مدارسمدارس خاص

مزایا و معایب مدارس غیرانتفاعی

کانال تلگرام تحصیلی     

مزایا و معایب مدارس غیرانتفاعی چیست؟ هر ساله تعدادی زیادی از دانش آموزان و اولیا برای بهره مندی از سطح آموزشی بهتر به سراغ مدارس غیرانتفاعی می روند. تامین بودجه مدارس غیرانتفاعی بر خلاف مدارس دولتی، از طریق دریافت شهریه از دانش آموزان تامین می شود. به همین دلیل اولین موردی که با شنیدن‌ نام مدارس غیرانتفاعی در ذهن افراد شکل می گیرد، هزینه‌ های سرسام آور است. اما تحصیل در مدارس غیر انتفاعی با مزیت های بسیاری همراه است. در ادامه قصد داریم معایب و مزایا مدارس غیرانتفاعی را بررسی کنیم تا شما عزیزان برای ثبت نام در این مدرسه، تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

مزایا و معایب مدارس غیرانتفاعی چیست؟

از موضوعاتی که در زمان انتخاب مدرسه چالش برانگیز می شود، این موضوع است که کدام مدرسه ، دولتی و یا غیرانتفاعی بهتر می باشد. در واقع کدام مدرسه می تواند برای دانش آموز آینده بهتری را ایجاد کند. انتخاب مدرسه مناسب و همینطور تصمیم گیری برای ثبت نام دانش آموز در یک مدرسه به نظر دشوار می رسد. اما می توان با بررسی مزیت ها و معایب تحصیل در هر یک از مدارس و بررسی فاکتورهای موثری شامل هزینه‌ تحصیل ، نحوه‌ رفت و آمد ، محیط‌ آموزشی و … به تصمیم درستی در این زمینه رسید.

با توجه به علاقه مندی بسیاری از والدین به ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی در ادامه قصد بررسی مزایا و معایب مدارس غیرانتفاعی را داریم. 

مزایای مدارس غیرانتفاعی

تحصیل در مدارس غیرانتقاعی با مزیت های بسیاری برای دانش آموزان همراه است. در ادامه به مزایای مدارس غیرانتفاعی پرداخته‌ ایم.

جمعیت کمتر دانش آموزان

تعداد دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی و نسبت آن ها به معلمان در مدارس دولتی و غیر دولتی بسیار متفاوت است. در حالی که در مدارس دولتی به صورت میانگین در هر کلاس درس، بین 25 الی 35 نفر دانش آموز وجود دارد، در مدارس غیرانتفاعی تعداد دانش آموزان کمتر از 19 نفر است.

کم بودن دانش آموزان در یک کلاس درسی از مزایای مدارس غیرانتفاعی می باشد که زمینه ای را ایجاد می کند تا معلم بتواند کلاس را به شیوه بهتری مدیریت کند و به هر یک از دانش آموزان توجه بیشتری داشته باشد.

کلاس های فوق برنامه

از دیگر مزایای مدارس غیرانتفاعی کلاس های فوق برنامه می باشد. در مدارس دولتی به دلیل بودجه محدودی که از سوی دولت به این مدارس اختصاص داده‌ می شود، معلمان قادر به برگزاری کلاس های فوق برنامه نیستند.

معمولا تمرکز اصلی در این مدارس بر روی کلاس های اصلی است و سعی می کنند برای برخی دروس اصلی که مورد نیاز تمامی دانش آموزان است، کلاس های فوق برنامه برگزار کنند. اما در مدارس غیر دولتی و غیرانتفاعی، کلاس های فوق برنامه متنوع تری حتی در قالب کلاس های هنری نیز برای دانش آموزان برگزار می شود.

از سویی دیگر به دلیل در نظر گرفتن‌ کلاس های تست آموزشی و آموزش مهارت های لازم برای شرکت در کنکور سراسری، دانش آموزان دوازدهی که در این مدارس تحصیل می کنند، از آمادگی بیشتری برای شرکت در کنکور سراسری برخوردار هستند. همینطور اغلب مدارس غیرانتفاعی برای جذب دانش آموزان در دوره متوسطه دوم، آزمون ورودی برگزار می کنند. در واقع در این مدارس یک سطح رقابتی برای دانش آموزان با استعداد و درسخوان فراهم است.

امور تربیتی و مذهبی | مزایای مدارس غیرانتفاعی

در بسیاری از مدارس غیرانتفاعی به امور تربیتی و مذهبی دانش آموزان نیز توجه ویژه ای می شود. در اغلب مدارس دولتی به دلیل کمبود وقت و همینطور بودجه‌ ناکافی، زمان کمتری برای پرداختن‌ به این مسائل وجود ندارد.

معایب مدارس غیرانتفاعی

با وجود تمامی مزیت هایی که تحصیل در مدارس غیرانتفاعی به دنبال دارد، تحصیل در این مدارس با برخی معایب نیز همراه است که در ادامه به معایب مدارس غیرانتفاعی پرداخته‌ ایم.

نیاز به قبولی در آزمون های ورودی برای تحصیل در مقطع متوسطه دوره دوم

بر خلاف مدارس دولتی که امکان تحصیل در آن برای تمامی دانش آموزان وجود دارد، متقاضیان ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی باید برای ورود به مقطع متوسطه دوم و پایه دهم، در آزمون ورودی مدارس غیرانتفاعی شرکت کنند که این مورد از معایب مدارس غیرانتفاعی می باشد.

برگزاری آزمون ورودی به این معنی است که تمامی دانش آموزان نمی توانند در مدارس غیرانتفاعی متوسطه دوم تحصیل کنند؛ مگر آنکه در آزمون ورودی عملکرد قابل قبولی داشته باشند.

هزینه بالای تحصیل

یکی از معایب مدارس غیرانتفاعی هزینه بالای تحصیل در این مدارس است. با توجه به اینکه برای این مدارس هیچ بودجه‌ ای از سوی دولت در نظر گرفته نشده‌ است، تحصیل در این مدارس با دریافت شهریه‌ از خانواده ها امکان پذیر است. 

محیط آموزشی نامناسب | معایب مدارس غیرانتفاعی

البته این موضوع برای تمامی مدارس غیرانتفاعی صادق نیست و فقط برخی از مدارس غیرانتفاعی دارای محیط آموزشی نامناسبی هستند. به طوری که هیچ تناسبی با مدارس متعارف و استاندارد ندارند. بهتر است در ثبت نام فرزند خود در مدارس غیرانتفاعی حتما به این موضوع توجه داشته باشید. برخورداری مدرسه غیرانتفاعی از حیاط، کلاس های درسی، محیط آزمایشگاهی مناسب و … ضرورت دارد.

آشنایی با شرایط تحصیل در مدارس غیرانتفاعی

مدارس غیرانتفاعی از مدارس غیردولتی هستند و به صورت شهریه‌ پرداز اداره می شوند. به این معنی که دانش آموزان باید به صورت سالانه شهریه تعیین شده‌ برای مقطع مورد نظر را پرداخت کنند. بنابراین تامین هزینه های مدارس غیرانتفاعی از طریق مشارکت های مردمی و دریافت شهریه از خانواده های دانش آموزان صورت می گیرد.

مدارس غیرانتفاعی در قبال هزینه ای که از دانش آموزان دریافت می کنند، شرایط ویژه ای را نسبت به مدارس دولتی برای آنها فراهم می کنند. به طوری که ظرفیت کلاس های درسی این مدارس محدود است تا معلمان بتوانند متناسب با نیازهای دانش آموزان، با آن ها کار کنند.

از سویی دیگر این مدارس معمولا کلاس های فوق برنامه را توسط اساتید مجرب برگزار می کنند تا زمینه بهتری برای رشد و شکوفایی دانش آموزان ایجاد گردد. در واقع برخورداری از این شرایط و امکانات است که بسیاری از والدین، حتی با وجود مشکلات مالی برای پرداخت شهریه، مایل به ثبت نام فرزندشان در این مدارس می باشند.

بخوانید: ثبت نام مدارس

مشاوره معایب و مزایا مدارس غیرانتفاعی

در مدارس غیرانتفاعی، به دلیل پرداخت دستمزد بالاتر به معلمان، اغلب اساتید برجسته و کاربلد در این مدارس تدریس می کنند. به همین دلیل شرایط بهتری برای یادگیری مطالب در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. با این حال با مطالعه این مقاله از سایت دانتل، می توان به این موضوع پی برد که معایب و مزایا مدارس غیرانتفاعی وجود دارد. بنابراین توصیه‌ می کنیم با در نظر گرفتن نکات مثبت و منفی این مدارس اقدام به ثبت نام فرزند خود در مدارس غیرانتفاعی کنید. 

در این مقاله از سایت دانتل به ارائه توضیحاتی پیرامون “مزایا و معایب مدارس غیرانتفاعی” پرداختیم. در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد، می توانید پاسخ سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل دریافت کنید. برای دریافت مشاوره و همینطور دریافت پاسخ سوالات خود، از طریق برقراری تماس، با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در ارتباط باشید.

همراهان گرامی برای اطلاع از آخرین اخبار تحصیلی می توانید عضو کانال تلگرام مشاوره تحصیلی دانتل کو شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مزایا و معایب مدارس غیرانتفاعی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

مزایا و معایب مدارس غیرانتفاعی چیست؟

در متن مقاله فوق به معایب و مزایا مدارس غیرانتفاعی اشاره کرده ایم.

متقاضیان ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی چگونه باید اقدام کنند ؟

ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی از طریق سایت پادا انجام می شود.

شهریه مدارس غیرانتفاعی چقدر است ؟

شهریه مدارس غیرانتفاعی در مدارس مختلف در سراسر کشور با یکدیگر متفاوت است و با توجه با فاکتورهای مختلفی تعیین می شود.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره