مبارزه با کرونا می باشد.

مطابق آخرین اطلاعاتی که از واکسیناسیون هیئت عملی و اساتید دانشگاه، کارکنان و دانشجویان که در اختیار داریم، واکسیناسیون هیئت عملی و اساتید دانشگاه، کارکنان تقریبا به طور کامل انجام شده است، اما همه دانشجویان دو دوز واکسن را دریافت نکرده اند و تا زمانی که دو دوز واکسیناسیون دانشجویان تکمیل نشود، کلاس های درس روند آموزش الکترونیکی را دنبال خواهند کرد.

 

شروع حضوری کلاس‌ها از آبان یا آذر چقدر محتمل است؟

همانطور که اشاره کردیم برگزاری کلاس های درس دانشگاه ها علاوه بر روند واکسیناسیون به عوامل دیگری نیز وابسته است. از مهم ترین آن ها می توان به این موضوع اشاره کرد که دانشجویان برخی از دانشگاه ها عمدتا بومی هستند و بسیاری از دانشجویان در حال تحصیل در این دانشگاه ها نیازی به خوابگاه، سلف و … ندارند.

اگر تمامی دانشجویان این دانشگاه دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند، می توانند به صورت حضوری از آبان و یا آذر ماه در زمان بازگشایی حضوری دانشگاه ها در کلاس های درس خود شرکت کنند و مشکلی ایجاد نمی شود.

اما در برخی دیگر از دانشگاه ها همانند دانشگاه تهران، اکثر دانشجویان از شهرستان ها هستند و برای اسکان آن ها در استان تهران نیاز به خوابگاه و … می باشد و مساله ای که وجود دارد سکونت دانشجویان غیربومی در خوابگاه ها و خدمات رفاهی است، که اصل در این دانشگاه ها بر آموزش الکترونیکی می باشد.

 

آیا تمامی دانشجویان به صورت حضوری به دانشگاه می روند؟

با توجه به اینکه شرایط کرونا در کشور همچنان پابرجاست و متاسفانه پس از شروع نیمسال تحصیلی اول سال 1400 – 1401 وارد پیک ششم کرونا شده ایم، نمی توان با قطعیت گفت که تمامی دانشجویان در دانشگاه های مختلف سراسر کشور، حتی با دریافت دو دوز واکسن به صورت حضوری  به دانشگاه خواهند رفت.

در واقع برگزاری حضوری کلاس ها به شرایط دانشگاه ها نیز بستگی دارد چراکه دارای امکانات خوابگاهی، امکانات غذاخوری و رفاهی، درصد دانشجویان بومی، غیر بومی و در کل ظرفیت پذیرش و جمعیت دانشجویان در کلاس های درسی آن ها با یکدیگر متفاوت است.

برای بازگشایی حضوری کلاس های درس دانشگاه ها برنامه ریزی شده است، اما اینکه چند درصد از دانشجویان و در کدام دانشگاه ها به صورت حضوری به دانشگاه ها بروند، وابسته به شرایط دانشگاه ها می باشد که از طریق سایت اختصاصی دانشگاه ها به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.

برنامه ریزی دانشگاه ها در این جهت است که دانشجویان کارشناسی ارشد و کاردانی 1398 که دانشگاه را ندیده اند، در الویت برگزاری حضوری کلاس های درس هستند تا بتوانند در برخی دروس آزمایشگاهی و کارگاهی خود به صورت حضوری شرکت کنند.

 

زمان بازگشایی حضوری دانشگاه ها | کیفیت کلاس مجازی 

لازم است اشاره کنیم که تا به امروز و پس از شیوع ویروس کرونا، اصل بر برگزاری کلاس های درس دانشگاه ها به صورت مجازی و الکترونیکی بوده است اما سعی شده است به خصوص برای دانشجویان کاردانی و کارشناسی ارشد ورودی سال 98 که دو سال دوره آموزشی خود را مجازی گذرانده اند، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها به صورت محدود و حضوری برگزار گردد.

با توجه به اینکه شروع آموزش الکترونیکی در کشور با مشکلاتی همراه بود و زیر ساخت های مربوط به آن آماده نبود، اما با توجه به ارزیابی و سنجش های صورت گرفته در میان اساتید و دانشجویان به این موضوع پی بردیم که روند آموزش مجازی با تغییرات مثبتی همراه بوده است و کیفیت برگزاری کلاس های مجازی افزایش یافته است.

 

افت تحصیلی شدید میان دانشجویان با آموزش مجازی

افت تحصیلی در ابتدای زمان شروع دانشگاه ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ به صورت آموزش مجازی مشکلی بود که نه تنها در کشور ما بلکه در تمامی کشور هایی که دارای زیر ساخت های مناسب جهت تدریس مجازی نبودند، اتفاق افتاد و در واقع می توان گفت بدیهی بود ولی راه دومی هم وجود نداشت، چراکه  سلامت دانشجویان و استادان از اولویت بالاتری برخوردار بود.

اما همانطور که اشاره کردیم در طی این دو سال آموزش مجازی با تغییرات بسیاری همراه بوده است که دانشجویان می توانند افت تحصیلی خود را جبران کنند چراکه مطابق آخرین ارزیابی ها میزان رضایت مندی دانشجویان و اساتید در سال 1400 که تقریبا امکانات آموزش مجازی برای تمامی دانشگاه ها فراهم شد، افزایش یافته است.

در برنامه ریزی های وزارت علوم وجود دارد که در سال های آینده نیز آموزش در کلاس های درس دانشگاه ها به صورت ترکیبی از آموزش حضوری و آموزش مجازی باشد. مسلم است که ترم به ترم با کار بر روی آموزش الکترونیکی کیفیت آموزش مجازی بیشتر نیز می گردد.

 

مشاوره زمان بازگشایی حضوری دانشگاه ها

همانطور که در متن مقاله توضیح دادیم امکان بازگشایی کلاس های درس در دانشگاه ها در آبان و یا آذر ماه سال تحصیلی 1400 _ 1401 وجود دارد، اما شما باید اخبار بازگشایی حضوری کلاس های درس را از طریق سایت اختصاصی دانشگاه محل تحصیل خود دریافت کنید.

چنانچه پیرامون زمان بازگشایی حضوری کلاس ها سوالی دارید و یا جزو دانشجویان جدیدالورود هستید و برای شرکت در کلاس های مجازی دانشگاه ها نیاز به راهنمایی دارید، می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره تحصیلی دانتل پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه زمان آغاز کلاس تحصیلی دانشجویان  می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 46291403-021 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

زمان بازگشایی حضوری کلاس های درس دانشگاه ها چه زمانی می باشد؟

در صورتی که تمامی دانشجویان دو دوز واکسن کرونا را دریافت کنند، احتمال دارد دانشگاه ها از آبان و یا آذر ماه به صورت حضوری بازگشایی شوند.

آیا از اواسط نیمسال تحصیلی سال 1400 – 1401 تمامی دانشجویان به صورت حضوری به دانشگاه خواهند رفت؟

بازگشایی حضوری کلاس های درس در هر دانشگاهی به شرایط آن دانشگاه وابسته است و ممکن است درصد محدودی از دانشجویان به صورت حضوری به دانشگاه بروند.

دانشجویان از چه طریقی می توانند از زمان بازگشایی حضوری کلاس های خود مطلع شوند؟

دانشجویان برای دریافت اطلاعات دقیق تر، لازم است به سایت اختصاصی دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه کنند.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره