کارشناسی ارشدمشاوره تحصیلی کارشناسی ارشد

تعداد واحد های کارشناسی ارشد

کانال تلگرام تحصیلی     

تعداد واحد های کارشناسی ارشد در بین دانشجویان با آزمون و بدون آزمون این مقطع یکسان می باشد و تمامی دانشجویان باید تعداد واحد مشخصی را برای فارغ التحصیلی اخذ نمایند. با توجه به محدود بودن سنوات تحصیلی در مقطع ارشد، دانشجویان باید از حداکثر و حداقل تعداد واحدهای درسی در هر ترم اطلاع داشته باشند تا با مشکلی در هنگام فارغ التحصیلی مواجه نشوند. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه تعداد واحد های کارشناسی ارشد می توانید این مطلب را تا انتها مطالعه کرده و یا با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

تعداد واحد های کارشناسی ارشد

پس از مقطع کارشناسی، دانشجویان می توانند در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهندو این دوره کوتاه مدت است و به صورت تخصصی ارائه می شود. دانشجویان در طول تحصیل خود باید تعداد واحدهای درسی مشخصی را اخذ کرده و با موفقیت بگذرانند. دانشجویانی که به صورت بدون کنکور وارد مقطع ارشد می شوند نیز از نظر تعداد واحد درسی شرایط کاملا یکسانی با دانشجویان با کنکور خواهند داشت. 

دوره کارشناسی ارشد ۲ ساله است اما ۳ سال یعنی ۶ ترم تحصیلی سنوات برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. در شرایط خاص دانشجو می تواند با موافقت داشنگاه یک سال دیگر نیز به سنوات خود اضافه کند. (آقایان نباید منع نظام وظیفه داشته باشند)

تعداد واحد های کارشناسی ارشد ۲۸ تا ۳۲ واحد است. ۶ واحد از این تعداد واحدها مربوط به پایان نامه می باشد. دانشجویان برای فارغ التحصیلی باید تمامی واحدهای خود را اخذ کرده و نمره حداقل ۱۲ را در هر یک از دروس کسب کنند. دانشجویان غیر مرتبط که رشته متفاوتی در مقطع کارشناسی داشته اند، در مقطع ارشد باید حداکثر ۱۲ واحد جبرانی از دروس پیش نیاز رشته در دو ترم تحصیلی اول اخذ کرده و با موفقیت بگذرانند. 

لازم به ذکر است که دانشجویان غیر مرتبط به دلیل لزوم گذراندن دروس جبرانی، یک ترم تحصیلی سنوات اضافه تر خواهند داشت. در صورت عدم گذراندن دروس وصایای امام و قرآئت قرآن در مقطع کارشناسی باید این دو درس در مقطع ارشد گذرانده شود. 

تعداد واحد های کارشناسی ارشد

 

حداقل تعداد و‌احد های کارشناسی ارشد در هر ترم

دانشجویان کارشناسی ارشد در هر ترم باید با توجه به چارت درسی تعداد واحدهای مورد نظر خود را اخذ نمایند. حداقل واحدهای درسی در هر ترم به عوامل مختلفی مثل معدل بستگی دارد. دانشجویانی که معدل بالای ۱۴ دارند، جز دانشجویان عادی محسوب شده و می توانند ۸ واحد حداقل اخذ نمایند. 

دانشجویانی که مشروط شده اند و معدل شان کمتر از ۱۴ می باشد نیز می توانند حداقل ۸ واحد را اخذ کنند و محدودیتی در حداقل تعداد واحد های کارشناسی ارشد نخواهند داشت. در صورتی که دانشجو ترم آخر باشد و کمتر از ۸ واحد درسی مانده باشد، می تواند استثنا در آن ترم کمتر از ۸ واحد بردارد. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی این عبارت 👈 کانال اخبار تحصیلی 👉 کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” اخبار تحصیلی دانتل کو ” جست و جو کرده و عضو شوید.

 

حداکثر تعداد واحد های کارشناسی ارشد در هر ترم

همانطور که گفته شد طول دوره تحصیل کارشناسی ارشد محدود است و دانشجویان باید در حداکثر ۳ سال تمامی واحدهای درسی خود را اخذ کرده و پایان نامه نیز ارائه دهند. به همین دلیل اطلاع از حداکثر تعداد واحد های کارشناسی ارشد می تواند برای دانشجویان کمک کننده باشد. دانشجویانی که معدل بالای ۱۴ داشته اند، می توانند در ترم بعدی حداکثر ۱۲ واحد اخذ نمایند.

دانشجویان با معدل کمتر نیز امکان انتخاب واحد با سقف ۱۲ واحد را خواهند داشت. در واقع می توان گفت که مشروطی در مقطع ارشد بر خلاف مقطع کارشناسی محدودیتی در انتخاب واحد ایجاد نخواهد کرد. اما نکته بسیار مهم در مورد مشروطی در مقطع ارشد این است که در صورت مشروط شدن در دو ترم (متوالی و یا غیر متوالی) دانشجو از دانشگاه اخراج می شود. 

دانشجویان ممتاز که معدل بالای ۱۷ دارند، می توانند تا حداکثر ۱۴ واحد اخذ نمایند و حتی در شرایط خاص سقف انتخاب واحد برای این دانشجویان به ۱۶ واحد نیز خواهد رسید. در صورتی که در انتخاب واحد دانشگاه با مشکلی مواجه شده اید، می توانید از مشاوران تحصیلی دانتل کو کمک بگیرید. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه تعداد واحد های کارشناسی ارشد برای تان وجود دارد، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مقطع کارشناسی ارشد می توانید با مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو با شماره 02191005066 تماس بگیرید. 

 

سوالات متداول

  1. تعداد واحد های کارشناسی ارشد چقدر است؟

    دانشجویان در مقطع ارشد باید حداقل ۲۸ و حداکثر ۳۲ واحد بگذرانند. 

  2. حداقل و حداکثر واحدهای درسی در هر ترم کارشناسی ارشد چقدر است؟

    در متن مقاله به طور کامل در مورد حداقل و حداکثر تعداد واحد های کارشناسی ارشد توضیح داده شده است. 

  3. سنوات مجاز در مقطع ارشد چقدر است؟

    میزان سنوات مجاز مقطع ارشد ۶ ترم تحصیلی یعنی ۳ سال خواهد بود. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره