کارشناسی ارشدمشاوره تحصیلی کارشناسی ارشد

تغییر شیوه آموزشی پژوهشی به آموزش محور

کانال تلگرام تحصیلی     

تغییر شیوه آموزشی پژوهشی به آموزش محور یکی از سوالات پرتکرار دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد است. دانشجویان با داشتن شرایط لازم می توانند نوع شیوه آموزشی خود را تغییر داده و با گذراندن واحدهای درسی جایگزین واحد پایان نامه از این مقطع فارغ التحصیل شوند. برای این منظور دانشجویان باید اقداماتی را انجام داده و ملاحظاتی را نیز در نظر بگیرند. برای کسب اطلاع بیشتر می توانید این مطلب را تا انتها مطالعه کرده و یا با کارشناسان مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

تغییر شیوه آموزشی پژوهشی به آموزش محور

در مقطع ارشد اکثر دانشجویان به صورت پیشفرض با روش آموزشی پژوهشی به تحصیل می پردازند. اما برخی از دانشجویان به روش آموزشی پژوهشی تمایلی ندارند و ترجیح می دهند که این مقطع را با روش آموزش محور به اتمام برسانند. 

برای تغییر شیوه آموزشی پژوهشی به آموزش محور شرایطی وجود دارد و در صورت داشتن شرایط لازم می توان این تغییرات را به وجود آورد. با توجه به اهمیت این مساله برای دانشجویان کارشناسی ارشد در ادامه به توضیح کامل راهکارها و سایر جزییات مربوط به آن خواهیم پرداخت. 

تغییر شیوه آموزشی پژوهشی به آموزش محور

 

نحوه تغییر شیوه آموزشی پژوهشی به آموزش محور

روش آموزشی پژوهشی به این معناست که دانشجویان پس از گذراندن واحدهای درسی تئوری باید یک پژوهش خاص در حوزه مورد علاقه خود با نظارت استاد راهنما انجام دهند. در این روش بسیار مهم است که دانشجویان کار تحقیقاتی و پژوهشی انجام داده و پایان نامه خود را ارائه دهند. 

اما در روش آموزش محوز ارائه کار پژوهشی و پایان نامه الزامی نیست و دانشجو به جای پایان نامه تعداد واحدهای درسی مشخصی را اضافه بر واحدهای درسی اصلی می گذرانند. تغییر شیوه آموزشی پژوهشی به آموزش محور طی مراحل مشخصی انجام می شود که به شرح زیر هستند. 

دانشجو ابتدا باید فرم درخواست تغییر شیوه آموزشی را به صورت تکمیل شده به آموزش دانشگاه خود تحویل دهد. برای این منظور لازم است دانشجو ابتدا استاد راهنمای خود را انتخاب کرده و این درخواست به تایید او و شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده رسیده باشد. 

پس از تایید درخواست دانشجو، باید با توجه به دستورالعمل ها تعداد واحدهای درسی جایگزین با واحد پژوهش گذرانده شود تا دانشجو فارغ التحصیل شود. لازم به ذکر است که در مدرک تحصیلی دانشجو عنوان آموزش محور درج خواهد شد. 

 

شرایط تغییر شیوه آموزشی پژوهشی به آموزش محور

برای تغییر شیوه آموزش در مقطع کارشناسی ارشد شرایطی در نظر گرفته شده است و در واقع تمامی دانشجویان امکان این تغییر شیوه را ندارند. مهم ترین شرط برای اینکار این است که دانشجو ورودی سال های ۹۶ و قبل آن باشد؛ دانشجویان ورودی سال ۹۷ به بعد دیگر واجد شرایط تغییر شیوه آموزشی‌پژوهشی به آموزش‌محور نیستند. 

علاوه بر شرط گفته شده در بالا شرایط دیگری نیز وجود دارد که دانشجویان در صورت داشتن تمامی این شرایط می توانند برای درخواست تغییر شیوه آموزش اقدام نمایند. این شرایط به شرح موارد زیر هستند. 

👈 دانشجو باید تمامی واحدهای درسی خود در مقطع ارشد را مطابق چارت تحصیلی اخذ کرده و نمره قبلوی کسب کرده باشند. 

‌👈 معدل دانشجو در تمامی واحدهای گذرانده شده باید حداقل ۱۴ باشد. 

👈 موارد آموزشی باید مورد بررسی قرار گیرد تا هیچ مشکلی در زمان درخواست و یا دیگر مشکلات آموزشی وجود نداشته باشد. 

‌👈 در طول دوران تحصیل تنها یکبار امکان تغییر شیوه آموزشی پژوهشی به آموزش محور وجود دارد. 

👈 دانشجویی که واحد پایان نامه را اخذ کرده و پروپوزال نیز ارائه داده باشد، در صورتی که تا ۶ ماه امکان تکمیل آن را نداشته باشد، می تواند با تایید استاد راهنما خود شیوه آموزشی را تغییر دهد. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی این عبارت 👈 کانال اخبار تحصیلی 👉 کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” اخبار تحصیلی دانتل کو ” جست و جو کرده و عضو شوید.

 

مزایای روش آموزشی پژوهشی

بسیاری از دانشجویان فکر می کنند که اگر تغییر شیوه آموزشی پژوهشی به آموزش محور را انجام دهند و به صورت آموزش محور مقطع ارشد را بگذرانند، امکان تحصیل در مقطع دکتری را نخواهند داشت اما این یک تصور اشتباه است و با مدرک ارشد آموزش محور نیز تحصیل در مقطع دکترا امکان پذیر است. 

دانشجویان برای ورود به مقطع دکترا باید در آزمون ورودی شرکت کرده و در مصاحبه اختصاصی هر دانشگاه نیز موفق شوند. یکی از مزایای تحصیل آموزشی پژوهشی این است که دانشجویان می توانند در مصاحبه دکترا مدارک مربوط به پروژه تحقیقاتی خود را ارائه داده و امتیاز بیشتری در این مرحله کسب کنند. 

در مقطع دکترا ارائه رساله بسیار حائز اهمیت است و مسلما داوطلبانی که تجربه کار تحقیقاتی در مقطع قبلی را داشته باشند، در اولویت اول برای پذیرش در مقطع دکترا قرار خواهند گرفت. علاوه بر مقطع دکتری، داشتن پایان نامه و تجربه کار تحقیقاتی در مصاحبه آزمون های استخدامی نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه تغییر شیوه آموزشی پژوهشی به آموزش محور برای تان وجود دارد، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه پایان نامه کارشناسی ارشد می توانید با مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو با شماره 02191005066 تماس بگیرید. 

 

سوالات متداول

  1. آیا امکان تغییر شیوه آموزشی پژوهشی به آموزش محور وجود دارد؟

    بله دانشجویان با داشتن شرایط تعیین شده می توانند شیوه آموزشی خود را در مقطع ارشد تغییر دهند. 

  2. شرایط تغییر شیوه آموزشی پژوهشی به آموزش محور چیست؟

    در متن مقاله به طور کامل در مورد شرایط تغییر شیوه آموزشی توضیح داده شده است.

  3. آیا با مدرک ارشد آموزش محور می توان برای تحصیل دکتری اقدام کرد؟

    بله این دانشجویان نیز امکان تحصیل در مقطع دکتری را خواهند داشت. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره