انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشدکارشناسی ارشد

نحوه ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲

کانال تلگرام تحصیلی     

درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ از طریق سیستم پاسخگویی سایت سازمان سنجش امکان پذیر است. داوطلبانی که پس از اعلام نتایج انتخاب رشته ارشد، به دلیل اشتباه در انتخاب رشته از کد رشته محل قبولی خود رضایت ندارند و تمایل دارند در نتیجه قبولی آن ها تجدید نظر شود، می توانند به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی “sanjesh.org” مراجعه کنند. و درخواست خود را مبنی بر بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد ثبت کنند تا از سوی کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار بگیرد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا از نحوه ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 مطلع گردید.

 

درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

در سال های گذشته امکان ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد فقط برای داوطلبان کنکور سراسری فراهم بود و متقاضیان کنکور کارشناسی ارشد، نمی توانستند درخواستی با این عنوان داشته باشند.

خوشبختانه طی سال های اخیر سازمان سنجش آموزش کشور شرایطی را فراهم کرده است که داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد نیز بتوانند درخواست خود را مبنی بر بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ از طریق سیستم پاسخگویی سایت سنجش ارسال کنند. 

با استفاده از درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد 1402 متقاضیان می توانند درخواست خود را شامل تغییر دوره قبولی، به حد نصاب نرسیدن محل قبولی، درخواست مجوز برای شرکت در آزمون سال بعد و همینطور بررسی الویت های بعدی را در سایت سنجش ثبت نمایند. 

 

زمان ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402

پس از انتشار نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد، تعدادی از شرکت کنندگان به نتیجه قبولی خود اعتراض دارند. سازمان سنجش به منظور مساعدت با این دسته از داوطلبان و همینطور در نظر گرفتن اشتباهات احتمالی، شرایطی را فراهم کرده است تا معترضین بتوانند درخواست خود را از طریق سیستم پاسخگویی ارسال کنند.

بر اساس رویه سال های گذشته، مهلت ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ بلافاصله پس از اعلام نتایج آغاز می گردد و به مدت 5 الی 7 روز نیز ادامه دارد. بنابراین متقاضیان می توانند در اواخر شهریور ماه که نتایج اعلام می شود، در صورت داشتن اعتراض، اقدام به ثبت درخواست از طریق سیستم پاسخگویی سایت سنجش و به صورت اینترنتی نمایند. به درخواست هایی که خارج از بازه زمانی در نظر گرفته شده ثبت گردد، رسیدگی نخواهد شد.

 

نحوه ثبت درخواست بررسی اشتباه انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲

ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد 1402 پس از اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد و از طریق سایت سازمان سنجش امکان پذیر است. در ادامه این مقاله به منظور راهنمایی شما شرکت کنندگان گرامی در کنکور کارشناسی ارشد که مایل به ثبت درخواست خود می باشید، راهنمای تصویری نحوه ثبت درخواست بررسی اشتباه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ را آورده ایم:

  • مرحله اول : به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی ” sanjesh.org ” مراجعه کنید.
  • مرحله دوم : از منوی سمت چپ سایت با عنوان سیستم پاسخگویی، بر روی گزینه “ ورود به سیستم پاسخگویی ” کلیک نمایید.

 

  • مرحله سوم : در صورتی که تاکنون در سایت سنجش، اقدام به ایجاد حساب کاربری نکرده اید، لازم است بر روی گزینه “عضویت در سامانه” کلیک نمایید و ابتدا حساب کاربری خود را با وارد کردن اطلاعات شخصی خود ایحاد نمایید.

 

  • اما اگر پیش تر اقدام به عضویت در سایت نموده اید، در این مرحله بر روی گزینه “ورود به سامانه” کلیک نمایید و نیازی نیست مراحل عضویت در سامانه را طی کنید.

 

 

عضویت در سامانه

  • مرحله چهارم : برای عضویت در سامانه لازم است اطلاعات خواسته شده شامل نام، نام خانوادگی، نام پدر، تابعیت، کد ملی، شماره تلفن همراه و پست الکترونیک خود را وارد کنید. در پایان نیز پس از وارد کردن عبارت امنتی و فعال کردن تیک عبارت درج شده در انتهای صفحه، بر روی گزینه “تایید” کلیک نمایید.

 

  • مرحله پنجم : طی این مرحله در ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد نام کاربری (کد ملی) و رمز عبور به ایمیلی که وارد کرده اید، ارسال می شود. با دریافت آن ها مجدد مراحل قبل را تکرار کنید و این بار بر روی گزینه “ورود به سامانه” کلیک نمایید. لازم است در فیلدهای مرتبط با پست الکترونیک، رمز عبور و کد ملی خود را وارد کنید و سپس بر روی گزینه “ورود” کلیک نمایید.

 

 

ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد

  • مرحله ششم : پس از ورود به سامانه از منوی سمت راست، بر روی گزینه “درخواست جدید” کلیک کنید.
  • مرحله هفتم : در صفحه جدید، آزمون خود را ” کارشناسی ارشد ” و سال را ” 1402 ” انتخاب نمایید و در پایان بر روی گزینه “جستجو” کلیک کنید.
  • مرحله هفتم : در صفحه جدید، اسامی درخواست هایی که می توانید اقدام به انتخاب آن ها نمایید، نمایش داده می شود. لازم است در مقابل گزینه “درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ ” بر روی “انتخاب” کلیک نمایید.
  • مرحله هشتم : طی این مرحله شماره داوطلبی و شماره پرونده خود را در قسمت های مربوطه وارد کنید. (طی این مرحله مشخصات فردی داوطلب کنکور کارشناسی ارشد، نمایش داده می شود. بنابراین باید برای ثبت درخواست خود از حساب کاربری که متعلق به خودتان است و کد ملی شما در آن درج شده است، استفاده کنید.)
  • مرحله نهم : در این مرحله صفحه ای نمایش داده می شود که درخواست های مختلف در زیر مجموعه درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد را نمایش می دهد. در ادامه پیرامون هر کدام از این گزینه ها که می توانید آن ها را انتخاب کنید، توضیحات مختصری را ارائه کرده ایم.

 

1. درخواست تغییر دوره قبولی کارشناسی ارشد 

درخواست تغییر دوره قبولی را می توان از طریق سایت سازمان سنجش ثبت کرد. این گزینه مناسب داوطلبانی می باشد که در دوره روزانه پذیرفته شده اند و می خواهند دوره خود را به دیگر دوره ها شامل نوبت دوم، غیر انتفاعی و یا پردیس خودگردان تغییر دهند. 

داوطلبانی که در دوره های نوبت دوم و یا پردیس خودگردان پذیرفته شده اند، اما قصد تغییر دوره به روزانه را دارند، باید درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد خود را ثبت کنند و شانس خود را در این زمینه امتحان نمایند اما احتمال موافقت با آن کم است. در صورتی که داوطلبان طی این مرحله مدارکی را ارائه دهند که نشان دهد اشتباهی در انتخاب رشته آن ها رخ داده است، کارشناسان با درخواست آن ها موافقت خواهند کرد.

 

2. درخواست به حد نصاب نرسیدن محل قبولی کارشناسی ارشد

در برخی موارد متقاضیان در یک کد رشته محل پذیرفته می شوند اما زمانی که برای ثبت نام به دانشگاه محل قبولی مراجعه می کنند، متوجه شوند که به دلیل ” به حد نصاب نرسیدن ” نمی توانند مراحل ثبت نام خود را تکمیل کنند.

سازمان سنجش برای این دسته از داوطلبان، شرایطی را فراهم کرده است که بتوانند با انتخاب گزینه “ به حد نصاب نرسیدن محل قبولی ” اقدام به ثبت اعتراض خود نمایند و بتوانند در الویت های بعدی خود وارد دانشگاه شوند.

در صورتی که کارشناسان درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد مربوطه با به حد نصاب نرسیدن محل قبولی داوطلب موافقت نکنند، احتمالا متقاضی بتوانند برای شرکت در یک رشته دیگر اقدام کند. چنانچه با این مورد نیز موافقت نگردد، داوطلب می تواند برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد، به سراغ انتخاب رشته بدون کنکور برود.

 

3. درخواست مجوز برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد سال آینده

در گذشته داوطلبانی که در که کنکور سال گذشته در دوره روزانه ئذیرفته شده بودند اجازه شرکت در کنکور کارشناسی ارشد را نداشتند. ازین رو داوطلبان باید در قسمت درخواست بررسی اشتباه انتخاب رشته ارشد درخواست خود را ثبت می کردند.

در سال جاری این قانون حذف شده است و داوزلبان پذیرفته شده دوره روزانه نیازی به ثبت این درخواست را ندارند و همانند دیگر داوطلبان بدون هیچ محدودیتی می توانند در این آزمون شرکت کنند. 

 

4. درخواست بررسی اولویت های بعدی

در صورتی که کارنامه نهایی و یا کارنامه سبز کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری را دریافت کنید، می توانید از میزان شانس قبولی خود در الویت های پایین تر از کد رشته محل قبولی تان مطلع گردید. 

داوطلبانی که از کد رشته محل قبولی خود رضایت ندارد و می دانند مطابق کارنامه نهایی، در الویت های پایین تر شانس قبولی دارند و رتبه آن ها از رتبه آخرین نفر قبولی در الویت مورد نظر کمتر است، می توانند با انتخاب گزینه بررسی الویت های بعدی و درج کد رشته محل مورد نظر، درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد خود را ثبت نمایند.

 

مشاوره درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد

داوطلبانی که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده اند و پس از دریافت نتایج خود، مایل هستند که درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد 1402 در سایت سنجش درج کنند، باید در نظر داشته باشند که فقط یکبار می توانند درخواست خود را در سایت سنجش ثبت کنند و نمی توانند اقدام به ارسال مجدد درخواست و یا ویرابش آن نمایند.

بنابراین بسیار مهم است که متقاضیان در زمان ثبت درخواست، دقت کافی داشته باشند تا اطلاعات خود و توضیحاتی که دارند را به درستی وارد کنند. 

لازم به ذکر است که هر کدام از داوطلبان می توانند به طور همزمان و در یک درخواست، چندین گزینه نمایش داده شده همچون درخواست بررسی الویت بعدی و یا درخواست تغییر دوره را ثبت کنند. اما از معایب این مورد این است که احتمال دارد کارشناسان با یکی از این درخواست ها موافقت کنند.

در صورتی که مایل باشید می توانید برای ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ از کارشناسان و مشاوران مجرب مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل راهنمایی دریافت کنید و برای اطمینان از درست بودن درخواست، اینکار را به کمک آن ها انجام دهید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد 1402 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

سوالات متداول

درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ از طریق کدام سایت امکان پذیر است؟

متقاضیان باید برای ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند. 

نحوه ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد چگونه است؟

در متن مقاله فوق نحوه درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد را به طور کامل توضیح داده ایم.

آیا ثبت درخواست بررسی اشتباه انتخاب رشته ارشد فقط برای دانشگاه های سراسری امکان پذیر است؟

بله، چراکه کارنامه سبز کنکور سراسری فقط برای داوطلبان دانشگاه های سراسری منتشر می گردد.

کانال تلگرام تحصیلی     

یک دیدگاه

  1. سلام اگر کسی در آزمون ارشد ۱۴۰۲ مجاز بود ولی تاریخ ورود به دانشگاه را اشتباه ثبت کرده بود آیا از قبولی وی امتناع می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره