کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

چند بار می توان در ترمیم معدل شرکت کرد؟

کانال تلگرام تحصیلی     

چند بار می توان در ترمیم معدل شرکت کرد؟ ترمیم معدل قانونی است که برای داوطلبان کنکور در نظر گرفته شده تا بتوانند برای خود در یک رشته جدید سوابق تحصیلی ایجاد کرده و یا سوابق قبلی را بهبود ببخشند. طبق مصوبه های جدید از این پس داوطلبان تنها یکبار امکان شرکت در آزمون ترمیم معدل را دارند. البته این قانون تبصره هایی نیز دارد که داوطلبان باید از آن ها اطلاع داشته باشند. در این مطلب به بررسی کامل سوال چند بار می توان در ترمیم معدل شرکت کرد می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

چند بار می توان در ترمیم معدل شرکت کرد؟

طبق اطلاعیه های جدیدی که منتشر شده است داوطلبان تنها یکبار امکان شرکت در ترمیم معدل را دارند که در امتحانات خرداد ماه می باشد. در سال های گذشته امکان شرکت در ترمیم معدل در چند بازه زمانی بود اما هم اکنون تنها می توان در خرداد در این آزمون شرکت کرد.

انواع نظام آموزشی تحصیلی مدارس
نظام تحصیلی سال شروع سال پایان سال آخرین گروه ویژگی
نظام تحصیلی جدید 3-3-6 1398 ادامه دارد ادامه دارد پایه دهم، یازدهم و دوازدهم/ ۳ ساله / سالی واحدی
نظام سالی واحدی متوسطه 1381 1397 1399 پایه اول، دوم و سوم متوسطه / ۳ ساله / سالی واحدی
پیش دانشگاهی 1382 1398 1400 پیش دانشگاهی/ یک ساله / سالی واحدی
نظام ترمی واحدی متوسطه 1373 1381 1389 پایه اول، دوم و سوم متوسطه/ ترمی واحدی
پیش دانشگاهی 1374 1382 1390 پیش دانشگاهی/ یک ساله / ترمی واحدی
نظام قدیم نظام 4 ساله 1353 1374 1378 پایه اول تا چهارم متوسطه / 4 ساله
نظام 6 ساله 1341 1353 1356 پایه اول تا ششم متوسطه / 6 ساله

طبق گفته های رئیس آموزش و پرورش دیگر امکان شرکت در ترمیم معدل در امتحانات شهریور وجود ندارد چراکه امتحانات شهریور یک فرصت جبران است و افرادی که در آزمون ترمیم معدل شرکت می کنند نیز در واقع قصد جبران دارند.

پس در پاسخ به سوال چند بار می توان در ترمیم معدل شرکت کرد؟ باید بگوییم فقط یکبار و در امتحانات خرداد ماه می باشد. داوطلبانی که در سال گذشته نیز در امتحانات ترمیم معدل شرکت کرده اند در سال جاری نیز می توانند دوباره شرکت نمایند.

افرادی که دیپلم رشته های نظری و فنی حرفه ای و کاردانش دارند و قصد شرکت در کنکوری غیر رشته خود را دارند، می‌توانند یکبار در آزمون ترمیم معدل شرکت کنند تا سوابق تحصیلی برای شان ایجاد شود. پس از آن نیز یک مرتبه فرصت ترمیم معدل به این داوطلبان داده خواهد شد.

افرادی که در آزمون ترمیم معدل شرکت کرده اند نیز امکان ترمیم معدل دوباره را خواهند داشت. همچنین باید توجه داشته باشید که برای ترمیم معدل کنکور باید از طریق سایت مای مدیو ثبت نام کرده و سپس در آزمون خرداد ماه شرکت نمایید.

 

تاثیر معدل در کنکور 1403

1️⃣ سهم تاثیر سوابق تحصیلی در گروه‌های آزمایشی اصلی ریاضی و فنی، تجربی و انسانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ به شرح زیر می باشد. همچنین سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۵۰ درصد می‌باشد.

🔸 نظام جدید: 50 درصد دیپلم (پایه دوازدهم)
🔸 نظام سالی – واحدی/ ترمی – واحدی
       ┘ دیپلم (سوم دبیرستان): ۳۷/۵ درصد
       ┘ پیش‌دانشگاهی: ۱۲/۵ درصد

2️⃣ سهم تاثیر سوابق تحصیلی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی کنکور سراسری ۱۴۰۳ به شرح زیر می باشد. همچنین سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۷۲ درصد می‌باشد.

🔸 نظام جدید: ۲۸ درصد دیپلم (پایه دوازدهم)
🔸 نظام سالی – واحدی/ ترمی – واحدی
       ┘ دیپلم (سوم دبیرستان): ۲۱ درصد
       ┘ پیش‌دانشگاهی: ۷ درصد

 

ترمیم معدل

از سال 1402 کنکور تغییرات زیادی کرد که یکی از آن ها افزایش تاثیر سوابق تحصیلی و تاثیر آن به صورت قطعی می باشد. در سال های گذشته تاثیر سوابق تحصیلی به صورت مثبت بود یعنی تنها در صورتی اعمال می شد که معدل داوطلب بالا بوده و باعث بهبود رتبه می شد.

اما با تاثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی در هرحال رتبه داوطلب در کنکور تحت تاثیر معدل قرار می گیرد حتی اگر نمرات پایین بوده و باعث افت رتبه کنکور شود. به همین دلیل داوطلبان کنکور که معدل پایینی دارند، می توانند در آزمون ترمیم معدل شرکت کرده و نمرات خود را اصلاح نمایند. در این مطلب به بررسی سوال چند بار می توان در ترمیم معدل شرکت کرد خواهیم پرداخت؟

 

چند بار می توان در ترمیم معدل شرکت کرد | ترمیم معدل برای داوطلبان نظام قدیم

ممکن است این سوال برای داوطلبان نظام آموزشی قدیم به وجود بیاید که با وجود تغییر برخی از دروس در نظام جدید برای ترمیم معدل دقیقا چه درسی را باید امتحان دهند. این داوطلبان باید معادل همان درس مورد نظر خود در نظام جدید آموزشی را امتحان دهند.

نمرات مقطع سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی با نسبت بیشتر سوم دبیرستان بر کنکور تاثیر خواهند گذاشت. توجه داشته باشید که ترمیم معدل در نمره دیپلم تاثیری نمی گذارد و تنها برای کنکور اعمال می‌شود. 

چند بار میتوان در ترمیم معدل شرکت کرد

 

چه افرادی می توانند در ترمیم معدل شرکت کنند؟

در پاسخ به این سوال که چند بار می توان در ترمیم معدل شرکت کرد باید گفت که تمامی داوطلبان امکان شرکت در ترمیم معدل را خواهند داشت. افرادی که قصد شرکت در کنکور رشته دبیرستان خود را دارند و قبلا در یک درس امتحان داده اند، می توانند در ترمیم معدل شرکت کنند. داوطلبانی که قصد شرکت در رشته دیگری غیر از رشته دیپلم خود را دارند نیز می توانند یکبار در ترمیم معدل شرکت کرده و برای خود سابقه تحصیلی ایجاد نمایند. 

در صورتی که فردی تا قبل از سال 1401 یعنی پیش از ابلاغ قانون جدید، ترمیم معدل انجام داده باشد، می‌تواند یکبار دیگر نیز ثبت نام کرده و در ترمیم معدل ماه خرداد شرکت نماید. افرادی که سابقه تحصیلی برای رشته امتحانی خود در کنکور ندارند، نمرات آن ها صفر در نظر گرفته خواهد شد.

 

چند بار می توان در ترمیم معدل شرکت کرد | امتحانات نهایی مهم است یا کنکور؟

با افزایش درصد سوابق تحصیلی در کنکور سراسری و اعمال اثر آن به صورت قطعی بسیار دیده می‌شود که برخی از دانش آموزان، سال دوازدهم را تنها به مطالعه امتحانات نهایی اختصاص می‌دهند و تصمیم می‌گیرند که برای کنکور یک سال صبر کنند. 

این تصمیم به خود دانش آموزان و شرایط آن ها بستگی دارد اما به طور کلی می‌توان هم امتحانات نهایی و هم کنکور را با یکدیگر مدیریت کرد. دانش آموزی که برای امتحانات نهایی به صورت درست مطالعه کرده و مطالب را عمیقا یاد گرفته باشد، می‌تواند علاوه بر کسب معدل عالی، از عهده حل تست های مربوط به آن مباحث نیز بربیاید. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی مشاوره تحصیلی تلگرام کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید. 

 

چند بار می توان در ترمیم معدل شرکت کرد | چه افرادی باید ترمیم معدل را انجام دهند؟

با توجه به اینکه تاثیر معدل در کنکور سراسری به صورت قطعی شده است، داوطلبانی که از معدل پایینی (یعنی کمتر از 17) برخوردارند، باید حتما در ترمیم معدل شرکت کنند تا رتبه کنکور شان کاهش نیابد. توجه داشته باشید که بالا بردن نمره معدل بسیار راحت تر از کسب درصد بالا در کنکور است پس اگر امکان شرکت در ترمیم معدل را دارید، حتما اینکار را انجام دهید. 

حتی دانش آموزانی که معدل متوسط و خوبی دارند نیز می توانند در ترمیم معدل شرکت کنند چرا که یک نمره بیشتر نیز رتبه کنکور را تا حد زیادی تغییر می‌دهد. در صورتی که در آزمون نمرات کمتر کسب کنید نیز همان نمره قبلی و بهترتان در نظر گرفته خواهد شد. 

 

مشاوره ترمیم معدل

در پاسخ به این سوال که چند بار می توان در ترمیم معدل شرکت کرد باید گفت که این فرصت تنها یکبار به داوطلبان داده می‌شود و آن هم در امتحانات نهایی خرداد می‌باشد. با توجه به این فرصت یکباره توصیه می‌شود که با آمادگی کامل در این آزمون شرکت کنند تا این فرصت طلایی را برای بهبود رتبه کنکور شان از دست ندهند. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه چند بار می توان در ترمیم معدل شرکت کرد برای تان وجود دارد، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز  مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه چند بار می توان در ترمیم معدل شرکت کرد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. چند بار می توان در ترمیم معدل شرکت کرد؟

    شرکت در آزمون ترمیم معدل تنها یکبار امکان پذیر است که در ماه خرداد نیز می‌باشد. 

  2. در صورت کسب نمره کمتر در آزمون ترمیم معدل چه خواهد شد؟

    در این صورت همان نمره قبلی که بالاتر بوده است به عنوان معدل اصلی در نظر گرفته خواهد شد. 

  3. آیا نمره ترمیم معدل در مدرک دیپلم نیز اعمال می‌شود؟

    خیر این نمرات تنها به عنوان سوابق تحصیلی اعتبار دارد و هیچ تاثیری در نمره مدرک دیپلم نخواهد گذاشت. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره