کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

دانشگاه آزاد | معرفی کامل دانشگاه آزاد اسلامی

کانال تلگرام تحصیلی     

دانشگاه آزاد اسلامی یکی از معتبرترین و گسترده‌ترین دانشگاه‌ها در کشور می‌باشد. این دانشگاه از سال 1361 تاسیس شده و تا به امروز دانشجویان بسیاری از آن فارغ التحصیل و وارد بازار کار شده‌اند. احتمالا برای بسیاری از دانشجویانی که در مرحله انتخاب رشته قرار دارند آشنایی با این دانشگاه و همچنین سایر دوره‌های دانشگاهی به عنوان یک دغدغه مطرح شده است. به همین خاطر در این مطلب به معرفی دانشگاه آزاد از ابعاد گوناگون خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه دانشگاه آزاد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

دانشگاه آزاد | تعداد واحدهای دانشگاهی

یکی از نخستین سوالاتی که باید به آن پاسخ داد این است که در مجموع چند شعبه از دانشگاه آزاد در کشور موجود است و افراد ساکن در شهرهای مختلف تا چه حد به این دانشگاه دسترسی دارند؟

تعداد واحدهای کل کشور در حدود 134 واحد می باشد که با توجه به این موضوع می توان گفت دانشگاه آزاد در تمامی استان ها و شهرهای بزرگ کشور و همین طور بسیاری از شهرهای کوچکتر، دارای واحد آموزشی است و به همین خاطر شما به لحاظ دسترسی واحد دانشگاهی به محل زندگی خود با مشکل مواجه نخواهید بود.

رشته‌های تحصیلی

یکی دیگر از سوالاتی که باید به آن پاسخ داد این است که دانشگاه آزاد چه تعداد از رشته‌های تحصیلی موجود را پوشش می‌دهد؟

می‌توان گفت دانشگاه آزاد اکثر رشته‌های تحصیلی موجود در کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد. اگرچه ممکن است برخی از واحدهای دانشگاهی یک رشته خاص را ارائه نکنند اما به طور کلی تمامی رشته‌های سه شاخه نظری  و بسیاری از رشته‌های داوطلبین گروه هنر و گروه زبان در این دانشگاه تدریس می‌شوند. در جدول زیر می‌توانید رشته‌های دارای پذیرش در مقطع کارشناسی را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که پذیرش در این رشته‌ها از طریق کنکور سراسری خواهد بود.

شاخه نظری رشته های تحصیلی
ریاضی و فیزیک رشته های مهندسی:  برق، صنایع، عمران ، معماری، مکانیک، کامپیوتر، ساخت و تولید، پزشکی، مواد و متالوژی، شیمی، پلیمر، نفت، نقشه برداری، شهرسازی، هسته­ ای، ورزش، نساجی، انرژی، صنایع غذایی، ماشین های صنایع غذایی

سایر رشته ها: علوم کامپیوتر، معماری داخلی، ریاضیات و کاربرد ها

علوم تجربی پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، دامپزشکی، داروسازی، مامایی، اتاق عمل، هوشبری، علوم تغذیه، علوم آزمایشگاهی، مهندسی بهداشت محیط، مهندسی بهداشت حرفه ای و سایر گرایش های بهداشت
علوم انسانی حقوق، روانشناسی،علوم تربیتی، مددکاری اجتماعی، حسابداری، کلیه گرایش های مدیریت، برنامه ریزی اجتماعی، مطالعات خانواده، علوم سیاسی، هتلداری، گردشگری، ادبیات فارسی، جغرافیا، اقتصاد
هنر عکاسی، مرمت ابنیه تاریخی، ارتباط تصویر
زبان ادبیات انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی، مترجمی زبان آلمانی

دانشگاه آزاد | شیوه‌های پذیرش دانشجو

داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه آزاد می‌توانند از دو طریق شرکت در کنکورسراسری یا بدون کنکورسراسری برای برخی رشته‌ها، وارد دانشگاه شوند. اما برای مقاطع تحصیلی بالاتر پذیرش دانشجو صرفا از طریق کنکور صورت گرفته و تنها دانشجویان واجد ملاک‌های استعداد درخشان می‌توانند بدون کنکور به تحصیل خود ادامه دهند.

مقاطع تحصیلی و اعتبار مدرک

دانشگاه آزاد در تمامی مقاطع تحصیلی از کاردانی تا دکتری و در تمامی رشته‌های تحصیلی دانشجو می‌پذیرد.

اعتبار مدرک دانشگاه آزاد از دو جهت اعتبار داخلی و اعتبار خارجی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ارتباط با اعتبار این مدرک در داخل کشور باید گفت که بر اساس آیین نامه‌های وزارت علوم، اعتبار مدرک این دانشگاه با دانشگاه سراسری برابر بوده و از جهت ادامه تحصیل یا جذب در بازار کار میان این دانشجویان تفاوتی وجود ندارد.

از جهت اعتبار مدرک در خارج از کشور اگرچه ممکن است اساتید دانشگاه‌های خارجی با دانشگاه‌های سراسری کشور و اعضای هیئت علمی این دانشگاه بیشتر آشنا باشند اما این به معنای بی اعتبار بودن مدرک دانشگاه آزاد نیست. میتوان گفت اعتبار مدرک دانشگاه آزاد برای ادامه تحصیل در خارج از کشور پس از دوره‌های مختلف دانشگاه سراسری در مرتبه دوم قرار دارد. ضمنا با توجه به احداث شعبه های بین الملل دانشگاه آزاد در خارج از کشور، این دانشگاه قدم های مهمی را برای شناخته و پذیرفته شدن در دنیا برداشته است.

دانشگاه آزاد | اعضای هیئت علمی

رتبه بندی اساتید در دانشگاه‌های آزاد اسلامی نیز مانند دانشگاه‌های سراسری و دارای مراتب مربی، استادیار، دانشیار و استاد تمام است. اکثریت اعضای هیئت علمی این دانشگاه دارای تحصیلات دکتری و درجه استادیاری هستند. در ارتباط با سطح علمی این اساتید و شیوه‌های آموزشی نیز باید گفت اگرچه برترین چهره‌های علمی در هر رشته معمولا جذب هیئت علمی دانشگاه‌های سراسری می‌شوند اما با توجه به مشکلات استخدامی دانشگاه‌های سراسری در سالهای اخیر و همچنین گستردگی واحدهای دانشگاه آزاد بسیاری از فارغ التحصیلان جذب این دانشگاه می‌شوند و به لحاظ رتبه علمی و شیوه‌های تدریس در این دانشگاه تفاوت فاحشی با دانشگاه‌های سراسری وجود ندارد.

امکانات و تجهیزات

دانشگاه آزاد یکی از دانشگاه‌های خصوصی کشور است و به دلیل هزینه‌ای که در هر ترم به عنوان شهریه از دانشجویان دریافت می‌کند معمولا توانایی مطلوبی در ارائه خدمات رفاهی و تجهیزات آزمایشگاهی و علمی به دانشجویان دارد. وجود بیمارستان‌های مستقل برای دانشجویان گروه‌های پزشکی و روانشناسی، آزمایشگاه و کتابخانه‌های مجهز و همچنین خدمات رفاهی مثل ساختمان های نوساز و غذای باکیفیت از مزایای این دانشگاه به حساب می آید.

شهریه و هزینه های پرداختی

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از داوطلبان ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد پیش می‌آید میزان شهریه دانشگاه است. برای تحصیل شما می‌بایست هر ترم مبلغی را به عنوان شهریه ثابت بپردازید و سپس با توجه به تعداد واحدها در هرترم و عملی یا تئوری بودن آنها هزینه ای تحت عنوان شهریه متغیر به شهریه ثابت اضافه خواهد شد. در جدول زیر میزان شهریه دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی را برای تمامی رشته‌ها مشاهده می‌کنید. البته باید گفت شما می‌توانید شهریه پرداختی در هر ترم را به صورت اقساط به دانشگاه پرداخت نمایید.

نام رشته تحصیلی مبلغ شهریه ثابت
علوم پزشکی از 000/000/3 تا 000/000/4 تومان
فنی-مهندسی از 000/600/1 تا 000/300/2 تومان
علوم پایه از 000/400/1 تا 000/900/1 تومان
علوم انسانی از 000/300/1 تا 000/800/1 تومان
هنر از 000/500/1 تا 000/000/2 تومان

این دانشگاه برای چه افرادی مناسب است؟

این دانشگاه در مقطع کارشناسی بیش از همه برای داوطلبانی مناسب است که در کنکور سراسری رتبه لازم برای قبولی در دانشگاه سراسری را کسب نکرده‌اند. با توجه به برگزاری کلاسهای آموزشی و اهمیت حضور در آنها و همین طور الزام به ارائه فعالیتهای پژوهشی، معمولا گفته  می‌شود که افراد شاغل یا خانم‌های متاهل و صاحب فرزند در این دانشگاه با مشکل مواجه می‌شوند. اگر به لحاظ حضور در کلاس‌ها و پرداخت شهریه دانشگاه با مشکل مواجه نیستید، این دانشگاه می‌تواند یکی از بهترین انتخابها باشد. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

سوالات متداول

1.آیا با مدرک دانشگاه آزاد می توان برای دریافت بورس تحصیلی اقدام کرد؟

بله؛ شما برای ادامه تحصیل در خارج از کشور با مدرک دانشگاه آزاد مشکلی نخواهید داشت. اما می بایست رزومه علمی مناسبی داشته باشید.

2.چطور می توانیم وارد رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد شویم؟

پذیرش در این رشته ها با توجه به سوابق تحصیلی و معدل صورت می گیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه دانشگاه آزاد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره