مدارسمشاوره تحصیلی دانش آموزان

سال تحصیلی 99-1400 | حضوری یا مجازی

کانال تلگرام تحصیلی     

سال تحصیلی 99-1400، می تواند یکی از متفاوت ترین سال های تحصیلی در طول چند دهه اخیر باشد. با توجه به شرایط موجود و شروع موج دوم ابتلا به کرونا در کشور، یکی از سوالاتی که برای همه دست اندرکاران سیستم آموزشی و خانواده ها ایجاد می شود این است که آیا سال تحصیلی جدید به صورت حضوری و یا مجازی برگزار خواهد شد. به همین خاطر، در این مطلب به بررسی شرایط آموزشی در سال تحصیلی 99-1400 خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره در زمینه سال تحصیلی 99-1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

 

 سال تحصیلی 99-1400 | سناریوهای ممکن

تا کنون هیچ تصمیم قطعی راجع به شیوه آموزش در سال تحصیلی جدید، از سوی وزارت آموزش و پرورش مطرح نشده است. با توجه به قابل پیش بینی نبودن وضعیت بیماری در ماه های آینده، انتظار می رود که هرگونه تصمیم گیری راجع به شیوه آموزش در سال تحصیلی جدید، در روزهای نزدیک به آغاز سال تحصیلی صورت بگیرد. براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، شروع سال تحصیلی جدید برخلاف سال های قبل، 15 شهریور ماه خواهد بود.

براساس صحبت های وزیر آموزش و پرورش، سه احتمال مختلف برای شیوه آموزش در سال تحصیلی جدید، در دست بررسی هستند که با توجه به شرایط، یکی از آنها اجرایی خواهد شد.

آموزش حضوری

خوش بینانه ترین حالتی که می توان انتظار داشت، این است که تا پیش از شروع سال تحصیلی جدید، شیوع بیماری کرونا، در کشور به صفر برسد. در این شرایط آموزش در سال تحصیلی 1399-1400 مانند سال های قبل و به صورت حضوری خواهد بود

آموزش مجازی

برخلاف حالت قبل، این شرایط بدبینانه ترین حالتی است که می توان برای آغاز سال تحصیلی جدید در نظر گرفت. با فرض اینکه کشور در ایام آغاز سال تحصیلی، در حالت بحرانی و همه گیری قرار داشته باشد، آموزش می بایست همانند نیمه دوم سال تحصیلی قبل، به صورت مجازی و از طریق اپلیکیشن شاد و شبکه آموزش صورت بگیرد.

ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی

این احتمال، که به گفته وزیر آموزش و پرورش، محتمل ترین حالت ممکن برای سال تحصیلی جدید است، به شرایطی مابین دو وضعیت پیشین گفته می شود. برای اجرایی کردن این برنامه، دانش آموزان هر کلاس، به دو گروه تقسیم می شوند. گروه اول، روزهای زوج و گروه دوم، روزهای فرد در کلاس درس حضور پیدا کرده و از آموزش حضوری و ارتباط با معلم استفاده می کنند. البته این به معنای آن نیست که دانش آموزان در روزهایی که در مدرسه حضور ندارند، تعطیل هستند. بلکه آنها در این روزها فعالیت های درسی را به صورت مجازی و از طریق سامانه دنبال خواهند کرد. برای رسیدن به این هدف، برنامه تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه نیز منتفی می شود تا دانش آموزان زمان کافی برای حضور در مدرسه را داشته باشند.

سال تحصیلی 99-1400 | برنامه ریزی های لازم

همانطور که گفته شد، تا کنون هیچ تصمیم گیری قطعی در ارتباط با شیوه آموزش در سال تحصیلی جدید، صورت نگرفته است. با این حال با توجه به اینکه فصل پاییز ایام بحرانی برای شیوع بیماری انفولانزا بوده و امسال خطر ابتلا به بیماری کرونا نیز دانش آموزان را تهدید می کند، آنچه قابل پیش بینی به نظر می رسد این است که آموزش مجازی در سال تحصیلی 1399-1400 نیز ادامه پیدا خواهد کرد. آموزش به صورت مجازی، نیازمند توجه به مسائل مختلفی از طرف دانش اموزان و خانواده های آنها است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت

جلوی بی نظمی را بگیرید!

آموزش به شیوه مجازی گاهی اوقات بی نظمی هایی را در برنامه تحصیلی دانش آموزان ایجاد می کند. این بی نظمی ممکن است به دلیل ارائه تمرین ها از جانب معلم در ساعات نامناسب یا بی توجهی دانش آموزان به ساعت های درسی باشد. به هردلیلی که بی نظمی ایجاد شده باشد، پیامد آن آسیب دیدن دانش آموزان به لحاظ تحصیلی خواهد بود. در نتیجه بهتر است برای جلوگیری از بروز این بی نظمی ها برنامه ریزی کنید. برای این کار می توانید از نظارت خانواده یا تخصص مشاورین تحصیلی استفاده کنید.

پیگیری نقاط ضعف

آموزش مجازی به این خاطر که ارتباط معلم و دانش آموزان را کاهش می دهد، گاهی می تواند باعث شود که دانش آموزان ایرادات و نقاط ضعف تحصیلی خود را مطرح نکنند. سعی کنید زمان هایی را با معلم خود به عنوان ساعات رفع اشکال در نظر بگیرید و نقاط ضعف درسی خود را برطرف نمایید.

بر تحصیل فرزندتان نظارت داشته باشید

نظارت والدین یک نکته بسیار مهم در شرایط تحصیلی فرزندان است. دانش اموزان سنین پایین تر، احتیاج دارند که با نظارت بر فعالیت هایشان نظم و مقررات را آموزش ببینند و دانش آموزان بزرگتر احتیاج دارند که مهارت های خودتنظیمی را به آنها آموزش دهید. به هرحال نظارت والدین باعث خواهد شد که دانش آموزان تحصیل در فضای مجازی را نیز به اندازه تحصیل حضوری جدی تلقی کنند.

سال تحصیلی 99-1400 | سوالات متداول

1.آیا سال تحصیلی جدید به صورت مجازی خواهد بود؟

به احتمال قوی، سال تحصیلی جدید به صورت ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی خواهد بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه سال تحصیلی 99-1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره