مدارسمشاوره تحصیلی دانش آموزان

تشویق نوجوانان به درس خواندن

کانال تلگرام تحصیلی     

چگونه نوجوانان را به درس خواندن تشویق کنیم ؟ احتمالا شما هم مثل بسیاری دیگر از والدین که این مطلب را مطالعه می کنید، با مشکل درس نخواندن فرزندتان روبرو هستید. بسیاری از پدر و مادر ها با وجود آنکه محیط و شرایط مناسبی را برای فرزند خود فراهم می کنند اما از تنبلی و درس نخواندن نوجوانشان شاکی هستند و تشویق به درس خواندن به روش های مختلف نیز تاثیری ندارد. اما تشویق نوجوانان به درس راه و روش هایی دارد که بیشتر والدین این روش ها را به درستی به کار نمی برند و در نهایت نتیجه برعکس میگیرند. به همین منظور در ادامه این مطلب ابتدا دلایل بی علاقگی به درس نوجوانان را بررسی می کنیم و در انتها نیز راه های تشویق نوجوانان به درس و مطالعه را ذکر خواهیم کرد.

 

تشویق نوجوانان به درس خواندن

همه با با بهانه هایی که دانش آموزان برای درس نخواندن می آورند کم و بیش اشنا هستیم مثلا وقتی تکالیفشان را انجام ندهند بهانه می آورند که حالم بد است، سر درد دارم، دفترم را گم کرده ام و بهانه هایی مشابه که به هر حال سعی در طفره رفتن از درس خواندن دارند. بیشتر اوقات نیز می بینیم که به جای درس خواندن هر کار دیگری مثل بازی با گوشی را ترجیح می دهند و انجام تکالیف را به وقت دیگری موکول می کنند.

شما به عنوان والدین دانش آموز فکر می کنید علت این بهانه ها و رفتار فرزندتان چیست؟ چرا نوجوان شما علاقه ای به درس خواندن ندارد و از کتاب و درس و مدرسه فراری است؟ چرا با وجودی که دانش آموز می داند باید دیر یا زود باید تکالیف خود را انجام دهد اما آن را به زمان دیگری موکول می کند؟

احتمالا بسیاری از شما دیگر امیدی ندارید که فرزندتان درسخوان شوید اما راه و روش هایی وجود دارد که می توان نوجوان را تشویق به درس خواندن کرد به نظر شما چگونه می توان نوجوانان را به درس خواندن تشویق کرد؟ در ادامه راه و روش های تشویق نوجوانان به درس را مشاهده می کنید :


 همواره در جريان امور مدرسه فرزندتان قرار بگیرید

اولین و مهم ترین قدم برای تشویق نوجوانان به درس این است که باید در جریان امور مدرسه و تکالیف فرزندتان قرار بگیرید. بدانید که تکالیف هر روش دانش آموزتان چیست و چه کارهایی را باید انجام دهد. البته شما نباید به هیچ عنوان تکالیف او را انجام دهید. با معلم فرزندتان در ارتباط باشید و پیشرفت و پسرفت او را در درس های مختلف پیگیری کنید.

 

تشویق نوجوانان به درس خواندن | با فرزندتان ارتباط خوبی برقرار کنید

اگر واقعا به دنبال تشویق فرزندتان به درس خواندن هستید نباید با خشونت و زور و اجبار با او برخورد کنید. رفتار ها و عکس العمل های نوجوانتان را زیر نظر داشته باشید تا ببینید علت بی علاقگی او به درس خواندن چیست. سعی کنید از طریق صحبت کردن با فرزندتان او را درک کنید خیلی از دانش آموزان می گویند “درس خواندن سخت است” “از کتاب و درس و مدرسه متنفرم” “نمیخواهم درس بخوانم” و … یا بعضی از دانش آموزان به جزئیات بیشتری هم اشاره می کنند مثلا “در کلاس درس را متوجه نمیشوم” “معلم خوب درس نمی دهد” “خجالت میکشم مشکلاتم را از معلم بپرسم” “از ریاضی خوشم نمیاد”و …

شما با فهمیدن این مسائل بهتر می توانید به فرزندتان کمک کنید تا مشکل درس نخواندن او به مرور حل شود. وقتی به صحبت های دانش آموز خود گوش می دهید اصلا او را قضاوت نکنید و به او کمک کنید تا راه حل مشکل را بیابید. 

 

انتظارات زیاد از فرزندتان نداشته باشید

بسیاری از والدین از دانش آموز خود انتظارات بیش از حدی دارند شما نباید این توقع را داشته باشید که از روی اجبار درس بخواند یا تکالیفش را انجام دهد. دانش آموز شما باید به سطحی از مسئولیت پذیری برسد که خودش برای درس خواندن احساس مسئولیت داشته باشد نه از روی زور و اجبار.

شما باید به توانمندی های فرزند خود نیز توجه کنید و هرگز انتظارات بالاتر از توانمندی های نداشته باشید. مثلا اگر الان دانش آموز شما در درس ریاضی نمره 8 را دارد نباید توقع داشته باشید که در کمتر از چند هفته این نمره تبدیل به 20 شود و باید به مرور نمره 8 را افزایش دهد و نیازمند زمان و صبر و حوصله شماست. با هر یک نمره پیشرفت درسی که نوجوانان شما دارد، او را تشویق کنید و به او این اعتماد به نفس را بدهید که توانمندی های بالایی دارد.

 

تشویق نوجوانان به درس خواندن | فرزند خود را با بقیه مقایسه نکنید

اشتباهی که احتمالا شما هم مثل اکثر والدین حداقل یکبار مرتکب شده اید، مقایسه کردن فرزند خود با شاگرد اول کلاس یا سایر همکلاسی های اوست. این کار قطعا باعث تخریب روحیه و متنفر شدن دانش آموزتان از درس خواندن می شود. برای تشویق نوجوانان به درس خواندن با توجه به حساسیت سنی که دارند، نباید آنها را با سایر هم سن و سالانشان مقایسه کرد. این موضوع نه تنها در درس خواندن بلکه در سایر مسائل زندگی نیز صدق می کند.

 

دانش آموز خود را تحت فشار قرار ندهید

داشتن انتظارات نابجا از دانش آموز سبب می شود که او را تحت فشار قرار دهید. مثلا از روی اجبار فرزندتان را در آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان ثبت نام کنید. توجه داشته باشید که قرار گرفتن دانش آموز با سطح درسی متوسط در میان دانش آموزانی با سطح درسی بالاتر ممکن است افت تحصیلی را برای او در پی داشته باشد و نتیجه برعکس بدهد.

 

تشویق نوجوانان به درس خواندن | فراهم کردن فضای مناسب مطالعه

حتما یک فضای مخصوص مطالعه در خانه آماده کنید فضایی که برای دانش آموز جالب است و از آنجا خسته نمی شود. سایر اعضای خانواده می توانند به مطالعه کردن بپردازند و دانش آموز با دیدن کتاب خوانی والدین یا خواهر و برادر خود و قرار گرفتن در جو مطالعاتی، به درس خواندن تشویق می شود.

 

تشویق نوجوانان به درس خواندن | شناخت روش های یادگیری 

ببینید فرزند شما با چه روش هایی درس را بهتر یاد میگیرد. بعضی دانش آموزان به روش دیداری، بعضی به روش شنیداری و بعضی هم به روش نوشتاری بهتر درس را متوجه می شوند. البته این روشها در درس های مختلف متفاوت است. ممکن است مثلا دانش آموز شما درس ریاضی را با نوشتن و تکرار زیاد بگیرد ولی درس فارسی با روش شنیداری بهتر متوجه شود.

گاهی استفاده از روش های غلط مطالعه باعث می شود که دانش آموز تصور کند که در آن درس یا درس ها خیلی ضعیف است و به هیچ عنوان یاد نمی گیرد و در نهایت این موضوع باعث کاهش اعتماد به نفس او و دلزده شدن از درس می شود.

 

برای او پاداش تعیین کنید اما رشوه ندهید

به جای آنکه فرزند خود را تهدید کنید که مثلا یا درس میخوانی و یا حق استفاده از گوشی نداری، از عبارات مثبتی مثل اگر امروز تکالیفت را تمام کنی اجازه می دهم به زمین بازی فوتبال بروی و یا عباراتی مشابه این. با این کار نوجوانان تشویق به درس خواندن می شوند تا به پاداش خود برسند. البته اصلا به دانش آموزتان رشوه ندهید زیرا این کار موقتی جواب میدهد و پس از مدتی برای خودتان مشکل درست می کنید و اگر نتوانید خواسته های فرزند خود را برطرف نکنید عادت بد رشوه گرفتن را در او ایجاد کرده اید.

 

دلایل انگیزه نداشتن نوجوانان به درس

دلایل زیادی برای انگیزه نداشتن نوجوانان به درس خواندن وجود دارد و در بیشتر مواقع رفتار خود والدین باعث دلزده تر شدن دانش آموز از درس خواندن می شود. برای تشویق نوجوانان به درس ابتدا باید دلایل بی انگیزگی آنها را بدانید که شامل موارد زیر می باشد :

✅ والدین وقتی از دانش آموز خود می خواهند که درس بخواند عجول و عصبی برخورد می کنند که باعث مقاومت بیشتر فرزند می شود.

✅ پدر و مادر اجازه تصمیم گرفتن و حق انتخاب را از فرزند خود سلب کرده اند و نوجوان این احساس را دارد که محبت والدینش به او مشروط است و اگر درس بخواند محبوب والدین می شود.

✅ والدین اجازه شکست خوردن را به فرزند خود نمی دهند. یکی از راه های افزایش مسئولیت پذیری در فرزند این است که باید شکست بخورند تا بدانند موفقیت چیست و برای رسیدن به موفقیت گام بردارند. در واقع دانش آموز باید با شکست خوردن متوجه شود که مشکل کار کجاست و چه کاری را باید انجام دهد.

✅ والدین مهارت های حل مسئله را به دانش آموز خود آموزش نمی دهند مثلا به جای انکه از فرزند خود بخواهند با دلیل و منطق راه حل مسئله را پیدا کند ، به او می گویند که باید چه کاری انجام دهد و چه کاری انجام ندهد.

✅ بسیاری از والدین وظایف بیش از حد به فرزند خود واگذار می کنند.

✅ والدین به دنبال بهترین نتیجه در کوتاه ترین زمان هستند در حالی که باید به دانش آموز فرصت داد تا به مرور پیشرفت کند.

 

تشویق نوجوانان به درس خواندن | کمک گرفتن از مشاور تحصیلی

گاهی دانش آموز در حالت تدافعی با والدین خود قرار میگیرد و مخالف خواسته های آنها عمل می کند اما از فردی دیگر مثلا مشاور حرف شنوی زیادی دارد. حتما از مشاوری متخصص کمک بگیرید و راه حل های او را نیز برای تشویق فرزندتان برای درس خواندن به کار ببرید. مشاور علت درس نخواندن نوجوان شما را ریشه یابی می کند و متناسب با مشکلاتی که او دارد راه های تشویق درس خواندن را ارائه می دهد.

اگر می خواهید همیشه به مشاور تحصیلی دسترسی داشته باشید، توصیه ما به شما بهره مندی از خدمات مشاوره تلفنی است. در همین راستا می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل تماس بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشویق نوجوانان به درس می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 46291403-021 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

راهکارهای تشویق نوجوانان به درس خواندن چیست؟

در این مطلب به صورت کامل راهکاری های تشویق نوجوانان به درس و مدرسه بررسی شده است.

تاثیر مشاور تحصیلی در تشویق دانش اموزان به درس خواندن چقدر است؟

مشاور علت درس نخواندن نوجوان شما را ریشه یابی می کند و متناسب با مشکلاتی که او دارد راه های تشویق درس خواندن را ارائه می دهد.

چه دلایلی باعث بی علاقگی دانش آموزان به درس خواندن می شود؟

برای اطلاع از دلایل بی انگیزگی و بی علاقگی دانش آموز به درس خواندن ، این مطلب را مطالعه کنید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره