سایر موضوعات

تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه آزاد

کانال تلگرام تحصیلی     

تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه آزاد با توجه به مقطع تحصیلی متفاوت است و دانشجویان باید از آن اطلاع دقیق داشته باشند تا در پایان تحصیل خود با مشکلی مواجه نشوند. تمامی دانشجویان سنوات مجازی برای فارغ التحصیلی خواهند داشت و در صورتی که واحدهای درسی خود در هر ترم را به درستی برنداشته باشند، در پایان سنوات تحصیلی آن ها بهم خورده و فرایند فارغ التحصیلی دچار مشکل می شود. در این مطلب به توضیح کامل تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه آزاد پرداخته ایم. برای کسب اطلاع بیشتر می توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه آزاد

دانشجویانی که در دانشگاه آزاد تحصیل می کنند، باید در یک بازه زمانی مشخص تعداد واحدهای معین را بگذرانند تا در سنوات مشخص فارغ التحصیل شوند. برخی از دانشجویان فکر می کنند که با بیشتر برداشتن واحدهای درسی در هر ترم می توانند زودتر فارغ التحصیل شوند اما تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه‌آزاد مشخص است و سقف معینی دارد. 

دانشجویان قبل از آغاز ترم تحصیلی باید از تعداد واحد های هر ترم اطلاع دقیق داشته باشند تا در زمان انتخاب واحد با مشکل در برنامه ریزی مواجه نشوند. تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه آزاد در مقاطع مختلف تحصیلی به شرح موارد زیر می باشد. 

تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه آزاد

 

تعداد واحدهای کاردانی دانشگاه آزاد

تعداد واحد های درسی در کل مقطع کاردانی 72 تا 95 واحد نظری و عملی می باشد که باید در طول مدت دو سال و نیم گذرانده شود. به طور کلی دانشجویان در مقطع کاردانی سه سال برای فارغ التحصیلی مهلت خواهند داشت و پس از آن دیگر امکان ادامه تحصیل نخواهند داشت. جزییات تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه آزاد در مقطع کاردانی به شرح زیر است. 

❌دانشجویان با رعایت پیش نیاز و هم نیاز در هر ترم می توانند حداقل ۱۲ واحد و حداکثر ۲۰ واحد بردازند. 

❌دانشجویانی که معدل بیشتر از ۱۷ در ترم تحصیلی قبل کسب کرده اند می توانند تا حداکثر ۲۴ واحد بردارند. 

❌دانشجویان ترم آخر در صورتی که بیشتر از ۲۴ واحد نداشته باشند، می توانند تمامی واحدها را در یک ترم اخذ کنند. همچنین می توانند ۷ واحد باقی مانده را نیز در ترم تابستان بگذرانند. 

❌دانشجویان مشروطی در ترم قبل تنها می توانند تا ۱۴ واحد در ترم جاری اخذ کنند. 

 

تعداد واحدهای کارشناسی دانشگاه آزاد

مقطع کارشناسی به طور کلی چهار ساله است و سقف سنوات آن نیز ۶ سال می باشد. یعنی دانشجویان باید تا حداکثر ۱۲ ترم تحصیلی واحدهای خود را تمام کنند و در غیر این صورت امکان فارغ التحصیلی نخواهند داشت. تعداد واحدهای الزامی برای فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی 130 تا 140 واحد می باشد. جزییات تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی به شرح زیر است. 

✅دانشجویان با رعایت پیش نیاز و هم نیاز در هر ترم می توانند حداقل ۱۲ واحد و حداکثر ۲۰ واحد بردازند. 

✅حداکثر واحد مجاز در ترم تابستان 6 واحد می باشد. 

✅دانشجویانی که معدل بیشتر از ۱۷ در ترم تحصیلی قبل کسب کرده اند می توانند تا حداکثر ۲۴ واحد بردارند. 

✅دانشجویان ترم آخر در صورتی که بیشتر از ۲۴ واحد نداشته باشند، می توانند تمامی واحدها را در یک ترم اخذ کنند. همچنین می توانند ۷ واحد باقی مانده را نیز در ترم تابستان بگذرانند. 

✅دانشجویان مشروطی در ترم قبل تنها می توانند تا ۱۴ واحد در ترم جاری اخذ کنند. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی این عبارت 👈 کانال اخبار تحصیلی 👉 کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” اخبار تحصیلی دانتل کو ” جست و جو کرده و عضو شوید.

 

تعداد واحد های مقطع ارشد

مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد یک دوره ۲ ساله است اما دانشجویان تا ۳ سال نیز امکان فارغ التحصیلی را خواهند داشت؛ در صورتی که سنوات دانشجو بیش از حد مجاز شود امکان فارغ التحصیلی نخواهد داشت.

در صورتی که دانشجو ملزم به گذراندن واحد جبرانی باشد، با هر ۱۲ واحد جبرانی یک ترم تحصیلی به تعداد سنوات او اضافه می شود. تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد حداقل 8 واحد و حداکثر 14 واحد می باشد. دانشجویان باید واحدهای درسی خود را با ارائه آموزش دانشگاه هماهنگ کنند. 

 

تعداد واحدهای دکتری دانشگاه آزاد

آخرین مقطع تحصیلی در دانشگاه آزاد مقطع دکترا است که حداکثر ۴ سال به طول می انجامد. دانشجویان با سنوات اضافی در نظر گرفته شده باید در ۹ نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شوند. تعداد واحدهای درسی در کل دوره دکترا 18 تا 22 واحد می باشد. جزییات تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه آزاد در مقطع دکتری به شرح زیر است. 

🔹دانشجویان در هر ترم تحصیلی باید 6 تا 12 واحد درسی اخذ کنند.

🔹دانشجویان ملزم به گذراندن واحدهای جبرانی تنها می توانند در هر ترم 10 واحد جبرانی بردارند. 

🔹دانشجویان پس از دوره نظری دکتری باید در آزمون جامع شرکت کرده و حداقل نمره 15 را به دست آورند تا مجاز به ورود به مرحله رساله دکترا شوند. 

 

مشاوره انتخاب واحد دانشگاه

دانشجویان دانشگاه آزاد برای فارغ التحصیلی تعداد سنوات مشخصی دارند و در صورتی که موفق به گذراندن واحدهای درسی لازم در مدت مشخص نشوند، امکان فارغ التحصیلی و دریافت مدرک را نخواهند داشت. برای فارغ التحصیلی دانشجویان باید در هر ترم واحدهای مشخصی را بردارند تا در پایان با مشکل مواجه نشوند. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه آزاد برای تان وجود دارد، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب واحد دانشگاه آزاد می توانید با مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو با شماره 02191005066 تماس بگیرید. 

 

سوالات متداول

  1. تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه آزاد در مقطع دکتری چقدر است؟

    دانشجویان دکتری باید در هر ترم 6 تا 12 واحد بردارند. 

  2. تعداد واحدهای هر ترم در مقطع کارشناسی چقدر است؟

    دانشجویان در مقطع کارشناسی باید حداقل ۱۲ و حداکثر ۲۰ واحد بردارند. 

  3. در صورت تمام نشدن واحدهای درسی در سنوات تحصیلی چه خواهد شد؟

    در این صورت دانشجو مجاز به فارغ التحصیلی و دریافت مدرک نخواهد شد. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره