کارشناسی ارشدمشاوره تحصیلی کارشناسی ارشد

تغییر رشته ارشد | شرایط تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد

کانال تلگرام تحصیلی     

تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد یکی از موضوعاتی است که بسیاری از داوطلبان ادامه تحصیل در این مقطع به آن فکر می کنند. دلزدگی از رشته تحصیلی کارشناسی، نارضایتی از رشته ای که در حال حاضر در آن تحصیل می کنید و یا بازار کار و شان اجتماعی بالاتر سایر رشته ها از جمله دلایلی هستند که باعث می شوند شما بخواهید در مقطع کارشناسی ارشد تغییر رشته دهید. با توجه به پیچیدگی های آیین نامه های آموزشی در زمینه تغییر رشته، بهتر است پیش از اقدام در این زمینه به خوبی آیین نامه های مربوطه را بررسی کنید و از یک مشاور تحصیلی با تجربه نیز کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شرایط تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

تغییر رشته ارشد | آیین نامه ها و مقررات

به طور کلی شما برای تغییر رشته در مقطع ارشد، با مشکل و یا منع قانونی جدی مواجه نیستید و می توانید در کنکور کارشناسی ارشد هر رشته ای شرکت کنید و یا در جریان تحصیل در مقطع ارشد، وارد رشته دیگری شوید. اما اگر در حین تحصیل کارشناسی ارشد، می خواهید رشته خود را تغییر دهید باید به این نکات توجه داشته باشید.

حداقل واحدهای گذرانده در رشته مبدا

شما می بایست پیش از تقاضای تغییر رشته حداقل دو ترم در رشته مبدا تحصیل کرده باشید و در طی این دو ترم بین یک ششم تا یک سوم واحدهای درس مربوطه را گذرانده باشید.

حدنصاب نمره و معدل در رشته مبدا

در صورتیکه ادامه تحصیل شما در رشته مبدا به دلیل مشکلاتی نظیر مشروط شدن در دو ترم متوالی با مشکل مواجه شده باشد، امکان تغییر رشته وجود نخواهد داشت. شما می بایست در تمامی دروس حداقل نمره قبولی را کسب کرده باشید و معدل شما بالاتر از (12) باشد.

تعداد دفعات مجاز برای تغییر رشته

هر دانشجو در طول دوران تحصیل خود در مقطع کارشناسی ارشد، صرفا یک بار می تواند تغییر رشته بدهد.

بالاتر بودن رشته مقصد

اگر رشته ای که می خواهید به تازگی وارد آن شوید بالاتر از رشته مبدا است یا به عبارتی شما رتبه قبولی در آن رشته ندارید می توانید برای پذیرش در نوبت دوم این رشته درخواست بدهید و در صورت پذیرفته شدن می بایست هزینه دوره شبانه را پرداخت نمایید.

مصاحبه حضوری

درصورتی که پذیرش در رشته مقصد، نیاز به مصاحبه حضوری یا هر شرط دیگری علاوه بر قبولی آزمون سراسری داشته باشد پذیرش شما در رشته مقصد منوط به گذراندن این شرایط است.

زمان ارائه مدارک

دانشجو موظف است حداکثر یک ماه و نیم پیش از شروع ترم تحصیلی جدید، مدارک خود را تحویل آموزش و شوارای مورد نظر دهد.

تغییر رشته ارشد | مراحل انجام تغییر رشته

برای ثبت و پیگیری درخواست تغییر رشته خود می بایست مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

  1. گذراندن حداقل دو ترم تحصیلی در رشته مبدا، گذراندن امتحانات پایان ترم و تایید شدن نمرات از سوی استاد مربوطه
  2. مراجعه به مدیر گروه در رشته مبدا و دریافت موافقت وی
  3. مراجعه به معاونت آموزشی دانشگاه و تقدیم درخواست تغییر رشته به صورت کتبی
  4. درصورتیکه تغییر رشته شما بلامانع باشد، می بایست حداکثر تا 6 هفته پیش از شروع ترم تحصیلی جدید مدارک خود را تحویل آموزش و شورای بررسی مربوطه دهید.
  5. در آخرین مرحله می بایست برای تطبیق واحدهای درسی گذرانده در رشته اولیه با رشته مقصد اقدام نمایید. توجه داشته باشید که ممکن است برخی از این واحدها از نظر دانشکده جدید پذیرفتنی نباشد و الزامی برای قوبل تمامی واحدهای گذرانده وجود ندارد.

تغییر رشته ارشد | نکاتی که باید به آنها توجه داشته باشید

با توجه به اینکه شما در طول دوران کارشناسی ارشد صرفا یک بار اجازه تغییر رشته دارید، بهتر است در این زمینه با دقت بسیاری گام بردارید. معمولا توصیه می شود برای آگاهی بیشتر از ابعاد مختلف این تصمیم، با یک مشاور تحصیلی مطمئن مشورت نمایید.

با رشته جدید آشنا شوید

بهتر است پیش از اقدام برای تغییر رشته به خوبی با رشته مقصد آشنا شوید. برای این منظور می توانید با دانشجویان و اساتید این رشته صحبت کنید، کتاب های درسی آنها را بررسی کنید و یا راجع به آینده شغلی و میزان درآمد با فارغ التحصیلان این رشته صحبت کنید. سعی کنید تا جایی که برایتان ممکن است اطلاعات خود را در رشته مورد نظر کامل کنید.

آگاهانه تصمیم بگیرید

علاوه بر دریافت اطلاعات راجع به رشته مقصد به خوبی درمورد اهداف و انگیزه های خود از تغییر رشته، فکر کنید. زمانی که در این راه از دست می دهید، وضعیت خانوادگی و سایر جنبه های زندگی شخصی خود را با دقت بررسی کنید تا در آینده راجع به تصمیم فعلی خود پشیمان نشوید.

تناسب رشته جدید با توانایی ها و استعدادها

یکی از نکات مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که علاوه بر علاقه به رشته جدید، توانایی لازم برای تحصیل و فعالیت در آن را نیز داشته باشید. ناتوانی در فعالیت در یک زمینه یا شکست تحصیلی می تواند تاثیر نامناسبی روی اعتماد به نفس و باور شما از خودتان داشته باشد. به علاوه شما یک بازه زمانی نسبتا طولانی را در این مسیر از بین برده اید که شاید جبران آن لطمات بسیاری را به شما وارد کند.

تغییر رشته ارشد | سوالات متداول

۱. اگر در کارنامه نهایی سازمان سنجش، رتبه لازم برای ورود به رشته جدید کسب نشده باشد، می توانیم درخواست تغییر رشته داشته باشیم؟

شما می توانید برای ادامه تحصیل در دوره شبانه یا نوبت دوم تقاضا نمایید.

2. آیا ممکن است واحدهای گذرانده در رشته مبدا مورد تایید و تطبیق نباشد؟

بله. تناسب این واحدها با دروس رشته جدید و همین طور نمره شما در این دروس ملاک هایی هستد که مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه شرایط تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

یک دیدگاه

  1. سلام. من سهمیه ایثارگری ۵ درصد دارم و امسال در مقطع ارشد دانشگاه روزانه قبول شدم. میتونم به کمک این سهمیه تغییر رشته بدم در همون دانشگاه و حتی روزانه هم نشد شبانه اون رشته رو بخونم؟ کلا با توجه به اینکه امسال تکمیل ظرفیت و کارنامه سبز و حذف کردن راهی برای تغییر رشته هست یا تغییر رشته در مقطع ارشدامکان پذیر نیست اصلا؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره