دکتریکارشناسی ارشدمشاوره تحصیلی آزمون دکتریمشاوره تحصیلی کارشناسی ارشد

تبدیل پایان نامه به کتاب

کانال تلگرام تحصیلی     

تبدیل پایان نامه به کتاب یکی از اقداماتی است که فارغ التحصیلان می توانند انجام دهند تا از پایان نامه خود بیشترین بهره را برده و از امتیازات آن استفاده نمایند. برای تبدیل پایان‌نامه به کتاب مراحلی باید طی شده و مجوزهایی نیز باید دریافت شود. در نهایت پس از چاپ کتاب هم می توان آن را به فروش رسانده و هم از امتیاز آن در مصاحبه دکتری، خدمت سربازی، تقویت رزومه برای اشتغال و غیره استفاده کرد. با توجه به ناآشنا بودن اکثر افراد با روند تبدیل پایان‌نامه به کتاب، در این مطلب به بررسی تمامی جزییات مربوط به آن پرداخته ایم. برای کسب اطلاع بیشتر می توانید با کارشناسان مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

تبدیل پایان نامه به کتاب

بسیاری از فارغ التحصیلان مقاطع تکمیلی که پایان نامه ارائه کرده اند، تصمیم می گیرند که برای بهره مندی از مزایای بسیار زیاد، پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کنند. با تبدیل پایان نامه به کتاب می توان در مراحل محتلف از امتیاز آن استفاده کرد. 

دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کرده اند امتیاز ویژه ای در مصاحبه دکتری خواهند داشت. اما یک راه بسیار موثر برای استفاده از مطالب پایان نامه و به هدر نرفتن زحمات این است که پایان نامه را به کتاب تبدیل کنید.

پایان نامه هایی که حاوی مطالب ناب و کابردی هستند را می توان به صورت کتاب چاپ کرده و حتی آن را به فروش برسانید.  برای تبدیل پایان‌نامه به کتاب باید مراحلی طی شود که در ادامه به توضیح کامل آن خواهیم پرداخت. 

 

اهمیت تبدیل پایان نامه به کتاب

دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی برای فارغ التحصیلی موظف به ارائه پایان نامه هستند که این پایان نامه ها معمولا در بر گیرنده مطالب ناب و جدیدی است و زحمت هزینه زیادی نیز برای آن ها صرف شده است. اما پس از پایان دفاع پایان نامه دیگر کاربردی نخواهد داشت و بدون استفاده خواهد ماند. 

اهمیت تبدیل پایان نامه به کتاب در همین است که زحمات دانشجویان بی اثر نمی ماند و می توانند از زحمات خود در چندماه یا حتی چند سال استفاده کرده و امتیازهای دیگری نیز برای مراحل بعدی تحصیل و حتی زندگی خود مثل سربازی استفاده نمایند. 

تبدیل پایان نامه به کتاب

 

امتیاز چاپ کتاب از پایان نامه

معمولا پس از پایان دفاعیه دانشجو از پایان نامه، رساله به کناری گذاشته می شود و آن همه مطلب علمی با ازش در کتابخانه خاک می خورد. برای جلوگیری از این مساله می توان پایان نامه را به کتاب تبدیل کرده و از مزایای و امتیازهای آن نیز استفاده نمایید. برخی از مهم ترین مزایای تبدیل پایا‌نامه به کتاب به شرح موارد زیر می باشد. 

امتیاز در مصاحبه دکترا: تبدیل پایان نامه به کتاب در مصاحبه دکترا ۴ امتیاز خواهد داشت. 

زمان کوتاه: پروسه تبدیل پایان‌نامه به کتاب جندان کوتاه نیست و برای دریافت مجوز های آن به زمان نیاز است اما این مدت زمان در مقایسه با چاپ مقاله بسیار کم تر است. 

هزینه کم: در صورتی که پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کنید، هزینه های کمتری نسبت به چاپ مقاله در مجلات پولی پرداخت خواهید کرد.

ثبت در کتابخانه ملی: پس از اینکه کتاب شما مجوز دریافت کند، می توانید آن را در کتابخانه ملی ثبت نمایید. 

تقویت روزمه: پس از چاپ کتاب رزومه شما بسیار تقویت خواهد شد و می توانید از آن برای تحصیل و اشتغال استفاده نمایید.

کسری از خدمت: مشمولان خدمت سربازی در صورتی که کتابی چاپ کرده باشند می توانند کسری از خدمت دریافت کنند. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

نحوه تبدیل پایان نامه به کتاب

کتاب و پایان نامه با یکدیگر تفاوت زیادی دارند و در نتیجه اگر قصد تبدیل پایان‌نامه به کتاب را داشته باشید، باید فرمت آن را تغییر دهید تا همگان بتوانند آن را مطالعه نمایند. مخطبان پایان نامه معمولا افرادی هستند که از نظر علمی در سطح مشابه شما قرار دارند و با فرمت پایان نامه آشنا هستند مثل دانشجویان و اساتید اما مخاطب کتاب متوجه فرمت خاص پایان نامه نمی شود. برای تبدیل پایان نامه به کتاب باید مراحلی را طی نمایید که به شرح زیر هستند. 

 

انتخاب عنوان

عنوان پایان نامه طولانی است و جزییاتی مثل جامعه مورد مطالعه و روش بررسی را نیز در بر می گیرد. این عنوان برای مخاطبان کتاب هیچ جذابیتی نخواهد داشت بنابراین کیفیت آن نیز تا حد زیادی کاهش می باید. برای تبدیل پایان نامه به کتاب باید ابتدا عنوانی مناسب انتخاب کنید که هم با محتوای پایان نامه شما مرتبط باشد و هم برای عموم مخاطبان جذابیت داشته باشد. 

 

تغییر فرمت

مرحله دوم تغییراتی در فرمت پایان نامه است. مثلا مواردی که به پایان نامه اشاره شده باید تغییر کرده و کلمه کتاب جایگزین شود. همچنین شما باید فهرست پایان نامه خود را نیز تغییر دهید چراکه فهرست پایان نامه بسیار طولانی و در بگیرنده جزییات زیادی مثل نمودار و جدول می باشد. فهرست کتاب باید خلاصه تر باشد و فقط عنوان های اصلی را شامل شود. 

حال باید چکیده پایان نامه را به یک مقدمه جذاب در کتاب تغییر دهید. همچنین می توانید با صلاحدید و خلاقیت خود قسمت هایی از پایان نامه که جذابیت کمتری دارند را حذف کرده و یا قسمت هایی را به آن بیفزایید. قسمت های مربوط به منابع پایان نامه را نیز باید با توجه به تغییراتی که ایجاد کرده اید اصلاح کنید. 

 

صفحه آرایی

برای تبدیل پایان نامه به کتاب باید صفحه آرایی انجام دهید که در واقع برقراری تناسب بین متن و تصویر می باشد. صفحه آرایی فرمت خاص و مشخصی دارد اما ممکن است فرمت آن برای برخی از دانشگاه ها متفاوت باشد. 

برای صفحه آرایی می توانید از برنامه هایی مثل indesign و word استفاده کنید. مواردی مثل در نظر گرفتن استایل خاص برای عناوین، بخش بندی، سرصفحه و پاصفحه، تدوین فهرست و غیره در این بخش تکمیل می شوند. 

 

طراحی جلد

در آخرین مراحل تبدیل پایان نامه به کتاب باید جلدی مناسب برای کتاب خود طراحی نمایید. جلد کتاب در جذب مخاطب بسیار تاثیر گذار است پس باید به درستی طراحی شود. در طراحی جلد کتاب باید ارتباط آن با محتوای کتاب و همچنین فرهنگ مردم را در نظر بگیرید. همچنین موزاین قانونی نیز برای طراحی جلد در نظر گرفته شده است که متناسب با قانون کشوری بوده و باید رعایت شود. 

 

صحافی و چاپ کتاب

در نهایت باید مجوزهایی برای چاپ کتاب دریافت کنید و در صورتی که تمامی آن ها اخذ شود در پایان نوبت به صحافی و چاپ کتاب خواهد رسید. کتاب ها برای چاپ به چاپخانه فراستاده خواهند شد و در آن جا نوع چاپ با توجه به تعداد تیراژ مشخص می شود. 

پس از چاپ کتاب، صحافی نیز انجام شده و خروجی نهایی کتاب تحویل داده می شود. صحافی کتاب یک مرحله بسیار ظریف است که اهمیت بسیار زیادی نیز دارد و در ماندگاری کتاب تاثیر خواهد گذاشت. 

 

مجوزهای لازم برای تبدیل پایان نامه به کتاب

همانطور که در بالا گفته شد برای تبدیل پایان‌نامه به کتاب لازم است که مجوزهایی دریافت شود. در غیر این صورت امکان چاپ کتاب وجود نخواهد داشت. در واقع بیشترین زمان چاپ کتاب به همین پروسه دریافت مجوزها اختصاص می یابد. این مجوزها توسط ناشر کتاب دریافت می شود. مجوزهای مورد نیاز برای تبدیل پایان نامه به کتاب به شرح موارد زیر هستند. 

 

دریافت شابک

شابک کتاب یا عنوان ISBN، مخفف شده International Standard Book Number می باشد و یک کد ۱۳ رقمی است که با شماره ۹۷۸ شروع می شود. سه رقم اول ثابت است و پس از آن سه رقم بعدی به موقعیت جغرافیایی و زبانی کشور و چهار رقم بعدی نیز به مشخصات ناشر اختصاص دارد. دو رقم بعدی شابک مربوط به عنوان کتاب و رقم آخر نیز به مجوز کتاب اختصاص دارد. 

دریافت شابک برای چاپ کتاب الزامی است چراکه برای دریافت مجوزهای بعدی نیز به آن احتیاج خواهید داشت. همچنین شابک در فرایند پیدا کردن کتاب بسیار کمک کننده است و افراد می توانند در کوتاه ترین زمان و تنها با جستجو شابک کتاب به آن دسترسی بیایند. 

 

مجوز فیپا

مجوز بعدی مجوز فهرست نویسی پیش از چاپ است که به اختصار فیپا نامیده می شود. این مجوز اطلاعات کتاب را با توجه به استاندارهای بین المللی ثبت می کند. برای دریافت این مجوز باید به سامانه فیپا مراجعه کرده و برای دریافت آن درخواست ثبت کنید. این پروسه در حدود ۱۰ تا ۱۵ روز به طول می انجامد. 

در فیپا اطلاعاتی مثل عنوان کتاب، مشخصات مربوط به ناشر،سال چاپ، تعداد صفحه و قطع کتاب، رتبه بندی کنگره، شماره کتاب شناسی ملی و شماره شابک درج می شود. تنها نهاد رسمی برای صدور فیپا در حال حاضر سازمان اسناد و کتابخانه ملی می باشد. 

 

مجوز کتاب

در این مرحله باید جلد کتاب طراحی شده باشد تا به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی ارسال شود. در صورت تایید این نهاد مجوز چاپ کتاب صادر خواهد شد. بیشترین زمان دریافت مجوز به این مرحله اختصاص دارد و حتی تا سه ماه نیز ممکن است طول بکشد. حتی در صورت عدم تایید جلد کتاب برگشت خورده و پس از اصلاحیه مجددا بررسی می شود تا مجوز صادر شود. 

 

مجوز پخش

آخرین مجوز تبدیل پایان‌نامه به کتاب مجوز پخش است که معمولا سهل انگاری هایی برای دریافت آن مشاهده می شود. این مجوز نشان می دهد که کتاب شما به تایید وزارت ارشاد رسیده است و هیچ تغییری در آن پس از کسب مجوز داده نشده است. 

بدون داشتن مجوز پخش نمی توانید از امتیازات تبدیل پایان نامه به کتاب استفاده کنید. پس از دریافت مجوز پخش می توانید کتاب خود را به فروش رسانده و از مزایای چاپ آن نیز بهره مند شوید. در صورت بروز مشکل در روند دریافت مجوزهای لازم برای چاپ کتاب می توانید با مشاوران دانتل کو مشورت نمایید. 

 

هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب

یکی دیگر از مهم ترین سوالات در روند تبدیل پایان نامه به کتاب هزینه های مربوط به آن می باشد. هزینه چاپ کتاب به موارد محتلفی بستگی دارد. شما با توجه به موسسه انتشاراتی که انتخاب می کنید باید هزینه متفاوتی را بپردازید. 

در نهایت فاکتورهایی مثل تعداد کلمات و منابع پایان نامه، زمان تحویل کتاب، تعداد صفحات،  جنس کاغذ استفاده شده، تعداد جلد، قطع کتاب، رنگی بودن چاپ و غیره همگی در هزینه چاپ تاثیر خواهند گذاشت. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه تبدیل پایان نامه به کتاب برای تان وجود دارد، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تبدیل پایان نامه به کتاب می توانید با مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو با شماره 02191005066 تماس بگیرید. 

 

سوالات متداول

  1. امتیازات تبدیل پایان نامه به کتاب چیست؟

    پس از چاپ کتاب می توان از آن برای مصاحبه دکترا، کسری خدمت، تقویت رزومه و غیره استفاده کرد. 

  2. آیا دریافت مجوز پخش برای چاپ کتاب الزامی است؟

    بله بدون دریافت این مجوز امکان استفاده از امتیازات آن برای تان وجود نخواهد داشت. 

  3. هزینه تبدیل پایان‌نامه به کتاب چقدر است؟

    هزینه چاپ کتاب به موارد مختلفی مثل تعداد کلمات، مدت زمان تحویل و غیره بستگی دارد که در متن به آن ها پرداخته شده است. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره