انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشدکارشناسی ارشد

آزمون عملی ارشد گرافیک |‌ زمان و نحوه برگزاری

کانال تلگرام تحصیلی     

آزمون عملی ارشد گرافیک چه زمانی برگزاری می شود و شرکت کردن در آن به چه آمادگی هایی نیاز دارد؟ برخی از رشته های کنکور ارشد از جمله گرافیک، علاوه بر آزمون کتبی، دارای آزمون عملی نیز می باشند تا در این مرحله توانمندی های علمی داوطلب نیز مشخص گردد. تمامی داوطلبانی که پس از شرکت در کنکور کارشناسی ارشد، مجاز به انتخاب رشته در کد رشته محل های با آزمون عملی شده اند، می توانند با درج رشته گرافیک و سپس اطلاع از زمان و نحوه حضور در جلسه آزمون، با آمادگی کامل برای پاسخگویی به سوالات حضور پیدا کنند. در ادامه این مقاله به نحوه و زمان برگزاری آزمون عملی کارشناسی ارشد گرافیک خواهیم پرداخت.

 

آزمون عملی ارشد گرافیک

طبق روال هر سال پذیرش در برخی از رشته های کنکور ارشد، در دوره های روزانه و شبانه، با آزمون عملی انجام می شود. علاقه مندان به تحصیل در رشته هایی که دارای آزمون عملی می باشد، می بایست علاوه بر شرکت در آزمون کتبی و کنکور کارشناسی ارشد که سازمان سنجش آن را برگزار می کند، در مرحله دوم کنکور کارشناسی ارشد یعنی آزمون عملی ارشد گرافیک نیز حضور داشته باشند.

بنابراین اگر شما نیز از متقاضیان رشته گرافیک در یکی از دوره های روزانه و یا نوبت دوم در دانشگاه های سراسری هستید، باید علاوه بر کسب رتبه و تراز مناسب در آزمون کتبی، با آمادگی کامل در جلسه آزمون عملی نیز شرکت کنید تا موفق به کسب قبولی شوید.

پس از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد و انتشار نتایج اولیه، کسانی که مجاز به انتخاب رشته در رشته های دارای آزمون عملی شده اند و همینطور علاقه مندان به رشته گرافیک در دوره های روزانه و نوبت دوم، می توانند کد رشته محل های مرتبط با این رشته را در فرم انتخاب رشته خود درج کنند.

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

آزمون عملی رشته گرافیک کنکور کارشناسی ارشد در دو بخش متغیر شامل طراحی پوستر و طراحی جلد کتاب و یا مجله و در یک بخش ثابت شامل طراحی آرم و لگو برگزار می شود.

رشته گرافیک از رشته های هنرستان فنی و حرفه ای است که متقاضیان برای ادامه آن در دانشگاه به خلاقیت و پشتکار نیاز دارند. در واقع با داشتن خلاقیت، درک درست فرم، محتوا و علم به کارکرد ارتباطی رنگ ها و همینطور شخصی سازی می توان در آزمون عملی ارشد گرافیک موفق شد.

به طور کلی گرافیک زبان تصویری است و فرد باید قادر باشد با استفاده از علائم، سمبل ها، خطوط، منحنی ها و نمادها در کنار رنگ های موزون و حساب شده، دنیایی از حرف و معنا را به بیننده منتقل کند.

 

تکنیک های قابل استفاده آزمون عملی ارشد گرافیک چگونه است؟

در آزمون عملی ارشد گرافیک تکنیک های قابل استفاده بر پایه آب، قابل اجرا می باشد. متقاضیانی که در آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد رشته گرافیک شرکت می کنند، می توانند از تکنیک های زیر استفاده کنند :

  • آکریلیک
  • ماژیک
  • راندو
  • مداد رنگی
  • مرکب و گواش به همراه شابلون

این دسته از متقاضیان به دلیل مجاز بودن برای استفاده از تکنیک های چاپ دستی، نسبت به دانشجویان رشته نقاشی در مقطع کارشناسی ارشد، وسایل بیشتری را می توانند همراه خود داشته باشند.

 

موضوع آزمون عملی گرافیک مقطع کارشناسی ارشد

برای بسیاری از علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقطع ارشد و در رشته گرافیک در دوره های روزانه و نوبت دوم، این سوال وجود دارد که موضوع آزمون عملی گرافیک در مقطع کارشناسی ارشد چیست؟ در ادامه به موضوع آزمون عملی ارشد گرافیک اشاره شده است:

  • موضوعی که در آزمون عملی ارشد گرافیک ارائه می شود، معمولا موضوع یک همایش و یا یک رویداد است که داوطلبان باید اقدام به طراحی پوستر برای آن نمایند.
  • ممکن است از داوطلبان خواسته شود که اقدام به طراحی آرم یا جلد کتاب و یا طراحی سی دی در موضوع خاصی نمایند.
  • از دیگر موضوعات آزمون عملی ارشد گرافیک ، طراحی لگو، لگو تایپ و … می باشد.
  • اجرا در آزمون عملی رشته گرافیک به صورت دستی انجام می شود.

زمان و نحوه برگزاری آزمون عملی کارشناسی ارشد گرافیک

سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان مجری کنکور کارشناسی ارشد، زمان برگزاری آزمون عملی تمامی رشته در مقطع ارشد و همینطور آزمون عملی ارشد گرافیک را در قالب اطلاعیه هایی از طریق سایت “sanjesh.org” منتشر می کند.

در صورتی که داوطلب در زمان اعلام شده برای آزمون عملی ارشد گرافیک، در جلسه آزمون حضور نداشته باشد؛ نمره صفر برای او در نظر گرفته خواهد شد و تنها نمره کتبی  برای قبولی او در رشته گرافیک اعمال می گردد.

تاکنون زمان برگزاری آزمون عملی ارشد گرافیک 1402 اعلام نشده است؛ اما آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد در سال های گذشته در روزهای 22، 23 و 24 تیرماه برگزار گردید. احتمالا امسال نیز مشابه گذشته شاهد برگزاری آزمون عملی ارشد در تیرماه باشیم.

تمامی آزمون های عملی مقطع کارشناسی ارشد در تهران برگزار می شود و زمان آزمون نیز برای تمامی هنرجویان در تمامی رشته از جمله گرافیک، حدود چهار ساعت در نظر گرفته می شود.

داوطلبانی که قصد دارند در آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنند، باید برای ورود به جلسه برگزاری آزمون، کارت ورود به جلسه خود را نیز از طریق سایت سنجش دریافت کنند. این کارت چند روز قبل از برگزاری آزمون منتشر می شود و شامل اطلاعاتی از جمله زمان و محل برگزاری آزمون و … می باشد.

 

نحوه شرکت در آزمون عملی ارشد گرافیک

داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد، مجاز به انتخاب رشته در کد رشته های امتحانی دارای آزمون تشریحی، عملی و یا پروژه ای همچون رشته گرافیک می شوند، برای اینکه بتوانند کد رشته محل مرتبط با این رشته را در فرم انتخاب رشته خود درج کنند، باید اقدام به پرداخت هزینه شرکت در آزمون عملی کنکور ارشد نمایند.

هزینه آزمون عملی بر اساس اطلاعیه های سازمان سنجش در سال گذشته مبلغ 225,000 هزار تومان بوده است که متقاضیان باید برای شرکت در آزمون عملی گرافیک، همزمان با انتخاب رشته این مبلغ را پرداخت کنند.

در زمان های اعلام شده از سوی سایت سنجش (چند روز قبل از برگزاری آزمون عملی)، متقاضیان باید از طریق سایت اختصاصی این سازمان به نشانی اینترنتی “sanjesh.org” اقدام به دریافت کارت ورود به جلسه آزمون عملی کارشناسی ارشد گرافیک نمایند. ضمن اینکه در این زمان برگه راهنمای شرکت در آزمون که شامل نحوه برگزاری آزمون عملی ارشد گرافیک، مدت پاسخگویی به سوالات، وسایل لازم و مجاز برای شرکت در آزمون و … است نیز منتشر می شود که لازم است متقاضیان به طور کامل آن را مطالعه کنند.

 

مشاوره آزمون عملی ارشد گرافیک

نکته ای که لازم است متقاضیان رشته گرافیک به آن توجه داشته باشند، این است که آزمون عملی کنکور کارشناسی ارشد در رشته گرافیک، فقط برای دوره های روزانه و نوبت دوم در دانشگاه های سراسری برگزار می شود. 

بنابراین اگر شما متقاضی تحصیل در رشته گرافیک در دانشگاه های آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و … هستید، صرفا فقط باید در آزمون کتبی شرکت کنید و نیازی به شرکت در آزمون عملی نخواهد بود.

موفقیت در آزمون عملی کارشناسی ارشد گرافیک چندان کار سختی نیست اما در صورتی که پیش از حاضر شدن در جلسه آزمون، آمادگی لازم را کسب کرده باشید. مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل می توانند به شما کمک کنند تا بتوانید خود را برای کسب قبولی در آزمون عملی ارشد گرافیک آماده کنید. برای ارتباط با کارشناسان می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی مرکز مشاوره دانتل استفاده کنید و پاسخ سوالات خود را از مشاوران دانتل دریافت کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمون عملی ارشد گرافیک برای ثبت نام کنکور می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا متقاضیان تحصیل در رشته گرافیک در مقطع کارشناسی ارشد باید در آزمون عملی نیز شرکت کنند؟

بله، رشته گرافیک از رشته های کنکور کارشناسی ارشد می باشد که برای تحصیل در آن در دوره های روزانه و نوبت دوم، متقاضیان باید در آزمون عملی شرکت کنند.

آیا برای شرکت در آزمون عملی کارشناسی ارشد گرافیک متقاضیان باید کارت ورود به جلسه دریافت کنند؟

بله، چند روز قبل از برگزاری آزمون عملی ارشد گرافیک متقاضیان باید از طریق سایت سنجش، کارت ورود به جلسه خود را دریافت کنند.

آیا شرکت در آزمون عملی ارشد گرافیک نیازمند پرداخت هزینه است؟

بله، داوطلبان باید برای شرکت در آزمون عملی کارشناسی ارشد گرافیک هزینه شرکت در این آزمون را پرداخت کنند.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره