سایر موضوعاتسایر آزمون ها

معرفی کامل دانشگاه علوم قضایی | شرایط ثبت نام و مصاحبه و مزایا

کانال تلگرام تحصیلی     

داوطلبان بسیاری در سراسر کشور علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه علوم قضایی هستند. در بین این داوطلبان هستند کسانی که از شرایط، نحوه پذیرش و تحصیل در این دانشگاه اطلاعات کاملی ندارند به همین منظور در ادامه این مطلب سعی داریم این دانشگاه را معرفی کنیم و از شرایط پذیرش در آن و موضوعات مرتبط مطالبی را ارائه دهیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه دانشگاه علوم قضایی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید. 

 

معرفی دانشگاه علوم قضایی

دانشگاه علوم قضایی با عنوان کامل‌تر دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری، در سال 1361 با هدف تامین نیاز‌های دادگستری و قوه قضاییه در شاخه‌های قضایی، حقوقی و اداری تاسیس گردید.

درحال حاضر این دانشگاه هر ساله با اعمال شرایطی تعداد زیادی دانشجو از میان داوطلبان آقا می پذیرد که پس از فارغ التحصیلی می‌توانند در منصب قضاوت، جایگاه استاد دانشگاه، نماینده مجلس، وکیل دادگستری، دادستانی در کل کشور، کارشناسان ارشد سازمان بازرسی، دیوان عدالت اداری، دیوان عالی کشورو سازمان های وابسته به قوه قضائیه و دیگر مشاغل مرتبط به فعالیت بپردازند.

دانشکده‌ها و رشته‌های ارائه شده در دانشگاه علوم قضایی

دانشگاه علوم قضایی در حال حاضر با سه دانشکده مهم به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این دانشکده‌ها همراه با رشته های مرتبط با آن‌ها به شرح جدول زیر می باشد.

دانشکده های دانشگاه علوم قضایی گروه های آموزشی مرتبط با دانشکده رشته های مرتبط با گروه آموزشی
دانشکده حقوق حقوق خصوصی، حقوق عمومی و بین الملل، حقوق اسلامی، معارف اسلامی علوم قضایی

حقوق خصوصی

حقوق خانواده

فقه و حقوق خصوصی

حقوق شرکتهای تجاری

حقوق حمل و نقل

حقوق اسناد و قراردادهای تجاری

دانشکده پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح تربیت ثبت و مدیریت قضایی  حقوق کیفری اطفال و نوجوانان

مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی

حقوق جزا و جرم-شناسی (کارشناسی ارشد و دکتری)

دانشکده ثبت و مدیریت قضایی پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح و تربیت حقوق ثبت

مدیریت دادگستری

مدیریت نظارت و بازرسی

حقوق سردفتری اسناد رسمی

شرایط لازم برای ثبت نام در دانشگاه علوم قضایی

داوطلبان و علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه علوم قضایی در تمامی زیرگروه‌ها علاوه بر شرایط قید شده در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری باید دارای شرایط عمومی و اختصاصی قید شده را نیز داشته باشد.

شرایط عمومی

  • به دین مبین اسلام معتقد باشد و حتما احکام را اجرا نماید.
  •  ولایت‌فقیه، قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی اعتقاد داشته باشد و به اهداف آن عمل نماید.
  • سابقه وابستگی تشکیلاتی ، هواداری از احزاب و سازمان‌ها و گروه‌های غیرقانونی نداشته باشد.
  • پیشینه کیفری مؤثر نداشته باشد.
  •  گزينش عمومی پذیرش شود و صلاحيت اخلاقی داوطلب ثابت شود.
  • از سلامت كامل جسمی و روانی برخوردار باشد.

شرایط اختصاصی

  •  داوطلبان پس از کسب رتبه مجاز، باید کد رشته محل‌های این دانشگاه را در فرم انتخاب رشته خود قرار دهند و به منظور افزایش شانس قبولیشان جزو الویت‌های اولشان باشد تا در صورت مناسب بودن رتبه‌شان از طرف دانشگاه به مصاحبه دعوت شوند.
  • در فرم انتخاب رشته، اگر داوطلب رتبه مناسب برای پذیرش را نداشته باشد الویت‌های بعدی او بررسی می شود.
  • داوطلب برای قبولی باید در مرحله انتخاب رشته، مرحله مصاحبه و در نهایت ثبت نام اینترنتی و ثبت نام حضوری شرکت داشته باشد.
  • داوطلبان برای انتخاب رشته در دانشگاه علوم قضایی حداکثر باید 24 سال سن داشته باشند. (مدت خدمت وظیفه‌ی داوطلبانی که دوره سربازی را گذرانده‌اند به حداکثر سن آن‌ها اضافه می‌شود)
  • اشتغال به كاری نداشته باشد و در قبال تحصیل تمام وقت تعهد دهد.
  • تعهد خدمتی به میزان دو برابر مدت تحصيل به قوه قضاییه داشته باشد.
  • برای مقطع کارشناسی حداقل معدل کتبی ديپلم 14 و معدل كل پیش‌دانشگاهی 14 داشته باشد.

مصاحبه دانشگاه علوم قضایی

داوطلبان و علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه علوم قضایی پس از شرکت در کنکور سراسری و انتخاب رشته، در صورتی که دارای رتبه مناسب رشته‌های این دانشگاه باشند دعوت به مصاحبه می‌شوند.

داوطلبان توجه داشته باشند افرادی که دعوت به مصاحبه می‌شوند چندبرابر ظرفیت هر رشته هستند و کسانی پذیرش نهایی می‌شوند که در مصاحبه حضوری پذیرفته شوند.

موضوع سوالات مصاحبه حضوری

در بخش اول سوالاتی با موضوع و محتوای عقیدتی – سیاسی پرسیده می شود. سوالاتی مربوط به مذهب و سیاست مثل چگونگی انجام نماز جمعه، مراسم دعا، سیاست و ولایت فقیه و … پرسیده می‌شود.

در بخش دوم سوالاتی با موضوع و محتوای  قابلیت قضایی پرسیده می‌شود. سوالاتی مربوط به خانواده داوطلب، هدف از انتخاب رشته، میزان اطلاعات شخص از سیستم قوه قضاییه و … پرسیده می‌شود.

در بخش سوم سوالاتی با موضوع و محتوای روانشناسی و اطلاعات عمومی پرسیده می‌شود. سوالاتی مربوط به اطلاعات عمومی از رشته های مرتبط همچون جغرافیا، معارف و … همین طور پایتخت کشور ها و نقاط مختلف جهان، پرسیده می‌شود.

مزایای تحصیل  

مزیت اول: داوطلبان پس از قبولی و ورود به دانشگاه با گرفتن ابلاغ کارآموزی در واقع در قوه قضاییه استخدام می شوند.

مزیت دوم: دانشجویان این دانشگاه در طول مدت تحصیل از حقوق ماهیانه برخوردار هستند و پس از تحصیل نیز استخدام رسمی قوه قضاییه می شوند و مدت تحصیل آنها نیز جزو سابقه کاری آن‌ها محسوب می شود و از تمام امکانات استخدام رسمی برخوردار هستند.

مزیت سوم: دانشحویان که عموما آقا هستند خدمت سربازی را در قالب اشتغال به کار قضایی در قوه قضاییه می گذرانند.

مزیت چهارم: دانشجویان در طول تحصیل خود از خوابگاه، بیمه‌ درمانی و خدمات رفاهی دانشگاه برخوردار هستند.

مزیت پنجم: دانشجویان علاقه‌مند به وکالت، پس از فارغ التحصیلی بدون نیاز به شرکت در آزمون کانون وکلا می توانند پروانه وکالت بگیرند.

رتبه قبولی دانشگاه علوم قضایی

از آنجا که تعداد علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه علوم قضایی بسیار است و ظرفیت هر رشته در این دانشگاه محدود است به عنوان مثال در رشته حقوق خصوصی 8 نفر و یا در رشته مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی 4 نفر در سال‌های گذشته پذیرش داشته است، قبولی در این دانشگاه کار چندان راحتی نخواهد بود و نیازمند رتبه و تراز قبولی بالایی است.

با توجه به اطلاعات بدست آمده از قبولی‌های سال‌های گذشته، داوطلبان کنکور انسانی با رتبه زیر 500 در سهمیه توانسته اند در رشته‌های مختلف وارد دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری شوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دانشگاه علوم قضایی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید. 

 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره