دکتریانتخاب رشته و مصاحبه آزمون دکتری

آزمون جامع دکتری ۱۴۰۲

کانال تلگرام تحصیلی     

آزمون جامع دکتری ۱۴۰۲ یکی از مهم ترین مراحل در مقطع دکترا می‌باشد که تمامی دانشجویان باید از آن گذر کرده و وارد مرحله دکتری پژوهشی شوند. داوطلبان پذیرفته شده در مرحله آزمون دکتبی و شفاهی مجاز به شروع فرایند پایان نامه خود می‌باشند. در صورت عدم قبولی در این آزمون مشکلات و محدودیت هایی برای دانشجویان به وجود خواهد آمد. در این مطلب به بررسی کامل آزمون جامع دکتری 1402 می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.  

 

آزمون جامع دکتری ۱۴۰۲

تمامی دانشجویان مقطع دکتری باید در آزمونی با عنوان آزمون جامع دکتری شرکت کنند. این آزمون به این منظور برگزار می‌شود تا سطح علمی دانشجویان این مقطع پس از گذراندن واحدهای تئوری مورد ارزیابی قرار گیرد. پس از واحدهای تئوری و عملی نوبت به دوره دکتری پژوهشی است که تنها در صورت قبولی در آزمون‌جامع امکان ورود به آن وجود خواهد بود. 

آزمون جامع دکتری در مرحله امتحان کتبی و مصاحبه دارد. در مرحله اول داوطلبان باید در آزمون کتبی شرکت کنند. توجه داشته باشید که آزمون‌جامع هماهنگ نیست و اساتید مقطع دکتری هر دانشگاه سوالات مربوط به آن را طرح خواهند کرد. 

پس از آن دانشجویانی که موفق به کسب رتبه حد نصاب شده باشند، به مرحله مصاحبه راه پیدا خواهند کرد. پس از قبولی در مرحله مصاحبه نیز وارد دوره دکتری پژوهشی شده و می‌توانند شروع به انجام پایان نامه یا رساله خود نمایند. توجه داشته باشید که در صورت عدم موفقیت در آزمون جامع دکتری تنها یکبار دیگر این شانس را دارید که در آزمون شرکت کنید. 

 

آزمون جامع دکتری

 

شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری

داوطلبان مقطع دکتری در مرحله اول باید در آزمون دکتری شرکت کنند و در صورت موفقیت در این آزمون و مصاحبه وارد دوره پژوهشی دکتری خواهند شد. اما پس از آن درگیر این سوالات خواهند شد که شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری چیست و چه اقداماتی در این زمینه باید انجام دهند.

با توجه به اینکه دانشجویان تنها دوبار شانس شرکت در آزمون جامع دکترا را دارند، بهتر است که از شرایط آزمون اطلاع کامل داشته باشند تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشوند. شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری برای دانشگاه های مختلف متفاوت است اما به طور کلی برخی از شرایط یکسان به شرح زیر هستند. 

✅دانشجویان باید حداقل ۱۲ تا ۱۸ واحد درسی ارائه شده توسط دانشگاه را در مدت سه ترم بگذرانند. 

✅معدل دانشجو باید حداقل ۱۶ و یا در برخی از دانشگاه ها حداقل ۱۵ باشد. 

✅دانشجو نباید در هیج یک از دروس نمره کمتر از ۱۴ به دست آورده باشد. 

✅ارائه مدرک زبان قبل از آزمون جامع الزامی است. (تنها برخی از دانشگاه ها ممکن است تا پایان مهلت آزمون جامع به دانشجویان اجازه ارائه مدرک زبان بدهند.)

 

مراحل آزمون جامع دکتری

دانشجویان مقطع دکتری که قصد شرکت در آزمون‌جامع را دارند، باید مراحلی را از سر بگذرانند. اطلاع از مراحل شرکت در آزمون جامع دکتری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است تا دانشجویان در این روند با مشکلی مواجه نشوند. این مراحل به شرح زیر هستند. 

👈پاس کردن تعداد واحدهای مشخص در زمان معین (۱۲ تا ۱۸ واحد در سه ترم)

👈داشتن معدل ۱۶ و یا ۱۵ با توجه به دانشگاه

👈تکمیل فرم شرکت در آزمون جامع دکتری

👈ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر مثل آیلتس و تافل و یا آزمون هایی همچون MSRT، TOLIMO و…

👈ارائه فرم و مدارک لازم همچون کارنامه تحصیلی و مدرک زبان به واحد آموزشی مربوطه دانشگاه

👈حضور در جلسه آزمون کتبی و کسب رتبه حد نصاب نمره

👈شرکت در جلسه مصاحبه حضوری

🔺مدتی پس از شرکت در آزمون نتایج نهایی اعلام خواهد شد و دانشجویان پذیرفته شده وارد دوره دکتری پژوهشی شده و می‌توانند اقدامات لازم برای شروع نگارش پایان نامه را شروع کنند. 

🔺چنانچه دانشجو موفق به قبولی در آزمون جامع در دوبار نشود، پرونده او به گروه آموزشی ارجاع داده می‌شود تا در مورد وضعیت دانشجو تصمیم گیری شود. البته این شانس در تمامی دانشگاه ها به دانشجویان داده نمی‌شود و در صورت عدم قبولی در زمان مجاز دیگر امکان ادامه تحصیل در این مقطع را نخواهند داشت. 

 

قبولی در آزمون جامع دکترا

یکی از مهم سوالات داوطلبان آزمون جامع این است که برای قبولی در آزمون باید چه نمره‌ای کسب کنند. در این مورد باید گفت که قبولی در آزمون جامع دکتری مشروط به این است که دانشجو باید از ۱۰۰ درصد نمره، ۷۰ درصد را در آزمون کتبی و ۳۰ درصد را در آزمون شفاهی به دست آورد. 

دانشجویان باید جداقل نمره ۱۶ را به دست آورند تا قبول شوند. در صورت عدم کسب این نمره یکبار دیگر امکان شرکت در آزمون را خواهند داشت. دانشجویان پذیرفته شده وارد مرحله دکتری پژوهشی خواهند شد. برای آمادگی آزمون جامع دکتری می‌توانید از مشاوره تحصیلی دانتل کو کمک بگیرید. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

مشاوره آزمون جامع دکترا

دانشگاه های مختلف شرایط متفاوتی برای شرکت در آزمون جامه دکتری دارند. همچنین دانشگاه آزاد نیز این آزمون را مطابق با شیوه نامه های اختصاصی خود برگزار خواهد کرد. تمامی دانشجویان مقطع دکتری برای گذر از مرحله دروس تئوری و ورود به مرحله دکتری پژوهشی باید در این آزمون شرکت نمایند. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه آزمون جامع دکتری برای تان وجود دارد، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمون جامع دکتری 1402 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. منظور از آزمون جامع دکتری چیست؟

    دانشجویان مقطع دکتری پس از سه ترم باید در این آزمون شرکت کنند تا اجازه ورود به دوره دکتری پژوهشی را به دست آورند. 

  2. شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری چیست؟

    از این شرایط می‌توان به گذراندن تعداد واحد لازم در مدت معین، داشتن مدرک زبان و غیره اشاره کرد که در طول مطلب به طور کامل به آن ها پرداخته شده است. 

  3. اگر در آزمون جامع قبول نشوم چه خواهد شد؟

    در این صورت می‌توانید برای یکبار دیگر در این آزمون شرکت نمایید. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره