انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشدکارشناسی ارشد

آزمون اسکیس ارشد معماری

کانال تلگرام تحصیلی     

آزمون اسکیس ارشد معماری پس از برگزاری آزمون شفاهی برگزار می‌شود. در صورتی که متقاضیان کنکور کارشناسی ارشد رشته معماری، مرحله اول این آزمون که بخش تئوری است را با موفقیت پشت سر بگذارند، باید از سد دیگری تحت عنوان آزمون عملی اسکیس ارشد معماری نیز عبور کنند. این آزمون برای اغلب دانشجویان رشته معماری، آزمونی دشوار و پر استرس است. در صورتی که افراد خود را به خوبی برای این آزمون آماده کرده باشند، از عهده آن برمی‌آیند و نمره بالایی را کسب خواهند کرد. برای اطلاع از موضوعات آزمون اسکیس ارشد معماری و زمان و نحوه برگزاری آن در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

 

آزمون اسکیس ارشد معماری

سازمان سنجش آموزش کشور مسئول برگزاری کنکور کارشناسی ارشد برای تمامی دوره‌ها است. اما ورود به برخی از رشته‌ها در دوره‌های روزانه و شبانه علاوه بر آزمون کتبی، دارای آزمون عملی نیز می‌باشد.

یکی از آزمون‌های عملی برگزار شده در این مقطع، آزمون اسکیس ارشد معماری است. اگر علاقه‌مند به تحصیل در دوره‌های روزانه و یا نوبت دوم در دانشگاه های سراسری هستید، باید در آزمون عملی اسکیس ارشد معماری شرکت کنید.

رشته‌هایی شامل رشته‌های ارشد معماری و زیر مجموعه‌های آن از رشته‌های دو مرحله‌ای کنکور کارشناسی ارشد هستند. به این معنی که متقاضیان علاوه بر شرکت در جلسه آزمون تئوری، باید در آزمون عملی نیز حضور داشته باشند. 

آزمون عملی اسکیس بیش از ده سال است که به منظور سنجش توانایی‌های ترسم و طراحی داوطلبان در موضوعات مختلفی برگزار می‌گردد. این آزمون فقط در تهران برگزار می‌شود و متقاضیان باید در مهلت اعلام شده از سراسر کشور، در تهران حاضر شوند و در روز و ساعت مقرر در حوزه امتحانی در جلسه آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنند.

زمان در نظر گرفته شده برای آزمون اسکیس ارشد معماری چهار ساعت می باشد. به طوری که موضوع در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد و از او خواسته می‌شود در مدت زمان خواسته شده موضوع را ترسیم کرده و تحویل دهد.

 

کسب آمادگی برای آزمون عملی اسکیس ارشد معماری

نام آزمون آزمون عملی اسکیس ارشد معماری برای بسیاری از شرکت کنندگان کنکور کارشناسی ارشد، نامی استرس‌آور است. اما در نظر داشته باشید که موفقیت در این آزمون با تمرین‌های مقدماتی و تمرین‌های موضوعی به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

نمره‌ای که داوطلبان در آزمون اسکیس ارشد معماری کسب می کنند، تاثیر بسیاری در قبولی نهایی آن‌ها خواهد داشت. برای درک بهتر این موضوع دو نفری را فرض کنید که یکی از آن ها رتبه 100 و دیگری رتبه 200 را در کنکور سراسری کسب کرده است. 

اگر فردی که رتبه 200 کسب کرده است، نمره بالاتری را در آزمون عملی اسکیس ارشد معماری کسب کند، نسبت به فردی که رتبه 100 را در آزمون کتبی به دست آورده، در دانشگاه بهتری قبول می‌شود.

بنابراین تاثیر آزمون اسکیس ارشد معماری را در قبولی نهایی در دانشگاه جدی بگیرید و سعی کنید آمادگی خود را برای حضور در جلسه این آزمون بالا ببرید.

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

اسکیس یعنی چه؟

اسکیس به معنای پیش طرح است. به عبارتی اولین طرح و سریع‌ترین طرحی می‌باشد که یک ایده را بر روی کاغذ نمایش می‌دهد. ایده‌ای که اصلی‌ترین خصوصیات یک اثر را نشان می‌دهد. اسکیس در بسیاری از رشته ها شامل طراحی صنعتی، معماری، نقاشی، طراحی وب و طراحی نرم افزار کاربرد دارد.

در اسکیس لازم است که طرح به صورت سرعتی و معمولا دست آزاد ترسیم شود. بر خلاف کروکی‌ها که بر مبنای واقعیت ترسیم می‌شوند، اسکیس بر مبنای فکر و ایده بر روی کاغذ می‌آید. طرحی که در آزمون اسکیس ارشد معماری کشیده می‌شود، معمولا با وسایل مخصوص راندو، رنگ آمیزی می‌گردد. راندو اسکیس را پخته‌تر نشان می‌دهد، اما استفاده نادرست از آن نیز دقیقا نتیجه عکس خواهد داشت.

 

موضوع اسکیس ارشد معماری

موضوعاتی که در آزمون اسکیس ارشد معماری از داوطلبان خواسته می‌شود، متنوع هستند. به عنوان مثال هر یک از عناوین و موضوعات فرهنگی، آموزشی، خدماتی، تفریجی و یا اقامتی می‌تواند از موضوعات در نظر گرفته شده برای این آزمون باشد.

به طور کلی موضوعات آزمون عملی اسکیس ارشد معماری به دو دسته کانسپچوال (فرهنگی) و عمکلردی تقسیم می‌شوند.

در این آزمون از موضوعات خواسته شده مدارکی شامل پلان، نما، مقطع، پرسپکتیو داخلی و خارجی، دیتیل‌های اجرایی و … را از داوطلب می‌خواهند. هر ساله بر اساس موضوعات تعیین شده، مدارک درخواست شده از دانشجویان نیز متفاوت است.

در صورتی که موضوعات کاربردی و عملکردی باشد، به مدارک بیشتری نیاز است اما اگر کانسپچوال باشد، فرم و ایده طراح بیشتر مورد نظر قرار خواهد گرفت. در موضوع‌های فرهنگی به مدارک کمتری نیاز است تا فرد بتواند کانسپت موضوع را در مدت زمان کوتاه‌تری پروش داده و به بهترین شکل ارائه دهد.

 

چگونه در اسکیس ارشد معماری موفق شویم؟

طی سال‌های گذشته، موضوعاتی شامل تالار تختی، عمارت گنبد نما، آتش نشانی و … در آزمون اسکیس ارشد معماری مطرح بوده است که هر یک با چالش‌هایی مواجه است. اما همگی از یک قاعده کلی پیروری می‌کردند.

در صورتی که شما نیز کلیات تعیین شده را رعایت کنید و از معیارهای مد نظر داوران برای امتیاز دادن به اسکیس‌ها مطلع باشید، می‌توانید درصد بالاتری را در این آزمون کسب نمایید.

با در نظر داشتن تجربیات سال‌های اخیر، می‌توان گفت که طراحی با معیار مدرن ایرانی، بیش از دیگر طرح‌ها مورد قبول داوران می‌باشد.

برای اینکه بتوانید موضوع را به بهترین نحو نمایش دهید، نیازمند مهارت دستی خواهید بود. معمولا در دانشگاه‌های معماری، مهارت‌هایی با توجه به آیتم‌های ذکر شده به داوطلبان آموزش داده نمی‌شود. ااغلب دانشجویان این رشته، نیازمند آموزش اسکیس هستند.

آموزش‌های مرتبط به اسکیس، در کنار ایجاد مهارت مورد نیاز برای شرکت در اسکیس، گامی مهم در جهت طراحی استاندارد توسط یک معمار است.

 

زمان و محل برگزاری آزمون اسکیس ارشد معماری

سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان مجری کنکور کارشناسی ارشد، زمان برگزاری در آزمون اسکیس ارشد معماری را مشخص می‌کند و آن را از طریق سایت ” sanjesh.org ” منتشر می‌کند.

در صورتی که متقاضیان در مهلت‌های مشخص شده از سوی سایت سنجش در جلسه آزمون عملی اسکیس ارشد معماری حضور نداشته باشند، نمره صفر برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. اینگونه تنها نمره کتبی برای ورود به مقطع ارشد در رشته معماری و زیرشاخه‌های آن برای داوطلبان اعمال می‌گردد.

تاکنون زمان برگزاری آزمون اسکیس ارشد معماری 1402 اعلام نشده است. اما بر اساس رویه سال‌های گذشته، احتمالا این آزمون نیز در تیرماه برگزار شود.

همانگونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، تمامی آزمون‌های عملی مقطع کارشناسی ارشد، در تهران برگزار می‌شود. زمان آزمون نیز برای تمامی هنرجویان در تمامی رشته‌ها از جمله اسکیس معماری، یک زمان چهار ساعته در نظر گرفته می‌شود.

داوطلبانی که قصد دارند در آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنند، باید قبل از حضور در جلسه، ابتدا کارت ورود به جلسه خود را از طریق سایت سنجش دریافت کنند. کارت ورود به جلسه آزمون عملی اسکیس ارشد معماری، چند روز قبل از برگزاری آزمون منتشر می‌گردد.

 

نحوه شرکت در آزمون اسکیس ارشد معماری

تمامی متقاضیانی که بر اساس کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد، مجاز به انتخاب رشته در کد رشته‌های امتحانی دارای آزمون تشریحی، عملی و یا پروژه‌ای همچون رشته اسکیس معماری هستند، باید ابتدا هزینه شرکت در آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد را پرداخت کنند و سپس کد رشته محل مورد علاقه خود را در فرم انتخاب رشته درج کنند.

هزینه آزمون عملی بر اساس اطلاعیه‌های منتشر شده از سوی سایت سازمان سنجش، مبلغ 225 هزار تومان می‌باشد. متقاضیان باید برای شرکت در آزمون اسکیس ارشد معماری همزمان با انتخاب رشته، این مبلغ را نیز پرداخت کنند.

در زمان‌های اعلام شده از سوی سایت سنجش، چند روز قبل از برگزاری آزمون عملی، متقاضیان باید به سازمان سنجش به نشانی اینترنتی “sanjesh.org” مراجعه کنند و کارت ورود به جلسه آزمون عملی ارشد اسکیس معماری را دریافت کنند.

همینطور در زمان انتشار کارت ورود به جلسه، برگه راهنمای شرکت در آزمون که در بر دارنده اطلاعاتی شامل نحوه برگزاری آزمون، مدت پاسخگویی به سوالات، وسایل لازم و مجاز برای شرکت در آزمون و … می‌باشد نیز منتشر می‌گردد. متقاضیان باید این برگه را به طور کامل مطالعه کنند و بر اساس آن آمادگی لازم را کسب کنند.

 

مشاوره آزمون عملی اسکیس ارشد معماری

 متقاضیان رشته گرافیک باید به یک نکته مهم توجه داشته باشند. آزمون اسکیس ارشد معماری برای دوره‌های روزانه و نوبت‌دوم در دانشگاه‌های سراسری برگزار می‌گردد.

بنابراین اگر از متقاضیان تحصیل در رشته گرافیک در دانشگاه‌های سراسری هستید، باید خود را برای این آزمون آماده کنید. 

موفقیت در آزمون عملی اسکیس ارشد معماری چندان کار سختی نیست اما به شرطی که پیش از حاضر شدن در جلسه آزمون، آمادگی لازم را کسب کرده باشید.

مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل می توانند به شما کمک کنند تا بتوانید خود را برای کسب قبولی در آزمون اسکیس ارشد معماری آماده کنید. برای ارتباط با کارشناسان می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره دانتل استفاده کنید و پاسخ سوالات خود را از مشاوران دانتل دریافت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمون اسکیس ارشد معماری برای ثبت نام کنکور می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آزمون اسکیس ارشد معماری در کدام شهرها برگزار می‌شود؟

این آزمون فقط در استان تهران برگزار می‌گردد و تمامی متقاضیان برای شرکت در آن باید در تهران حضور داشته باشند.

آزمون عملی اسکیس ارشد معماری برای کدام دوره‌ها برگزار می‌شود؟

آزمون اسکیس ارشد معماری برای دوره‌های روزانه و نوبت دوم برگزار می‌شود.

آیا متقاضیان برای شرکت در آزمون اسکیس ارشد معماری باید کارت ورود به جلسه دریافت کنند؟

چند روز قبل از برگزاری آزمون اسکیس معماری متقاضیان باید به سایت سنجش مراجعه کرده و کارت ورود به جلسه دریافت کنند.

کانال تلگرام تحصیلی     

یک دیدگاه

  1. سلام وقت به خیر
    من با رتبه ۱۸۰۰ در کد ضریب ۱ روزانه و شبانه مجاز انتخاب رشته هستم و در تمام کد ها مجاز غیرانتفاعی ها‌
    شانس قبولی در معماری فناوری شبانه علم و صنعت و پردیس ها دارم،
    برای آزمون اسکیس مجاز هستم؟
    و اگر مجازم نیازی به شرکت هست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره