کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

دانشگاه پردیس خودگردان بین الملل چیست

کانال تلگرام تحصیلی     

دانشگاه پردیس خودگردان بین الملل چیست؟ پس از برگزاری کنکور سراسری، شرکت کنندگان در جلسه آزمون که مجاز به انتخاب رشته هستند، برای داشتن یک انتخاب رشته درست و اصولی، لازم است که ابتدا از دانشگاه های مختلفی که دانشجو جذب می کنند، اطلاعات به دست آورند و سپس اقدام به انتخاب رشته کنند. یکی از دانشگاه هایی که متقاضیان می توانند کد رشته محل های مرتبط با آن را در فرم انتخاب رشته خود درج کنند، دانشگاه پردیس‌خودگردان می باشد. پیرامون دانشگاه پردیس‌خودگردان، سوالات بسیاری وجود دارد، قصد داریم در ادامه این مقاله از سایت دانتل به این سوالات از جمله نحوه ثبت نام، هزینه و شهریه تحصیل، ارزش مدرک تحصیلی دانشگاه پردیس خودگردان و … پاسخ دهیم.

دانشگاه پردیس خودگردان چیست؟

دانشگاه پردیس خودگردان و یا پردیس‌های بین الملل شعبه هایی از دانشگاه های دولتی در کشورمان هستند که کیفیتی مشابه با دانشگاه های دولتی دارند اما اقدام به دریافت شهریه می کنند. پذیرش در دانشگاه های پردیس‌خودگردان از دو طریق به صورت بدون کنکور و پذیرش از طریق کنکور سراسری، امکان پذیر می باشد. البته پذیرش بدون کنکور پردیس‌خودگردان کمی متفاوت است به این معنی که متقاضیان به جای شرکت در کنکور سراسری، باید در آزمون ورودی شرکت کنند.

لازم به ذکر است که تا سال 92 پذیرش در دانشگاه های پردیس خودگردان به صورت نیمه متمرکز انجام میشد؛ به این معنی که شرکت کنندگان به صورت سه برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه می شدند و باید موفق به کسب قبولی در مرحله مصاحبه نیز می شدند. یکی از شروط قبولی در مصاحبه، تسلط بر زبان انگلیسی بود. از سال 93 به بعد پذیرش نیمه متمرکز در دانشگاه‌های پردیس‌خودگردان به پذیرش متمرکز تغییر پیدا کرد و حالا قبولی در دانشگاه‌های پردیس‌خودگردان به صورت تک مرحله ای و با اعلام از سوی سازمان سنجش انجام می شود. البته این موضوع شامل حال دانشگاه‌های پردیس‌خودگردان امیر کبیر و صنعتی شریف نمی شوند و این دو واحد همچنان با برگزاری مرحله مصاحبه دانشجو جذب می کنند.

بخوانید: راهنما ثبت نام بدون کنکور

نحوه تحصیل در دانشگاه پردیس خود گردان

همانطور که مطالعه کردید، دانشگاه‌های پردیس‌خودگردان به صورت شهریه پرداز اداره می شوند و به عنوان یک دانشگاه خصوصی در حال فعالیت هستند؛ از همین رو دولت هیچ هزینه ای را در جهت تحصیل دانشجویان در این دانشگاه بر عهده نمی گیرد و دانشجویان خود باید تمامی هزینه ها را پرداخت کنند. بنابراین داوطلبان در ابتدا باید از نظر مالی بتوانند از عهده هزینه های دانشگاه پردیس‌خودگردان برآیند. در واقع باید اینطور بگوییم که دانشگاه پردیس خودگردان در میان تمامی دانشگاه های شهریه پرداز، بیشترین شهریه را از دانشجویان دریافت می کنند.

دلیل دریافت شهریه بالا از دانشجویان دانشگاه پردیس‌خودگردان، به این دلیل است که دانشگاه های پردیس‌خودگردان شعبه هایی از دانشگاه های دولتی هستند و دانشجویان با قبولی در این دانشگاه ها تفاوتی با دانشجویان دوره روزانه نخواهند داشت، از سویی دیگر قبولی در دانشگاه های پردیس‌خودگردان نسبت به دانشگاه های دولتی با رتبه های سطح پایین تر نیز امکان پذیر است.

لازم است اشاره کنیم که اساتیدی که در دانشگاه های پردیس خودگردان تدریس می کنند، با اساتید دانشگاه های دولتی یکسان هستند و در واقع دریافت شهریه های سنگین از دانشجویان به دلیل پرداخت حق التدریس اساتید نیز هست.

نحوه تدریس اساتید در دانشگاه های دولتی و دانشگاه های پردیس‌خودگردان با یکدیگر تفاوتی ندارد و اعتبار مدرک هر دانشگاه با یکدیگر برابر است؛ از سویی دیگر پس از فارغ التحصیلی عنوان پردیس خودگردان در مدرک فارغ التحصیلان قید نمی شود.

شرایط تحصیل در پردیس خودگردان چیست؟

در ادامه به مهم ترین شرایط تحصیل در دانشگاه پردیس خودگردان اشاره کرده ایم :

  • دانشگاه‌های پردیس‌خودگردان شهریه های بالایی دارند، بنابراین در اولین قدم دانشجویان باید توانایی پرداخت این شهریه ها را داشته باشند.
  • نتایج قبولی در دانشگاه پردیس‌خودگردان به صورت همزمان با اعلام نتایج دانشگاه های سراسری از طریق سایت سنجش اعلام می شود. 
  • کلاس های دروس علوم پایه و تئوری در دانشگاه‌های پردیس‌خودگردان، در جایی مطابق با صلاح دید دانشگاه برگزار می شود.
  • امکان دریافت انتقالی و یا مهمانی از دانشگاه پردیس خودگردان به دیگر دانشگاه ها وجود ندارد. اما در صورتی که دانشگاه مبدا و مقصد موافقت کنند، دانشجو می تواند با رعایت شرایط آئین نامه به دیگر دانشگاه های منتقل شود. 
  • فارغ التحصیلان دانشگاه‌های پردیس‌خودگردان نیز باید همانند دانشجویان دیگر دانشگاه ها، لایحه طرح نیروی انسانی خود را بگذرانند.
  • پس از اتمام تحصیلات دانشجویان در دانشگاه‌های پردیس‌خودگردان، به آن ها مدرک تحصیلی اعطا می شود.
  • این دانشگاه ها در رشته های زیرمجموعه کنکور سراسری انسانی، دانشجو جذب نمی کنند.
  • اغلب رشته های ارائه شده در دانشگاه پردیس خودگردان از میان رشته های گروه پزشکی و پیراپزشکی است. 
  • دانشگاه‌های پردیس‌خودگردان مختلف از نظر کیفیت آموزشی با یکدیگر متفاوت هستند و هر واحد که امکانات و خدمات بیشتری را به دانشجویان ارائه دهد، شهریه های بیشتری را نیز دریافت می کند.
  • دانشگاه‌های پردیس‌خودگردان امکانات رفاهی مختلف را به دانشجویان ارائه می دهند اما متقاضیان باید در ازای دریافت آن ها هزینه بپردازند.
  • متقاضیان پس از قبولی در دانشگاه پردیس خودگردان، در صورتی که مایل به انصراف باشند، باید به اندازه شهریه ثابت تمامی ترم های باقی مانده، هزینه انصراف را پرداخت کنند.
  • پذیرش در دانشگاه‌های پردیس‌خودگردان به صورت کشوری می باشد و دارای گزینش بومی نیست.

مزایای تحصیل در دانشگاه‌ پردیس خودگردان

تحصیل در این دانشگاه با مزایایی نیز همراه است که در ادامه به چند مورد از آن ها می پردازیم.

  • فارغ التحصیلان دانشگاه‌های پردیس‌خودگردان، پس از فارغ التحصیلی می توانند به هر جای دنیا که بخواهند بروند و مشغول به کار شوند. به این معنی که تحصیل در این دانشگاه ها همانند دانشگاه های دولتی تعهد خدمت ندارد.
  • دانشجویان پردیس می توانند بدون انصراف از دانشگاه محل تحصیل، در کنکور سراسری شرکت کنند و در صورتی که در کد رشته محلی پذیرفته شدند، از دانشگاه محل قبولی خود انصراف دهند.
  • محدودیتی در شرکت در کنکور سراسری پس از قبولی در دانشگاه های پردیس خودگردان وجود ندارد. در واقع اگر دانشجویان چندین بار هم در پردیس خودگردان پذیرفته شوند، باز هم می توانند در کنکور سراسری شرکت کنند.

اعتبار مدرک دانشگاه پردیس خودگردان

مدرک دانشگاه پردیس خودگردان که با امضای ریاست و معاونت آموزشی دانشگاه است، مشابه مدارک دوره روزانه می باشد. لازم به ذکر است که عنوان تحصیل در دوره پردیس‌خودگردان در مدرک تحصیلی دانشجویان درج نمی شود اما عنوان پردیس دانشگاهی به عنوان دانشکده محل تحصیل در مدرک ذکر می گردد. ارزش و اعتبار مدرک دریافتی از دانشگاه‌های پردیس‌خودگردان مشابه دانشگاه های دولتی است.

مشاوره پذیرش در دانشگاه پردیس خودگردان 

پردیس خودگردان یکی از دوره های تحصیل در دانشگاه های سراسری است که ظرفیت متعلق به آن ها در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه های سراسری درج می شود. در ادامه به چندین موضوع مهم پیرامون دانشگاه‌های پردیس خود گردان پرداخته ایم:

رشته های دانشگاه پردیس خودگردان

اغلب رشته های دانشگاه پردیس‌خودگردان شامل رشته های گروه پزشکی و پیراپزشکی در زیرگروه تجربی می باشد. این دانشگاه ها در رشته های دانشگاهی زیرگروه انسانی، دانشجویی را جذب نمی کنند.

در رشته های دانشگاهی زیرگروه ریاضی نیز دانشگاه های پردیس خودگردان امیرکبیر و صنعتی شریف به صورت نیمه متمرکز دانشجو جذب می کنند.

انتخاب رشته در دانشگاه پردیس خودگردان

در صورتی که مابل به تحصیل در دانشگاه‌های پردیس‌خودگردان باشید، می توانید به صورت همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری، کد رشته محل های مرتبط به دانشگاه پردیس خودگردان را در فرم انتخاب رشته خود درج کنید. در مقاله زیر راهنما کامل انتخاب رشته را قرار داده ایم. توضیه می کنیم حتما پیش از انتخاب رشته مقاله را مطالعه نمایید.

رتبه قبولی در پردیس خودگردان

رتبه قبولی در دانشگاه های پردیس خودگردان نسبت به دوره روزانه همان دانشگاه ها در سطح پایین تری قرار دارد. به عنوان مثال طی سال های گذشته، آخرین رتبه پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی رتبه 307 اما آخرین رتبه پزشکی در دانشگاه پردیس‌خودگردان شهید بهشتی 1917 بوده است. به این معنی که قبولی در دانشگاه‌های پردیس‌خودگردان راحت تر است.

شهریه دانشگاه پردیس خودگردان

یکی از مواردی که بسیاری از داوطلبان را از تحصیل در این دانشگاه منع می کند، شهریه های نسبتا بالا است. شهریه یک ترم تحصیل در مقطع کارشناسی در پردیس‌خودگردان تقریبا 5 تا 7 میلیون و در رشته های مقطع دکتری 5 تا 15 میلیون می باشد.

تعیین رقم دقیق شهریه دانشگاه پردیس خودگردان، هر ساله از سوی هئت امنای دانشگاه اعلام می شود. این شهریه متشکل از دو بخش شهریه ثابت و شهریه متغیر است. لازم به ذکر است که رشته های پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه‌های پردیس‌خودگردان طرفداران بسیاری دارند. شهریه تحصیل در مقطع دکتری عمومی در این دانشگاه ها به ازای هر ترم 12 الی 13 میلیون تومان و تحصیل در رشته های پیراپزشکی در این دوره ها 5 الی 6 میلیون تومان می باشد.

انصراف از دانشگاه پردیس خودگردان 

دانشجویان در صورت تمایل می توانند از محل تحصیل خود انصراف دهند، اما باید به اندازه شهریه ثابت ترم های باقی مانده، هزینه انصراف را پرداخت کنند.

برگزاری کلاس 

کلاس های پردیس خودگردان به صورت مجزا از دوره روزانه برگزار می شود و در ساختمان پردیس خودگردان تشکیل می گردد. 

اساتید دوره پردیس‌خودگردان همان اساتید دوره روزانه هستند. همینطور گروه های پردیس‌خودگردان نیز توسط اساتید دوره روزانه مدیریت می گردند. از نظر آموزشی تفاوتی میان دوره روزانه و پردیس خودگردان وجود ندارد و فقط محل برگزاری کلاس ها با یکدیگر فرق دارد.

نقل و انتقالات در دانشگاه

درخواست انتقال و میمهان شدن از پردیس‌های خودگردان به دیگر دانشکده های داخل کشور، ممنوع است اما نقل و انتقالات و دریافت میهمان شدن از یک پردیس به پردیس دیگر مشکلی ندارد. 

در این مقاله از سایت دانتل با نحوه پذیرش و شرایط تحصیل در دانشگاه های پردیس خودگردان آشنا شدید، در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد، می توانید پاسخ سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل مشاوره دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دانشگاه پردیس خود گردان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

سوالات متداول

دانشگاه پردیس خودگردان چیست؟

دانشگاه‌های پردیس‌خودگردان، شعبه هایی از دانشگاه های دولتی می باشند که هدف اولیه از تاسیس آن ها پذیرش دانشجو به صورت شهریه پرداز بوده است.

آیا تحصیل در دوره پردیس‌خودگردان در مدرک تحصیلی فارغ التحصیلان درج می شود؟

خیر، در مدرک فارغ التحصیلی فارغ التحصیلان به دوره پردیس خودگردان اشاره ای نمی شود.

آیا دانشگاه‌های پردیس خود گردان تعهدی در قبال ارائه خوابگاه به دانشجویان دارد؟

خیر، این دانشگاه تعهدی در قبال ارائه خوابگاه به دانشجویان ندارد.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره