کارشناسی ارشدانتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

مشاوره انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲

کانال تلگرام تحصیلی     

مشاوره انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ از الزامات فرآیند انتخاب‌رشته می باشد. متقاضیانی که پس از اعلام نتایج اولیه، بر اساس کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته هستند، باید با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلفی از جمله علاقه مندی های خود، مسافت و سطح علمی دانشگاه ها به دیگر فاکتورهای موثر نیز توجه داشته باشند. توصیه مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد دانتل کو دسته بندی الویت های انتخابی داوطلبان در سه دسته خوشبینانه، منطقی و بدبینانه است. در صورتی که اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، بهتر است از مشاوره انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد کارشناسان تحصیلی بهره مند شوید. برای داشتن یک انتخاب رشته درست و اصولی کارشناسی ارشد، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

مشاوره انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲

اولین قدم برای مشاوره انتخاب رشته ارشد ۱۴۰۲ اطلاع از گرایش های موجود در هر رشته می باشد. معمولا رشته های تحصیلی مختلف دارای گرایش های متفاوتی هستند که در کارنامه اولیه شرکت کنندگان در این آزمون با کد ضریب مشخص می شوند. در کارنامه رتبه داوطلب برای انتخاب هر کدام از گرایش ها در هر کد ضریب مشخص شده است. 

تمامی مجموعه های امتحانی در کنکور کارشناسی ارشد، دارای کد ضریب می باشند که برای اطلاع از آن ها باید به دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد مراجعه کنید. 

برای درک بهتر موضوع مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد رشته روانشناسی را در نظر بگیرید که به طور کلی دارای 8 رشته و گرایش می باشد که در کد ضریب های 1 تا 6 دسته بندی می شوند. رشته هایی که ضرایب سرفصل های امتحانی برای آن ها یکسان است، دارای کد ضریب های یکسانی نیز هستند. 

بنابراین لازم است تمامی داوطلبان پس از مشاهده رتبه کارشناسی ارشد خود، متناسب با گرایشی که مایل به انتخاب آن هستند و همینطور رتبه ای که در کد ضریب مرتبط با آن گرایش به دست آورده اند، اقدام به درج الویت های خود در فرم انتخاب رشته نمایند.

بخوانید: راهنما جامع انتخاب رشته کارشناسی ارشد

 

کد ضریب و رتبه اکتسابی 

در نظر داشته باشید که میزان شانس قبولی داوطلبان در هر گرایش از مجموعه امتحانی که در آن در کنکور ارشد شرکت کرده اند، وابسته به رتبه اکتسابی آن ها در کد ضریب مرتبط با رشته امتحانی شان می باشد. داوطلبان گرامی با کمک گرفتن از مشاوره انتخاب رشته ارشد دانتل کور می توانید از آخرین رتبه های قبولی در این آزمون مطلع شوید.

معمولا ظرفیت دانشگاه های سراسری برای دوره های روزانه 15 نفر و برای دوره های شبانه 10 نفر می باشد. دیگر دوره های شامل پردیس خودگردان، دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور ظرفیت بیشتری برای پذیرش داوطلبان ارشد در نظر گرفته اند.

هر مجموعه امتحانی در چندین گرایش می باشد که در کارنامه اولیه در ستون کد ضریب درج شده است. در هر ردیف از کد ضریب رتبه اکتسابی داوطلب در گرایش های محتلف درج شده می باشد. به صورت مقال در مجموعه امتحانی مدیریت دارای ۱۰ کد ضریب می باشد که هر یک از این کد ضریب ها نشان گر یک یا چند گرایش مختلف از مجموعه مدیریت می باشد. در تصویر زیر مشاهده می کنید هر گرایش در کدام کد ضریب قرار می گیرد. 

 

نکات مهم مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402

تمامی شرکت کنندگان در کنکور ارشد، مجاز هستند حداکثر 100 کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته خود درج کنند. داوطلبانی که در دو رشته اصلی و شناور در کنکور ارشد شرکت کرده باشند، باید برای هر دو رشته اصلی و شناور مجموعا 100 کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته درج کنند. بنابراین برای هر دو رشته امتحانی شما باید یک فرم انتخاب رشته با 100 الویت را تکمیل نمایید. 

برخی از شرکت کنندگان به دلیل کسب رتبه های خوب، صرفا اقدام به انتخاب رشته‌های مورد علاقه خود در دانشگاه های خوب می نمایند؛ توصیه کارشناسان مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ این است که حتما در الویت بندی انتخاب های خود، پس از انتخاب دانشگاه های سطح یک، دانشگاه های سطح دو و سه را نیز انتخاب نمایید.

به همین دلیل لازم است که دیگر دانشگاه ها را نیز انتخاب کنید تا در نهایت نتیجه مطلوب را کسب کنید و از ورود به دانشگاه مورد علاقه تان جا نمانید.

سعی کنید پیش از انتخاب‌رشته حتما از مشاوران تحصیلی و افراد آگاه مشاوره انتخاب رشته ارشد راهنمایی دریافت کنید تا زوایای پنهان انتخاب رشته ارشد برایتان آشکار شوید و شما میزان اشتباه در مسیر انتخاب رشته کارشناسی ارشد را به حداقل برسانید. 

فراموش نکنید یک خطا و اشتباه کوچک در مسیر انتخاب رشته، می تواند منجر به عدم قبولی شما در رشته و دانشگاه مورد علاقه تان شود.

 

نحوه الویت بندی انتخاب ها در فرم انتخاب رشته

طی مرحله انتخاب رشته کارشناسی ارشد، متقاضیان مجاز هستند حداکثر 100 کد رشته محل را از دفترچه راهنما و مشاوره انتخاب رشته ارشد 1402 استخراج کرده و در فرم انتخاب رشته الویت بندی کنند. لازم است متقاضیان الویت های خود را به شیوه ای صحیح در فرم انتخاب رشته الویت بندی کنند تا در نهایت شانس قبولی بالایی در آن ها داشته باشند. دسته بندی الویت ها در سه دسته خوش بینانه، منطقی و بد بینانه می تواند شانس قبولی داوطلب را افزایش دهد. 

🟢 پیشنهاد مشاوره انتخاب رشته ارشد این است که چندین الویت اول از فرم انتخاب رشته خود را به انتخاب های خوش بینانه اختصاص دهید. انتخاب هایی که مطمئن هستید با توجه به رتبه ای که کسب کرده اید، شانس قبولی بالایی در آن ها ندارید. به عنوان مثال قبولی در دانشگاه تهران برای داوطلبی که رتبه 4 رقمی کسب کرده است، خوش بینانه محسوب می شود اما می تواند چندین انتخاب از ابتدای فرم انتخاب رشته را به آن ها اختصاص دهد.

🔵 الویت های میانی فرم انتخاب رشته کارشناسی ارشد خود را به انتخاب های منطقی و یا نرمال اختصاص دهید. سعی کنید برای اینکار از رتبه های قبولی در سال های گذشته نیز استفاده کنید. در واقع با مقایسه رتبه آخرین نفر قبولی در رشته و دانشگاه مورد علاقه تان با رتبه خود، می توانید میزان شانس قبولی خود را تخمین بزنید؛ به طوری که هر چه رتبه شما به رتبه آخرین نفر قبولی نزدیک تر باشد، شانس قبولی تان نیز بالاتر است. 

🔴 در نهایت نیز انتخاب های بدبینانه خود را در انتهای فرم انتخاب رشته درج کنید. انتخاب های بدبینانه دسته ای از انتخاب های شما را شامل می شود که اطمینان دارید در آن ها پذیرفته می شوید اما ترجیح می دهید در انتخاب های خوش بینانه و یا نرمال خود پذیرفته شوید. در واقع داوطلبانی که می خواهند از قبولی خود در مشاوره انتخاب رشته ارشد 1402 اطمینان داشته باشند، لازم است در انتهای فرم خود چندین الویت که شانس قبولی بالایی در آن ها دارند را درج نمایند.

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

سهمیه های موثر مشاوره انتخاب رشته ارشد

یکی از مواردی که در قبولی نهایی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، تاثیر گذار است؛ سهمیه های موثر در این آزمون می باشد. سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد شامل سهمیه رزمندگان، سهمیه ایثارگران 5 درصد ظرفیت و ایثارگران 25 درصد ظرفیت است. 

داوطلبانی که واجد الشرایط استفاده از سهمیه های نامبرده باشند، در گروه های جداگانه و با داوطلبانی که با آن ها دارای سهمیه مشابه هستند، رقابت می کنند؛ در غیر این صورت سهمیه داوطلبان آزاد خواهد بود. شما می توانید برای اطلاع از تاثیر سهمیه خود با مرکز مشاوره انتخاب رشته ارشد دانتل کو تماس حاصل فرمایید.

✅ سهمیه رزمندگان: رزمندگان با سابقه 6 ماه متوالی و یا متناسب حضور در جبهه و مناطق عملیاتی از تاریخ 31 شهریور 59 لغایت 31 شهریور 67 که داوطلب با این سهمیه باید موفق به کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر رشته محل شود.

✅ سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت: این سهمیه به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان اختصاص دارد و داوطلب با این سهمیه باید موفق به کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر رشته محل شود.

سهمیه ایثارگران 5 درصد ظرفیت: این سهمیه به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد و داوطلب با این سهمیه باید موفق به کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر رشته محل شود.

 

چگونگی انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

اولین کاری که داوطلبان در مشاوره انتخاب رشته ارشد 1402 پیشنهاد می کنیم انجام دهند مطالعه ی کامل دفترچه می باشد. خط به خط باید شرایط و ضوابط درج شده در دفترچه بررسی شود و هر شخص نکات مربوط به خود را در کاغذی جدا یادداشت کند و در هنگام انتخاب رشته آن ها را مدنظر قرار دهد. گزینه های مثل سهمیه، نوع گرینش رشته ها، دوره های پذیرش دانشجو و … عواملی است که در شانس قبولی داوطلب تاثیر گذار است.

سپس باید با در نظر گرفتن علاقه مندی های خود به گرایش و دانشگاه مدنظر الویت هایشان را یکی یکی از دفترچه استخراج نمایند و سعی کنند تمامی آن ها را روی کاغذ جدا بنویسند.

 

نحوه انتخاب رشته 

برای اینکه بتوانید در زمان های مقرر الویت های خود را در فرم انتخاب رشته تکمیل کنید، حتما بایستی با نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد آشنا باشید. در این قسمت مشاوره انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ را در چندین مرحله برای شما آورده ایم. 

1️⃣ به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی ” sanjesh.org ” مراجعه کنید.

2️⃣ از منوی رنگی سمت راست سایت برروی گزینه “ کارشناسی ارشد ” کلیک نمایید.

سازمان سنجش

3️⃣ برای انتخاب رشته دانشگاه های سراسری بر روی گزینه ” سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ (کارنامه نتایج اولیه و انتخاب رشته) ” کلیک کنید.

مشاوره انتخاب رشته ارشد

4️⃣ پس از ورود به سامانه، بر روی گزینه “ انتخاب رشته ” کلیک کنید.

انتخاب رشته

5️⃣ در این گام مشاوره انتخاب رشته ارشد باید از طریق یکی از دو روش موجود وارد فرم انتخاب رشته شوید.

          روش اول: وارد کردن شماره پرونده و شماره پیگیری ثبت نام

          روش دوم: وارد کردن شماره پرونده، شماره داوطلبی و کد ملی

مشاوره انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

6️⃣ پس از وارد شدن به میز کار خود در سایت سازمان سنجش، مجدد بر روی گزینه ” انتخاب رشته ” کلیک کنید.

7️⃣ فرم انتخاب رشته نمایش داده خواهد شد، انتخاب های خود حداکثر در 100 کد رشته محل در فرم مربوطه طبق توضیحات مشاوره انتخاب رشته ارشد اولویت بندی کنید.

8️⃣ وقتی اولویت های خود را در فرم انتخاب رشته وارد کردید، برای کاهش میزان خطا چندین بار فرم خود را بررسی کنید و سپس بر روی گزینه تائید نهایی کلیک کنید. پس از تایید نهایی سامانه یک کد پیگیری به شما خواهد داد که این کد را یادداشت کنید تا اگر نیاز به ویرایش و پیگیری بود از طریق این کد اقدام کنید.

 

مشاوره انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد به صورت مجزا از دانشگاه های سراسری و از طریق سایت مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد انجام می شود. 

داوطلبانی که علاقه مند هستند وارد رشته های با آزمون در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شوند، باید مجاز به انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد شده باشند. به این معنی که در انتهای کارنامه اولیه آن ها، کد دسترسی به انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد درج شده باشد.

توجه داشته باشید که دفترچه راهنما و مشاوره انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد از سایت نامبرده با نشانی اینترنتی ” azmoon.org ” منتشر می گردد که می توانید برای اطلاع از شرایط شرکت در مرحله انتخاب رشته و اسامی کد رشته محل های ارائه شده در آن، از طریق این سایت اقدام کنید.

 

مشاوره انتخاب رشته ارشد دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی

اگر داوطلبان مایل به انتخاب دانشگاه های پیام نور و موسسات غیرانتفاعی نیز باشند و حتی با وجود ثبت نکردن گزینه علاقه مندی به انتخاب رشته دانشگاه های پیام نور و موسسات غیرانتفاعی در زمان ثبت نام، می توانند در زمان انتخاب رشته با تهیه کارت اعتباری جدا و پرداخت هزینه آن در این دانشگاه ها در همان فرم دانشگاه های سراسری، انتخاب رشته نمایند.

نکته قابل ملاحظه این است که فرم دانشگاه های سراسری و آزاد مجزاست و داوطلبانی که مایل به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد نیز هستند باید در سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد با پرداخت هزینه جدا، فرم مربوطه را از طریق دفترچه انتخاب رشته دانشگاه های آزاد انتخاب کنند. پیشنهاد می کنیم حتما پیش از انجام فرآیند انتخاب‌رشته حتما مشاوره انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد را انجام دهید.

 

تکمیل ظرفیت ارشد

همیشه یکی از مسائل مورد بررسی در مشاوره انتخاب رشته ارشد بحث تکمیل ظرفیت می باشد. پس از اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد، پذیرفته شدگان می توانند برای ثبت نام در دانشگاه محل قبولی خود اقدام کنند. طی این مرحله بسیاری از تحصیل در دانشگاه محل قبولی خود انصراف می دهند و اقدام به تکمیل ثبت نام خود در دانشگاه محل قبولی شان نمی کنند. 

در چنین شرایطی پس از اتمام مهلت ثبت نام دانشگاه های سراسری و آزاد شاهد خالی ماندن ظرفیت برخی کد رشته محل ها می باشیم. سازمان سنجش به منظور تکمیل این ظرفیت های خالی اقدام به برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت می کند. طی این مرحله داوطلبان می توانند از میان کد رشته محل هایی که دارای ظرفیت خالی است، چندین کد رشته محل را انتخاب کنند و مجدد شانس خود را برای ورود به مقطع ارشد دانشگاه های سراسری امتحان کنند.

 

مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد با کارشناسان دانتل کو

انتخاب رشته کارشناسی ارشد از مراحل مهم و حساس کنکور ارشد می باشد که با قطعیت می توان گفت که تعیین کننده میزان شانس قبولی شرکت کنندگان در این آزمون نیز می باشد. 

بسیاری از متقاضیان در این مرحله دچار ابهاماتی می شوند و نمی توانند آنطور که باید انتخاب هایی که از دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد استخراج کرده اند را در فرم انتخاب رشته خود الویت بندی کنند. 

در چنین شرایطی لازم است شما حتما به یک مشاوره انتخاب رشته ارشد که دارای تجربه بالایی در زمینه انتخاب رشته ارشد می باشد، مراجعه کنید. مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره انتخاب رشته ارشد دانتل کو می توانند به شما در این مسیر کمک کنند تا در نهایت در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود پذیرفته شوید.

به طوری که شما باید ابتدا کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد خود را در اختیار مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره انتخاب رشته ارشد دانتل کو قرار دهید. کارشناسان اقدام به تحلیل کارنامه شما می کنند و پس از بررسی علاقه مندی های شما و میزان شانس قبولی تان در رشته و دانشگاه های مختلف، به شما کمک خواهند کرد تا انتخاب های خود را به توجه به عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته ارشد شامل علاقه، هزینه تحصیل، مسیر رفت و آمد و … الویت بندی نمایید. 

از مزیت های انتخاب رشته ارشد با کارشناسان دانتل این است که شما می توانید در هر مرحله از انتخاب رشته، پاسخ سوالات خود را از مشاورتان دریافت کنید. به عنوان مثال اگر از شهریه رشته ای در یک دانشگاه خاص مطلع نیستید، می توانید از مشاور خود سوال کنید. میزان شهریه رشته های کارشناسی ارشد در دانشگاه های مختلف با یکدیگر متفاوت است و لازم است شما دانشگاهی را انتخاب کنید که متناسب با توان مالی تان باشد تا در طول تحصیل به مشکل نخورید.

بنابراین در صورتی که مایل هستید از مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ کارشناسان تحصیلی مرکز دانتل، بهره مند شوید؛ می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی استفاده کنید و مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد را دریافت نمایید.

مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور ارشد 

برای قدم گذاشتن در مسیر انتخاب رشته شما باید به سراغ مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری بروید. در این دفترچه لیست رشته های ارائه شده در مقطع کارشناسی ارشد در کل دانشگاه های سراسر کشور موجود است که شما بایستی از میان آن ها کد رشته محل هایی که بر اساس فاکتور های علاقه هزینه تحصیل و رفت و آمد، کیفیت دانشگاه و … مطابق شرایط شما است را استخراج کنید.

در مطالب بالا توضیحات کافی در مورد مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد را ارائه دادیم. چنانچه مایل به دریافت مشاوره انتخاب رشته ارشد متناسب با رتبه و کارنامه خودتان هستید و همینطور اگر نیاز به یک مشاور در طول فرآیند انتخاب رشته کارشناسی ارشد دارید، می توانید با مشاوران مرکز مشاوره دانتل تماس حاصل بفرمایید.

مشاوران در مشاوره تلفنی با داوطلب گام به گام همراه هستند و به شما کمک می کند انتخابهایش را در فرم انتخاب رشته با آگاهی و اطمینان قرار دهید و از طرفی از رخ دادن اشتباهات احتمالی مثل درج اشتباه کد رشته محل و … جلوگیری کند چرا که امکان ویرایش فرم انتخاب رشته کارشناسی ارشد محدود است و نمی توان بارها آن را تغییر داد و باید با اطمینان کدرشته ها وارد شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره انتخاب رشته ارشد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401 چه کمکی به متقاضیان می کنند؟

شرکت کنندگان در کنکور ارشد و مجاز به انتخاب رشته می توانند به کمک مشاوره انتخاب رشته ارشد انتخاب‌رشته اصولی تری را انجام دهند که در نهایت موفق به کسب قبولی در رشته و دانشگاه مورد علاقه تان شوید.

مشاوره انتخاب رشته ارشد دانتل کو چگونه صورت می گیرد؟

در صورتی که مایل هستید انتخاب رشته ارشدتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، می توانید اطلاعات لازم را از مرکز مشاوره انتخاب رشته ارشد دانتل کو دریافت کنید. 

متقاضیان کنکور کارشناسی ارشد چگونه باید کد رشته محل های مورد علاقه خود را الویت بندی کنند؟

لازم است متقاضیان برای الویت بندی انتخاب های خود در فرم انتخاب رشته، به فاکتورهای مهم و تاثیر گذار شامل علاقه، ظرفیت هر کد رشته محل، کیفیت دانشگاه و … توجه نمایند.

کانال تلگرام تحصیلی     

یک دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر .. یه سوال داشتم .. با رتبه حدود پنجاه تا شصت ارشد میشه یکی از دانشگاه های تهران رو قبول شد … رشته معدن گرایش فرآوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره