دانشگاه های بدون آزمونبدون آزمون دانشگاه دولتی و پردیس خودگردان

پزشکی بدون کنکور ۱۴۰۲

کانال تلگرام تحصیلی     

ثبت نام پزشکی بدون کنکور ۱۴۰۲ راست یا دروغ ؟ پزشکی در سال‌های اخیر پرمخاطب ترین رشته کنکور بوده است. بسیاری از داوطلبین رویای پزشک شدن را در سر می‌پرورانند؛ سوال مهم متقاضیان در مورد نحوه ورود به این رشته است. آیا می‌توان بدون آزمون 1402 و بر اساس سوابق تحصیلی وارد رشته پزشکی شد؟ با توجه به اینکه طی سالیان اخیر تاثیر معدل بر کنکور بیشتر شده و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی گسترده شده است داوطلبان امید دارند تا رشته های پزشکی و پیراپزشکی نیز بصورت بدون کنکور ارائه شوند. در این مقاله به دغدغه این گروه از داوطلبین پرداخته ایم.

 

ثبت نام بدون کنکور رشته های پزشکی ۱۴۰۲

از نیمه دوم سال تحصیلی97 (بهمن ماه)، این امکان برای دانش‌آموزان پیش آمد که بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه‌ها شوند. دانشگاه‌ها و رشته‌هایی که به این طریق دانشجو می‌پذیرند، هرسال در دو نوبت، ترم پاییز و ترم زمستان، فراخوانی را برای ثبت نام منتشر می‌کنند. توجه داشته باشید که این فراخوان و اطلاع رسانی مجزای از ثبت نام کنکور سراسری صورت می‌گیرد.

در ایران در هیچ دانشگاهی حتی پردیس کیش امکان ثبت نام پزشکی بدون کنکور وجود ندارد و تحصیل فقط از طریق قبولی در کنکور سراسری می باشد.

متقاضیان می‌توانند در دوره‌های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان و یا دانشگاه‌های پیام نور یا موسسات غیر انتفاعی در ثبت نام بدون کنکور شرکت کنند. با این‌حال لازم است هر ساله، لیست رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که شامل این طرح می‌شوند را مورد بررسی قرار‌دهید. چرا که ممکن است هر سال رشته‌هایی به این لیست اضافه و یا از آن کم شوند و به طور قطعی نمی توان راجع به رشته‌ها و دانشگاه‌های این طرح صحبت کرد. یکی از رشته هایی که برای بسیاری از داوطلبین تحصیل بدون کنکور مورد سوال است، پزشکی بدون کنکور می‌باشد. برای اطلاع از مدارک لازم ثبت نام بدون کنکور کلیک کنید.

تنها راه ورود به رشته پزشکی در دانشگاه، از طریق کنکور سراسری است؛ تا به امروز، طرح ثبت نام پزشکی بدون کنکور عملی نشده است. اگرچه رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی که رشته‌های اصلی و پرطرفدار گروه تجربی هستند، در هیچ یک از دانشگاه‌های سراسری، پردیس و آزاد، بدون کنکور دانشجو نمی‌پذیرد، با این‌حال دانشگاه آزاد هر ساله برخی رشته‌های پزشکی نظیر دامپزشکی و یا میکروبیولوژی را در لیست پذیرش بدون کنکور قرار می‌دهد. 

 

تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور 1402

برخلاف رشته‌های پزشکی ، رشته‌های پیراپزشکی در دانشگاه‌های کشور بدون آزمون ثبت نام به عمل می‌آورند. برای ثبت نام در رشته‌های پیراپزشکی شما می‌بایست در کنکور تجربی شرکت کنید و در هنگام انتخاب رشته کد رشته‌هایی از دفترچه را انتخاب کنید که بر اساس سوابق تحصیلی دنشجو می‌پذیرند. البته باید توجه داشت که قبولی و ادامه تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی، منوط به شرایط مشخصی است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

مدرک دیپلم و یا پیش دانشگاهی نظام قدیم یا جدید انجام مصاحبه در دانشگاه و دریافت نمره قبولی
داشتن حداقل معدل 15 تا پایان یافتن دوران تعهد کاری، فرد اجازه ادامه تحصیل را ندارد.
داشتن حداکثر 25سال سن و برای آقایانی که خدمت سربازی را گذرانده‌اند، حداکثر 27 سال سن با پایان یافتن تحصیل در این دوره، مدرک کاردانی دریافت می‌کنید.
بومی بودن. به این معنا که فرد صرفا در استان محل زندگی خود، می تواند درخواست تحصیل داشته باشد. برای دانش آموزانی که سه سال دبیرستان را در یک شهر نبوده‌اند، استان زادگاهشان در نظر گرفته می‌شود.

 

لیست رشته‌های پیراپزشکی و پزشکی بدون کنکور ۱۴۰۲

در جدول زیر لیست رشته‌های پزشکی که متوان به صورت بدون کنکور در آن تحصیل کرد را نام برده‌ایم. به جز این رشته‌ها در هیچ رشته‌ی دیگر پزشکی و پیراپزشکی به صورت بدون کنکور دانشجو پذیرفته نمی شود. البته همانطورکه گفته شد، ممکن است این رشته‌ها، هرسال تغییراتی داشته باشد و تا پیش از انتشار فراخوان دانشگاه‌ها نمی‌توان در این زمینه اظهار نظر قطعی کرد.

کاردانی اتاق‌عمل گیاه پزشکی کاردانی هوشبری کاردانی علوم آزمایشگاهی
کاردانی تجهیزات فنی اتاق‌عمل کاردانی دامپزشکی کاردانی مامایی بهداشت عمومی
کاردانی آزمایشگاه تشخیص پزشکی مهندسی پزشکی بهداشت حرفه‌ای کاردانی سلامت دندان

جهت عضویت در کانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در قسمت سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

شرایط ثبت نام پیرا پزشکی بدون کنکور 1402

مدارک مختص رشته های پیراپزشکی می باشد که به صورت بدون آزمون پذیرفته می شوند. برای ثبت نام پزشکی بدون کنکور هیچگونه شرایطی وجود ندارد و داوطلبان باید در کنکور سراسری شرکت نمایند.

✅ داوطلبان باید دارای  مدرک دیپلم نظام جدید یا مدرک دیپلم و پیش دانشگاه نظام قدیم باشند.

✅ حئاقل معدل لازم 15 می باشد.

✅ حدکثر سن داوطلب 25 سال می باشد. (داوطلبان آقا که دارای کارت پایان خدمت هستند تا 27 سال می باشد)

✅ فارغ التحصیلان و دانشجویان تمام دانشگاه های کشور اجازه ثبت نام را ندارند.

✅ مدت تعهد خدمت سه برابر زمان تحصیل در رشته‌های بدون کنکور پیراپزشکی می باشد.

 

شهریه ثبت نام پزشکی بدون کنکور ۱۴۰۲

ثبت نام پزشکی بدون کنکور همانگونه که در قبل تر ذکر کردیم در ایران وجود ندارد. اما داوطلبانی دانشگاه های دولتی و یا آزاد به صورت شهریه پرداز تحصیل می کنند، موظف می باشند هر ترم شهریه خود را واریز نمایند. این داوطلبان نیز به صورت با کنکور در رشته پزشکی تحصیل می کنند.

 

ثبت نام پزشکی بدون کنکور در خارج از کشور

یکی از راه‌های ثبت نام پزشکی بدون کنکور، مهاجرت به کشورهای دیگر است. البته مهاجرت و تحصیل در کشورهای مطرح، اگرچه با کنکور ایران ارتباطی ندارند با اینحال مدرک زبان و شرایط خاصی را دارا هستند که چندان هم راحت نیست!  برخی از دانشگاه‌های مطرح، نظیر دانشگاه‌های پزشکی کشور کانادا، پیش از پذیرش شما آزمون ورودی برگزار می‌کنند.

همچنین برای دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور، شرایطی فراهم شده تا در صورت تمایل بتوانند به تحصیل در داخل کشور ادامه دهند. با بالا رفتن قیمت ارز، بسیاری از خانواده‌ها از عهده تامین مخارج تحصیل فرزندانشان در خارج از کشور برنمی‌آیند و تقاضا برای بازگشت به کشور در حال فزونی یافتن است. چنانچه دانشجویان واجد شرایط زیر باشند، می‌توانند برای بازگشت به کشور و ادامه تحصیل در داخل اقدام کنند.

1. معدل کتبی دیپلم، حداقل 16

2. معدل پیش دانشگاهی حداقل 17

3. دانشگاه مبدا مورد تایید وزارت بهداشت ایران باشد

4. کسب معدل حداقل 15 در دانشگاه خارج

5. شروع به تحصیل خارج از کشور در دوره‌های اصلی پزشکی تا قبل از تیر ماه سال 97

6. گذراندن حداقل 36 واحد درسی

 

مشاوره ثبت نام پزشکی بدون کنکور ۱۴۰۲

همان‌طور که در این مطلب بارها تکرار شد، تنها راه تحصیل در رشته‌های پزشکی در داخل کشور، آزمون سراسری می‌باشد و صرفا در رشته‌های پیراپزشکی می‌توانید با استناد به سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوید. علی رغم واضح بودن این قانون، عده‌ای از افراد سودجو به هر طریقی قصد سواستفاده از شما را خواهند داشت.

به خاطر داشته باشید که تنها مرجع رسمی اعلام قوانین و شرایط ورود به دانشگاه‌ها سازمان سنجش است و سایرین نمی‌توانند مطلبی مغایر با اصول این سازمان مطرح کنند. چنانچه در زمینه تحصیل و ثبت نام پزشکی بدون کنکور سوالی دارید، می توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود از با شماره زیر تماس بگیرد و با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در ارتباط باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ثبت نام پزشکی بدون کنکور 1402 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. آیا امکان ثبت نام پزشکی بدون کنکور وجود دارد؟

    خیر تنها راه تحصیل در رشته پزشکی شرکت و قبولی در کنکور سراسری است.

  2. چه رشته های پیراپزشکی، بدون کنکور قابل تحصیل هستند؟

    رشته هایی نظیر کاردانی هوشبری، مامایی، سلامت دندان و … که در متن مقاله به آن ها اشاره شده است.

  3. آیا در مدرک تحصیلی درج می شود که فرد با آزمون یا بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شده است؟

    خیر، بین مدارک دانشجویانی که با کنکور وارد دانشگاه می شوند و دانشجویان بدون کنکور تفاوتی ندارد.

کانال تلگرام تحصیلی     

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره