کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد | شرایط ،هزینه و مراحل ثبت درخواست

کانال تلگرام تحصیلی     

انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد یکی از سوالات مهم دانشجویانی است که قصد انصراف دارند. معمولا دانشجویانی که متقاضی انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد هستند، یا به دلیل شرکت مجدد در کنکور سراسری این تقاضا را دارند و یا اینکه علاقه به دانشگاه تحصیلی خود ندارند. البته ممکن است بعضی از دانشجویان نیز به دلیل دور بودن دانشگاه و یا بالا بودن هزینه تحصیل، درخواست انصراف از تحصیل را داشته باشند. دلیل انصراف هر چه که باشد، فرد متقاضی باید شرایط انصراف را بداند و جریمه ای را نیز پرداخت نماید. در این مطلب به بررسی کامل انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

شرایط انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد

دانشجویان دانشگاه آزاد با ارائه دلایل موجه می‌توانند درخواست انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد داشته باشند ولی باید هزینه انصراف را نیز پرداخت نمایند که میزان هزینه در هریک از مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی متفاوت می‌باشد که در ادامه آن ها را توضیح داده ایم. مطابق آخرین دستورالعمل منتشر شده توسط مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، شرایط انصراف از تحصیل به صورت زیر است.

✅دانشجویانی که درخواست انصراف آن ها ثبت شده است، حداکثر تا سه ماه پس از ثبت درخواست خود می‌توانند درخواست را پس بگیرند و در غیر این صورت حکم انصراف دانشجو صادر می‌شود.

✅دانشگاه محل تحصیل دانشجو بایستی انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد دانشجو را به والدین او اطلاع رسانی کند.

✅دانشجویانی که می‌خواهند زودتر از 3 ماه درخواست انصراف آن‌ها تایید شود، می‌توانند درخواست مجددی جهت انصراف از تحصیل را ضمن یک اجازه نامه از ولی خود به دانشگاه ارائه دهند تا حکم انصراف آن‌ها سریع تر صادر شود.

✅پس از تایید درخواست دانشجو و صادر شدن حکم انصراف، به هیچ عنوان امکان بازگشت به تحصیل در همان رشته دانشگاهی وجود ندارد.

✅دانشجویان آقا اگر مشمول خدمت نظام وظیفه سربازی شوند، دانشگاه موظف است تا یک ماه پس از صادر شدن حکم، مراتب را به نظام وظیفه عمومی اطلاع رسانی کنند.

✅دانشجویانی که بدون دریافت مرخصی ترک تحصیل کنند و در طول ترم به دانشگاه مراجعه نکنند، به منزله انصراف آن‌ها می‌باشد و مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.

✅در بعضی موارد خاص و استثنایی که ترک تحصیل دانشجو موجه باشد، در این صورت باید حداقل تا یک ماه قبل از پایان ترم تحصیلی جاری به دانشگاه مراجعه نماید و دلایل ترک تحصیل خود را ارائه دهد تا در صورت داشتن شرایط، آن ترم جزو نیمسال های مرخصی او محسوب شود.

 

مراحل ثبت درخواست انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد

دانشجویان دانشگاه آزاد برای اقدام به انصراف از تحصیل می‌بایست فرم انصراف را از کارشناس واحد آموزش دریافت و آن را تکمیل کنند. فرم انصراف از تحصیل در سایت دانشگاهتان موجود است و می‌توانید با دانلود آن از جزئیات مربوطه آگاه شوید. مراحل انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد به طور کامل به شرح زیر می‌باشد. 

 

مراجعه به آموزش دانشگاه

در مرحله اول دانشجو باید به بخش آموزش دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه نماید و فرم انصراف را دریافت کند. لازم به ذکر است که دریافت فرم انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد از طریق سایت آموزشیار نیز امکان پذیر می‌باشد. 

 

تکمیل مدارک

فرم انصراف از تحصیل را به طور کامل تکمیل کرده و در نهایت آن را همراه با سایر مدارک مورد نیاز برای انصراف از تحصیل به دانشگاه محل تحصیل خود تحویل دهید. نظر اولیا دانشجو نیز در فرم انصراف ثبت می‌شود تا با آگاهی کامل با درخواست انصراف فرزند خود موافقت کند.

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

پرداخت هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد

همانطور که گفته شد امکان انصراف از تحصیل برای تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد وجود دارد اما شرط اصلی آن پرداخت هزینه انصراف می‌باشد. در ادامه مطلب هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد را به طور کامل توضیح داده ایم. 

 

صدور حکم انصراف از تحصیل

در نهایت کار دانشجو تمام خواهد شد و باید منتظر باشد تا مراحل اداری تکمیل شده و حکم انصراف توسط دانشگاه صادر شود. این روند ممکن است تا یک ماه نیز به طول بینجامد. در نهایت و پس از صدور حکم، انصراف دانشجو قطعی خواهد شد و دیگر امکان بازگشت و ادامه تحصیل وجود نخواهد داشت. 

فرم-انصراف-از-تحصیل-دانشگاه-آزاد

نمونه فرم انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد را در تصویر فوق مشاهده می‌کنید اما شما حتما باید فرم انصراف دانشگاه خود را از سایت دانشگاه‌تان دانلود کنید. با تکمیل فرم متعهد می‌شوید که پس از پرداخت هزینه به هیچ عنوان تقاضای بازگشت به تحصیل را نداشته باشید و حداقل باید 3 دلیل برای درخواست انصراف خود در فرم بنویسید. 

 

هزینه انصراف از تحصیل

پیش از سال 96 هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد تنها به میزان 1/5 برابر شهریه ثابت یک ترم بود یعنی اگر دانشجویی 500 هزار تومان شهریه ثابت پرداخت می‌کرد می‌توانست با پرداخت 750 هزار تومان، از رشته و دانشگاه خود انصراف دهد. اما مطابق شیوه نامه جدید، هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد در سال های آینده، در هر یک از مقاطع به صورت زیر است.

کاردانی پیوسته (تعداد نیمسال های گذرانده شده – 4) × (نصف شهریه ثابت)
کاردانی ناپیوسته (تعداد نیمسال های گذرانده شده – 4) × (نصف شهریه ثابت)
کارشناسی ناپیوسته (تعداد نیمسال های گذرانده شده – 4) × (نصف شهریه ثابت)
 کارشناسی ارشد ناپیوسته (تعداد نیمسال های گذرانده شده – 4) × (نصف شهریه ثابت)
کارشناسی پیوسته (تعداد نیمسال های گذرانده شده – 8) × (نصف شهریه ثابت)
دکترای حرفه ای (گروه پزشکی) کل شهریه پایه ترم های باقی مانده تا دانش آموختگی
دکترای حرفه ای (دامپزشکی) (تعداد نیمسال های گذرانده شده – 12) × (نصف شهریه ثابت)
دکتری تخصصی ورودی قبل از 94 (تعداد نیمسال های گذرانده شده – 7) × (نصف شهریه ثابت)
دکتری تخصصی ورودی 94 و پس از آن (تعداد نیمسال های گذرانده شده – 6) × (نصف شهریه ثابت)
دستیاری تخصصی کل شهریه باقی مانده تا زمان فارغ التحصیلی

 

شرایط معافیت پرداخت هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد

هزینه های فوق به عنوان هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد در سال های گذشته درنظر گرفته شده است اما بعضی از دانشجویان که شرایطی را دارا هستند، از پرداخت جریمه انصراف معاف هستند. شرایط معافیت از پرداخت هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد به شرح زیر می‌باشد. 

✅اگر دانشجویی به دلایل آموزشی و انضباطی از دانشگاه اخراج شود، هزینه ای پرداخت نمی‌کند ولی شهریه ای را که آن ترم واریز کرده است به او بازگردانده نمی‌شود.

✅دانشجویان پذیرفته شده در نیمسال اول تحصیلی اگر حداکثر تا 30 مهرماه انصراف دهند، مشمول پرداخت هزینه انصراف نخواهند بود.

✅ پذیرفته شدگان رشته های نیمسال دوم دانشگاه آزاد چنانچه تا تاریخ 30 بهمن ماه انصراف دهند، هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد.

✅ دو مورد مذکور شامل حال دانشجویان دکتری حرفه ای رشته های پزشکی نمی‎‌شود.

✅ دانشجویانی ورودی ترم مهر اگر تا 30 آذر و دانشجویان ورودی ترم بهمن اگر تا 31 اردیبهشت ماه درخواست انصراف داشته باشند، 50 درصد از شهریه پرداختی آن‌ها وصول و بقیه شهریه دریافت می‌شود.

✅ دانشجویانی که با مجوز سازمان مرکزی رشته یا گرایش تحصیلی خود را تغییر دهند، مشمول پرداخت هزینه انصراف نمی‌باشند.

✅ دانشجویانی که ترم اول از مرخصی تحصیلی استفاده کرده اند، اگر تا قبل از ثبت نام ترم دوم انصراف خود را در دانشگاه ثبت کنند، هزینه انصراف برای آن ها درنظر گرفته نمی‌شود ولی شهریه ای که پرداخت کرده اند نیز پس داده نخواهد شد.

✅ اگر دانشجویان دوره کارشناسی قصد انصراف از تحصیل و دریافت مدرک کاردانی را داشته باشند، باید هزینه انصراف را پرداخت نمایند.

✅ دانشجویانی که پس از انصراف از دانشگاه محل تحصیل خود قصد ورود به سایر واحدهای دانشگاه آزاد را داشته باشند، از پرداخت هزینه انصراف معافند ولی باید مدرکی که نشان دهد دوباره در دانشگاه آزاد ثبت نام کرده اند را به دانشگاه تحصیلی خود ارائه دهند.

 

مشاوره انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد

دانشجویانی که در دانشگاه آزاد قبول شده و در حال تحصیل هستند، این امکان را دارند که با پرداخت هزینه مشخص، از تحصیل در دانشگاه انصراف دهند. قبل از تصمیم گیری برای انصراف از تحصیل باید تمامی جوانب را به درستی بسنجید و به این نکته توجه داشته باشید که قبولی مجدد در دانشگاه کار راحتی نیست و ممکن است در آینده از این کار پشیمان شوید. 

چنانچه قصد انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد را دارید، بهتر است قبل از هر اقدامی با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و از راهنمایی های انان استفاده کنید تا تمامی جوانب این تصمیم برای تان مشخص گردد. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. برای انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد چه باید کرد؟

    برای این منظور باید فرم انصراف از تحصیل را تکمیل کرده و آن را به دانشگاه تحویل دهید و در نهایت با پرداخت هزینه، انصراف خود را قطعی نمایید. 

  2. هزینه انصراف از تحصیل آزاد چیست؟

    مبلغ جریمه انصراف از تحصیل در مقاطع مختلف متفاوت است که در متن به طور کامل به آن ها پرداخته‌ایم. 

  3. آیا دانشجویان اخراجی نیز باید هزینه انصراف بپردازند؟

    خیر این دانشجویان ملزم به پرداخت هزینه انصراف نیستند اما شهریه ترم تحصیلی جاری به آن ها بازپس داده نخواهد شد. 

کانال تلگرام تحصیلی     

‫21 دیدگاه ها

  1. سلام من دو ترم تو دانشگاه ازاد خوندم الان در دانشگاه سراسری قبول شدم باید برگه انصرافی از دانشگاه ازاد بگیرم و به سراسری تحویل بدم؟ و جریمه انصرافی پرداخت کنم به دانشگاه ازاد؟

    1. سلام، باید پیش از زمان ثبت نام از مقطع فعلی انصراف بدید
      انصراف از دانشگاه مشمول هزینه خواهد بود

  2. سلام وقتتون بخیر ببخشید من 2 ترم در کارشناسی پیوسته خوندم و الان میخوام انصراف بدم هزینه شهریه ثابت الان هم 1میلیون و 900 هستش و ورودی من هم یک میلیون و 200 الان با توجه به فرمول تعداد نیم سال های ثبت شده-8 ضربدر شهریه ثابت من باید 5 میلیون و 700 جریمه بدم؟؟

      1. سلام من ورودی مهر همین ترم کارشناسی ارشد هستم و انتخاب واحد هم نکردم … الان میخوام انصراف بدم چقدر از هرینه رو ازم میگیرن؟ شهریه ثابت ۵۷۰۰ هست

    1. سلام من دانشجوی ارشدم مراحل ثبت نامه اینترنتیم تکمیل شده و شماره دانشجویی دائم گرفتم ولی مدرکی حضوری ندادم به دانشگاه و هزینه ای پرداخت نکردم، اگه تا قبل ۳۰مهر انصراف بدم باید هزینه ای بدم؟
      اگه کلا هزینه ای ندم و نرم چی میشه؟

  3. سلام وقت بخیر. بردارد من بدون کنکور دانشگاه آزاد ثبتنام اولیه رو در سامانه آموزشیار انجام داد ولی نقص مدرک دیپلم و نظام وظیقه داره امروز حضوری مراجعه کردیم گفتن نامه بیارید از مدرسه. الان منصرف شده از این رشته و میخواد ترم دیگه جای دیگه رشته دیگه بخونه و ما هیچ مدرک فیزیکی و هزینه به دانشگاه ندادیم. الان اون ثبتنام خودش باطل میشه که در اینده اگه خواست جای دیگه ثبتنام کنه مشکل نداشته باشه؟ ممنون از وقتتون

  4. سلام وقت بخیر،خداقوت؛
    بنده امسال توی دانشگاه آزاد پذیرش شدم و ثبت نام رو انجام و همچنین شهریه ثابت و متغیر رو پرداخت کردم ولی با توجه به اینکه کلاس های دانشگاه با برنامه کاری بنده تداخل دارن و نمیتونم توی کلاس ها شرکت کنم و همچنین وقت کافی رو ندارم،میخواستم انصراف بدم،الان باید چقد هزینه انصراف بدم؟
    از اون شهریه ای که پرداخت کردم چقدرش رو عودت میدن؟

    1. سلام، وقت بخیر
      انصراف از ترم یک معمولا مشمول پرداخت هزینه انصراف نمیشه
      اما هزینه انصراف شامل ضریبی از ترم های باقی مانده هست

  5. سلام من تازه امسال ارشد آزاد قبول شدم و ترم یک هستم ولی میخوام انصراف بدم. شهریه ثابت رو پرداخت کردم باید بازم پول بدم برای انصراف؟؟

  6. سلام،وقت بخیر
    من اگر دستیاری دندانپزشکی دانشگاه ازاد قبول شم و انصراف بدم؟
    چه هزینه ای باید پرداخت کنم؟

    1. هزینه انصراف از دانشگاه آزاد با توجه به مصوبه این سازمان می باشد. برای اطلاعات بیشتر و بررسی هزینه انصراف آزاد می توانید با مشاورین ما تماس بگیرید.

  7. سلام من ترم 5 کارشناسی ارشد می خوام انصراف بدم می تونم در کنکور ارشد دوباره شرکت کنم تا کنون در دوران تحصیلی خود انصراف ندم

  8. سلام من رشته حسابداری کارشناسی پیوسته هستم میخاستم انصراف بدم
    من ترم یک رو شهریه ثابتو پرداخت کردم و موقع اخر ترم ک شهریه متغیرو پرداخت نکرده بودم سایت بسته شد و من امتحان ندادم حالا اگه انصراف بدم جریمه باید بدم ؟؟

  9. سلام
    من ده سال قبل در ترم سوم از دانشگاه آزاد انصراف دادم ولی تسویه نکردم الان چون مدارک لازم دارم هزینه ای که برای انصراف از تحصیل باید پرداخت کنم طبق تعرفه ده سال قبل هست یا الان؟

  10. سلام
    اگه از دانشگاه انصراف بدم و در ۳ ماه فرجه موجود برای بازگشت به تحصیل ، میتونم بعد از اخذ معافیت ، به ادامه تحصیلم بپردازم؟ اصلا میشه بعد درخواست انصراف برای معافیت اقدام کرد ؟
    اگه میشه یه راهنمایی دقیق بفرمایید که با بهترین راه ، معافیت بگیرم و به تحصیلم لطمه وارد نشود

  11. من تو سامانه اموزشیار مقطع دکتری بین الملل کیش ثبت نام کردم . ایا به ثبت نام خودم که شامل حضوری و انتخاب واحد است ادامه ندهم مشمول جریمه میباشم و یا بایستی فرم انصراف را پر کنم ؟

  12. سلام من دو ترم درس خوندم الان میخوام انصراف بدم از کجای سایت اموزشیار باید فرم انصراف بگیرم هرجاشو که گشتم پیدا نکردم بعد اینکه هزینه رو باید درجا بدی یا میشه تو چند مرحله پرداخت کرد ؟

  13. سلام من اگه ترم دو رو کامل بخونم و پاس کنم و قبل شروع ترم سه انصراف بدم بازم باید جریمه پرداخت کنم ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره