انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشدکارشناسی ارشد

محرومیت از انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

کانال تلگرام تحصیلی     

کنکور کارشناسی ارشد همه ساله در کشور برگزار می شود. سازمان سنجش و آموزش کشور متولی تدوین مقرارت برگزاری این آزمون است. ضروری است کلیه علاقه مندان به شرکت در این آزمون از قوانین به طور کامل مطلع شوند.در صورت عدم اطلاع صحیح داوطلبان و عدم رعایت قوانین، مشکلات عدیده ای برای داوطلبان به وجود خواهد آمد .یکی از مهمترین قوانینی که داوطلبان باید با اطلاع دقیق از آن اقدام به ثبت نام برای کنکور نمایند، محرومیت از انتخاب رشته و شرکت در کنکور کارشناسی ارشد می باشد. برای کسب اطلاع از این قانون و شرایط آن مقاله را تا انتها دنبال نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه محرومیت از انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید. 

محرومیت از انتخاب رشته ارشد

همه ساله آزمون های زیادی در کشور برگزار می شود. برای هر آزمون قوانین و مقرارتی تدوین می شود که برای تمامی شرکت کنندگان لازم الاجرا است.کنکور سراسری ارشد نیز از این امر مستثنی نیست. تمام متقاضیان شرکت در کنکور سراسری ارشد باید با مراجعه به دفترچه راهنمای ثبت نام  و مطالعه دقیق آن از قوانین آگاه شوند. داوطلبان باید با بررسی شرایط لازم برای ثبت نام اطمینان حاصل کنند که مجاز به ثبت نام  و شرکت در کنکور سراسری هستند. زیرا اگر بعد از پذیرفته شدن بفهمند که اجازه شرکت در آزمون و انتخاب رشته را نداشته اند،حتی اگر برترین رتبه را کسب کرده باشند، قبولی آنها لغو می شود. لذا داوطلبان باید از عواملی که باعث ایجاد محرومیت می شوند آگاه باشند.همچنین داوطلبی که به موقع از محرومیت خود برای شرکت در آزمون مطلع شود، می توانند برای رفع محرومیت اقدامات مقتضی را انجام دهد.

عوامل ایجاد محرومیت

در این بخش عواملی که باعث ایجاد محرومیت از انتخاب رشته ارشد می شود ، برای استفاده داوطلبان عنوان می شود.این عوامل عبارتند از:

  • قانون محرومیت شامل حال تمامی داوطلبانی که در آزمون سال قبل در دوره های روزانه دانشگاه ها پذیرفته شده اند می شود.
  • دانشجویانی که در یکی از مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و یا دکتری مشغول به تحصیل هستند، مجاز به شرکت در کنکور ارشد نمی باشند.
  • تمام داوطلبانی که دو بار در دوره روزانه دانشگاه ها پذیرفته شده اند، محروم هستند.
  • داوطلبانی که در روز برگزاری آزمون نظم جلسه را با تقلب کردن برهم زده اند.
  • داوطلبانی که معدل دوره کارشناسی آنها زیر 12 باشد نیز مجاز به شرکت در آزمون و انتخاب رشته نیستند.
  • داوطلبان داارای مدرک معادل ویا مدرک درون سازمانی نیز محروم از شرکت در آزمون و انتخاب رشته هستند.

محرومیت از انتخاب رشته ارشد/ محرومیت مشمولین

  • دانشجویانی که مشمول طرح نیروی انسانی و تعهد خدمت هستند نیز محروم از شرکت در کنکور هستند.
  • محرومیت شامل حال داوطلبان مشمول خدمت سربازی نیز می شود.

محرومیت از انتخاب رشته ارشد/رفع محرومیت از انتخاب رشته

امروزه راهکارهایی برای رفع محرومیت از انتخاب رشته برای متقاضیان در نظر گرفته شده است. داوطلبان با اطلاع از این قوانین و اقدام به موقع می توانند شرایط شرکت در آزمون را برای خود محیا نمایند.

1- کسانی که در دوره روزانه سال قبل پذیرفته شده اند و تمایل به شرکت مجدد در آزمون امسال را دارند، باید در خواست خود را به سازمان سنجش ارسال نمایند.در خواست داوطلب بررسی می شود و در صورت منطقی بودن دلایل وی ممکن است مجاز به شرکت در آزمون شود.

2- دانشجویانی که مشغول تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند، در صورتیکه قبل از اتمام زمان تعیین شده انصراف داده باشند مجاز به شرکت در آزمون و انتخاب رشته خواهند بود.

3- داوطلبانی که دوبار در دوره های روزانه پذیرفته شده اند تنها می توانند از رشته محل های دانشگاه آزاد انتخاب رشته نمایند.

4- داوطلبانی که مرتکب تقلب در روز آزمون شده اند به مدت ده سال از شرکت در آزمون محروم هستند. مگر اینکه بتوانند مدارکی دال بر عدم تخلف خود ارائه دهند.

5- داوطلبان با معدل کارشناسی زیر 12 یا باید معدل خود را بهبود بخشند و یا برای اخذ مدرک کارشناسی دیگری با معدل بالاتر اقدام نمایند.

6- داوطلبان با مدرک معدل یا درون سازمانی باید مدارک خود را به تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسانند تا مجاز به انتخاب رشته شوند.

رفع محرومیت مشمولین

1- دانشجویان مشمول طرح نیروی انسانی، با کسب موافقت ارگان ذیربط مجاز به شرکت در آزمون و انتخاب رشته هستند.

2- داوطلبان مشمول خدمت سربازی که قبل از اعلام نتایج کنکور زمان اعزامشان فرا می رسد باید دفترچه اعزام به خدمت را ارسال نمایند و در صورت پذیرفته شدن از قانون ایست خدمت استفاده نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه محرومیت از انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره