کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

شیوه های صحیح تست زنی | تکنیک ها و اشتباهات رایج

کانال تلگرام تحصیلی     

بعضی از دانش آموزان به این خاطر که با شیوه های صحیح تست زنی آشنا نیستند، علی رغم مطالعه زیاد، در آزمون های آزمایشی یا کنکورهای سراسری موفق نمی شوند. درست است که مطالعه و فهم مطالب، تاثیر بسیاری در موفقیت در هر امتحانی دارد اما یاد گرفتن روش های صحیح تست زنی نیز می تواند به شما در مدیریت زمان و موفقیت در آزمون، کمک کند. به همین خاطر در این مطلب، نکاتی را، راجع به شیوه های صحیح تست زنی، با شما در میان خواهیم گذاشت. شما می توانید با کمک گرفتن از مشاورین تحصیلی نکات بیشتری را در این زمینه آموزش ببینید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شیوه های صحیح تست زنی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

شیوه های صحیح تست زنی | تکنیک ها

سرعت تست زنی خود را افزایش دهید

یکی از شیوه های صحیح تست زنی راهکار ساده ایست که برای پر کردن داخل گزینه مورد نظرتان، از اطراف گزینه شروع کنید. افرادی که پر کردن گزینه را از مرکز دایره، شروع می کنند، زمان بیشتری را برای پرکردن کل گزینه از بین می برند.

بهترین وسیله برای پاسخ دادن به سوالات تستی، مدادهای HB با نوک پهن هستند. این مدادها با سرعت بیشتری کل گزینه را پر می کنند. استفاده از وسایلی مثل مداد نوکی علاوه بر اینکه زمان زیادی را از شما می گیرد، می تواند دردسرهایی را هم در تصحیح پاسخبرگ ایجاد کند.

بخوانید: تست زنی شانسی

تمرین کنید 

اولین شرط موفقیت در هر کاری، تمرین است. برای اینکه بتوانید خوب تست بزنید، باید سوالات تستی بسیاری را از قبل و درخانه بررسی کرده باشید یا در آزمون های آزمایشی شرکت کرده باشید. به علاوه درصدی از سوالات کنکور سراسری هرسال، می بایست از سوالات سال های قبل باشد، که این مسئله اهمیت تمرین را بیش از پیش مشخص می کند.

سعی کنید اگر در خانه تست می زنید، تست ها را حتما روی پاسخبرگ استاندارد وارد کنید. از علامت زدن در کتاب یا نوشتن گزینه مورد نظر روی کاغذ تا جایی که امکان دارد بپرهیزید.

از حذف گزینه استفاده کنید

بسیاری از داوطلبین بدنبال تست های بیشتری هستند و این موجب بالارفتن نمره منفی میشود. یکی از شیوه های صحیح تست زنی مورد تاکید مشاورین امر کنکور یک روش بسیار کاربردی است ؛ بدین شکل  که گزینه هایی که مطمئنید اشتباه هستند، خط بزنید. تصمیم گیری بین دو عبارت بسیار راحت تر از تصمیم گیری بین چهار عبارت است.

بخوانید: جمع بندی کنکور 1400

تکنیک کاربردی | ضربدر و منفی

سوالات هر درس را به سه شکل دسته بندی کنید. سوالاتی که بلد هستید را جواب دهید. سوالاتی که قطعا بلد نیستید را با علامت (-)، کنار بگذارید. سوالاتی که شک دارید یا حل کردن آنها زمان زیادی می برد، را با علامت ( *) مشخص کنید. پاسخ دادن به سوالات ستاره دار را زمانی شروع کنید که حداقل یک بار کل سوالات این درس را بررسی کرده و سوالات آسان را جواب داده اید.

بخوانید: منابع کنکور سراسری 1400

زمان را مدیریت کنید

سعی کنید کل زمان آزمون را بین دروس مختلف خود تقسیم کنید. برای هر درس یک زمان مشخص در نظر بگیرید و پس از پایان این زمان، حتی اگر همه سوالات را بررسی نکرده اید، به سراغ درس بعدی بروید. البته در زمانبندی خود، برای مرور سوالات نیز زمانی را در نظر بگیرید.

یک اشتباه رایج افرادی که در تست زدن موفق نیستند، این است که برای هر سوال وقت زیادی می گذارند. به همین خاطر معمولا نمی رسند که به همه سوالات دفترچه پاسخ دهند یا سوالات را مرور کنند.

با خواندن هر سوال در درجه اول تکلیف خود را مشخص کنید. این سوال جزء مطالبی است که می توانید جواب بدهید یا خیر؟ اگر نیست، وقت خود را تلف نکنید و به بقیه سوالات پاسخ دهید. تکنیک ضربدر و منفی که در ادامه توضیح خواهیم داد، به شما بسیار کمک خواهد کرد.

بخوانید: شیوه های صحیح مطالعه

اشتباه نزنید

یکی از شیوه های صحیح تست زنی کاهش نمرات منفی است. سوالات غلط در تمامی آزمون های آزمایشی، نمره منفی دارند. هر تست اشتباه، پاسخ های صحیح شما را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. در نتیجه صرفا به سوالاتی پاسخ دهید که از جواب آنها مطمئن هستید.

هیجانی تصمیم نگیرید

عوامل بسیاری در جلسه آزمون، احساسات دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد. دیدن سوالاتی که در پاسخبرگ خالی مانده اند یا داوطلبانی که به سرعت در حال پاسخگویی هستند، می تواند باعث اضطراب شما بشود و سعی کنید هرطور شده سوالات را جواب دهید. با این کار احتمال پاسخ دهی بر اساس شانس و احتمال بالا می رود. سعی کنید در جلسه آزمون اعتماد به نفس و آرامش خود را حفظ کنید و رفتارهای هیجانی نداشته باشید.

شیوه های صحیح تست زنی | اشتباهات رایج

نظم دفترچه را برهم نزنید!

یک کار اشتباه این است که نظم دفترچه را به هم بریزید. با این کار شما احتمال جابه جا شدن سوالات رابالا می برید. و حتی در صورتی که متوجه این اشتباه بشوید، ممکناست زمان کافی برای بازگشت و اصلاح را نداشته باشید.

پاسخ هر سوال را همان لحظه بدهید

بعضی از دانش اموزان تمام سوالات را در دفترچه سوالات پاسخ می دهند و بعد آنها را وارد پاسخبرگ می کنند. این کار در موارد بسیاری باعث شده که داوطلب زمان را از دست بدهد و نتواند پاسخ همه سوالات را وارد کند.

با شک و تردید تست نزنید

اگر بین دو گزینه شک دارید، صرفا در شرایط زیر  به سوال پاسخ دهید:

  • حداقل 70درصد مطمئنید که کدام گزینه، جواب صحیح است.
  • تعداد سوالاتی که با شک جواب می دهید، کمتر از 3 سوال در هر درس است
  • به تجربه متوجه شده اید که شک شما در پاسخ بعضی سوالات بی مورد است.

با وجود این شرایط صرفا بعضی از سوالات شک دار را پاسخ دهید و تا جایی که ضروری نیست، سوالات مشکوک را بی پاسخ بگذارید. متخصصین درباره شیوه های صحیح تست زنی معتقدند که تست زنی یک مهارت است و کیفیت تست زنی اثرگذاری بیشتری بر نتیجه دارد.

بخوانید: بهترین شیوه تست زنی کنکور سراسری

بدون تحلیل و بررسی از آزمون آزمایشی رد نشوید!!

هر آزمون تستی باید به دقت ارزیابی شود. دقت داشته باشید که ارزیابی دو بخش دارد. یک بخش آن بررسی پاسخ سوالات به لحاظ علمی است. در بخش دیگر باید رفتار تست زدن خود را بررسی کنید و به این سوالات پاسخ دهید:

  • ایا مدیریت زمان شما مناسب بود؟
  • چه درس هایی برایتان آسانتر هستند و زمان بیشتری صرفه جویی می شود؟
  • چه درس هایی برایتان سخت تر هستند و زمانی را صرفه جویی نمی کنید؟
  • چقدر بین گزینه ها دچار شک می شوید؟
  • علت شک شما چه بوده است؟
  • و….

شیوه های صحیح تست زنی | سوالات متداول

1.چرا باید درس ها را حتما براساس نظم دفترچه پاسخ بدهیم؟

با به هم ریختن نظم دفترچه، شماره سوالات تغییر می کند و احتمال ایجاد اشتباه بالاتر می رود. به همین خاطر توصیه می شود که این  کار را انجام ندهید. اما اگر به تجربه متوجه شده اید که ترتیب دیگری از پاسخدهی به درس ها برایتان مفیذتر است و اشتباه نمی کنید، طبق عادات فردی پیش بروید.

2.در چه صورت تست هایی که به آنها شک داریم را بزنیم؟

تا جایی که ممکن است تست هایی که شک داید را بی پاسخ بگذارید. مگر اینکه اطمینان شما روی یک گزینه حداقل 70 درصد باشد، تعداد سوالاتی که به جواب آنها شک دارید یا زیاد نباشد و یا به شما در تمرین هایتان ثابت شده باشد که معمولا شک هایتان درست هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه شیوه های صحیح تست زنی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره