کنکور سراسریانتخاب رشته کنکور سراسری

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

کانال تلگرام تحصیلی     

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ یکی از دغدغه‌های اساسی تمام شرکت کنندگان کنکور سراسری است. آشنایی با نحوه انتخاب رشته مسئله مهم و شاید حیاتی برای داوطلبان مجاز به انتخاب‌رشته می باشد. کسب اطلاعات دقیق در این باره می‌تواند باعث آرامش روانی داوطلبان گردد. همچنین با داشتن اطلاع دقیق از این فرآیند می‌توان مانع از بروز اشتباه‌های ناخواسته شد. از این رو به تمام داوطلبان توصیه می‌شود که قبل از اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته خود، با پروسه نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 کاملا آشنا شوند.

 

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

داوطلبان باید توجه داشته باشند که فقط برگزاری آزمون دو بار در سال انجام می گیرد و انتخاب رشته کماکان فقط یک بار در سال (در مرداد ماه پس از برگزاری کنکور نوبت دوم تیر ماه)‌ انجام می شود. 

انتخاب رشته فقط یک بار در سال و در مرداد ماه انجام می گیرد.

برای انجام انتخاب‌رشته، یک فرم در مقابل شما قرار دارد که شامل 150 گزینه برای درج کدرشته‌ محل‌ها می باشد. به خاطر داشته باشید نحوه انتخاب رشته در کنکور سراسری ۱۴۰۳ به این صورت می باشد که انتخاب‌های شما به صورت یک به یک بررسی می شود.

بر همین اساس اولین رشته‌ی انتخابی شما که دارای ظرفیت خالی باشد، به عنوان رشته‌ی تحصیلی شما انتخاب شده و انتخاب‌هایی که در رتبه های بعدی درج کرده اید، بررسی نخواهند شد. به همین خاطر با دقت و بر اساس اولویت و علاقه مندی خود، کدرشته‌ها را درج کنید. برای آگاهی هرچه بهتر در زمینه نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری با ما همراه باشید.

بخوانید: راهنما انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ 

 

مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

انتخاب‌رشته چند روز پس از اعلام نتایج اولیه کنکور تیر ماه در مرداد ماه آغاز می شود. داوطلبان ابتدا باید دفترچه راهنما را دانلود نمایند. پس از مطالعه دفترچه و استخراج کدرشته محل های انتخابی با مراجعه به سایت سنجش مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ را آغاز نمایند. در ادامه شرح مراحل کلی نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ و سپس مراحل تصویری انتخاب رشته را به صورت کامل شرح می دهیم.

✅دریافت کارنامه اولیه کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ یا کنکور تیر ماه ۱۴۰۳ (یا هر دو آزمون)

✅مجاز بودن در حداقل یکی از دوره ها

✅دانلود دفترچه راهنما انتخاب رشته (برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کلیک کنید)

✅استخراج کدرشته محل های انتخابی و اولویت بندی بر اساس پارامترهای اصلی 

            🔴 توصیه می کنیم حتما پیش از انتخاب‌رشته مقاله مشاوره انتخاب رشته (کلیک کنید)‌ را مطالعه نمایید.

✅وارد کردن در فرم انتخاب رشته کنکور

✅دریافت کدرهگیری انتخاب‌رشته

 

مراحل تصویری نحوه انتخاب رشته کنکور در سایت سنجش

1️⃣ ابتدا داوطلبان باید از طریق نشانی sanjesh.org وارد سایت سازمان سنجش شوند. در صفحه اصلی سایت، لینک سراسری از منوی پایین در اختیار داوطلبان قرار دارد. بر روی ” سراسری ” کلیک کنید.

مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری

2️⃣ در صحفه جدید از منوی سمت راست بر روی ” انتخاب رشته ” کلیک کنید.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری

3️⃣ در این مرحله نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ بر روی لینک “ انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال 1403 ” کلیک کنید.

نحوه انتخاب رشته کنکور

4️⃣ در این صفحه  بعد از کسب اطلاع از نکات مندرج در صفحه، گزینه اطلاعیه های اصلاحیه دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری را مطالعه نموده ام تیک خورده و گزینه تائید و ادامه انتخاب می شود.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری

5️⃣ در این گام نحوه انتخاب رشته کنکور سه شیوه متفاوت برای دسترسی داوطلبان به پنل کاربری اختصاصی خود در نظر گرفته شده است. داوطلبان باید بر اساس تمایل، یکی از سه راه ارائه شده در تصویر زیر را انتخاب و اطلاعات درخواستی را وارد نمایند.

انتخاب رشته

6️⃣ در این مرحله نحوه انتخاب رشته کنکور معدل کتبی دیپلم را به صورت دقیق و صحیح دو بار تکرار کنید و  کد سوابق تحصیلی دیپلم را وارد نمایید.

کنکورکنکور

7️⃣ داوطلبان نظام سالی-واحدی یا ترمی-واحدی در صورت داشتن مدرک پیش دانشگاهی کد سوابق و عنوان رشته تحصیلی پیش دانشگاهی را وارد و تایید کنید. درنهایت بر روی تایید و ادامه کلیک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

8️⃣ حال تمامی کدرشته محل های انتخابی که از دفترچه راهنما استخراج کرده اید را در فرم به ترتیب اولویت قرار دهید. چندین بار این فرم را بررسی کنید تا در صورت مغایرت اشتباه خود را اصلاح کنید. 

9️⃣ در آخرین مرحله نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ سیستم به شما کدرهگیری ۱۶ رقمی می دهد که به منزله اتمام فرآیند انتخاب‌رشته می باشد. این کد را حتما یادداشت کنید زیرا در مراحل بعدی به آن نیاز خواهید داشت.

انتخاب‌رشته خود را به روزهای آخر موکول نکنید؛ همچنین با توجه به تغییرات و اصلاحیه هایی که هرسال سازمان سنجش در مورد کدرشته ها اعلام می کند، بهتر است هر روز سایت سازمان سنجش را چک کنید.

 

ویرایش فرم انتخاب‌رشته 

معمولا سازمان سنجش زمانی را برای ویرایش انتخاب رشته کنکور در نظر می گیرد. شما در این زمان می توانید انتخاب‌های جدیدی را به فرم خود اضافه کنید و یا برخی انتخاب‌ها را حذف کنید. توصیه می کنیم حتی اگر قصد ایجاد تغییری در فرم انتخاب‌رشته خود را ندارید، یک بار در این تاریخ فرم خود را بررسی نمایید. در ادامه می توانید نحوه ویرایش انتخاب رشته کنکور سراسری مشاهده نمایید.

 

نکات نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

داوطلبان آزمون سراسری حق انتخاب 150 کدرشته محل را دارند. بعد از مطالعه دفترچه نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری بهتر است سعی کنید از حق انتخاب‌های خود استفاده کنید. این انتخاب‌ها شامل دانشگاه های سراسری روزانه و نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس است. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله کارنامه قبولی کنکور را مطالعه کنید.

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

بعد ازتکمیل فرم و انتخاب گزینه تائید و ادامه، سیستم یک کد رهگیری 16 رقمی در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. لازم است از این کد تا پایان مراحل ثبت نام دانشگاه به درستی محافظت شود. همچنین تا پایان نحوه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ این امکان وجود دارد که کدرشته‌های انتخابی خود را مورد ویرایش قرار دهید. برای مشاهده سهمیه کنکور سراسری تاثیر آنها بر روی قبولی دانشگاه کلیک کنید.

 

برای انتخاب‌رشته چه باید کرد

برای انتخاب‌رشته‌های مورد نظر خود، حتما دفترچه مربوطه را مطالعه کنید. این دفترچه اطلاعات جامعی درباره شرایط  هریک از رشته هایی که می خواهید انتخاب کنید و نحوه انتخاب رشته کنکور 1403 در اختیارتان خواهد گذاشت. همچنین یک فرم خالی انتخاب‌رشته در انتهای دفترچه قرار دارد.

معمولا توصیه می شود پیش از درج اطلاعات در فرم اصلی، انتخاب‌های خود را در این فرم وارد کنید. این کار به شما کمک می کند تا با خطای کم تری فرم اصلی را پر کنید. 

علی رغم اینکه آزمون سراسری مربوط به دانشگاه های دولتی و آزاد با یکدیگر ادغام شده و در یک تاریخ برگزار می شود، با این حال شما برای انتخاب‌رشته در دانشگاه آزاد می باید به صورت جداگانه از انتخاب‌رشته دانشگاه سراسری اقدام کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه و ثبت اطلاعات انتخاب‌رشته، می بایست در زمان مقرر وارد سایت azmoon.org شوید.

 

فرم پیش نویس

در آخرین صفحه دفترچه راهنما انتخاب رشته، یک فرم پیش نویس قرار دارد که دقیقا مانند فرم انتخاب رشته اصلی در سایت سازمان سنجش می باشد. داوطلبان می توانند با تکمیل فرم پیش نویس تمامی اطلاعات لازم آماده کرده و اولویت بندی خود را نیز با روی کاغذ آوردن برای خود مشخص نمایند. 

تکمیل فرم پیش نویس انتخاب رشته از بسیاری از خطا ها در هنگام تکمیل فرم انتخاب رشته اصلی جلوگیری می کند و باعث اولویت بندی صحیح داوطلب می شود. در صورت ابهام در نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ می توانید با مشاوران تحصیلی دانتل کو صحبت کرده و از آنان کمک بگیرید. 

 

نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1403

از مرحله انتخاب رشته مسیر دانشگاه آزاد از دانشگاه های سراسری جدا می شود و انتخاب رشته دانشگاه آزاد از سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org انجام می گیرد. داوطلبان متقاضی ادامه تحصیلی در این دانشگاه باید برای انجام فرآیند انتخاب رشته به این سایت مراجعه نمایند که نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد متفاوت با دانشگاه سراسری می باشد. 

داوطلبان برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیاز به کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد دارند.

دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز به صورت جداگانه منتشر و در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. البته یک استثنا در مورد ۴ رشته پزشکی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی) وجود دارد که انتخاب رشته این ۴ رشته دانشگاه آزاد نیز از طریق سایت سنجش انجام می شود. داوطلبان متقاضی این ۴ رشته باید کدرشته محل های انتخابی خود را جز 150 کدرشته محل انتخابی خود لحاظ کنند.

در مقاله زیر به بررسی نکات و راهنما کامل نحوه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد پرداخته ایم. لذا پیشنهاد می کنیم چنانچه متقاضی این دانشگاه می باشید حتما مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

مشاوره نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

بسیاری از داوطلبان در نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 دچار اشتباهاتی می‌شوند که نتیجه نهایی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بهتر است برای انتخاب‌رشته صحیح از مشاوران مجرب کمک بگیرید.

انتخاب‌رشته از اصول و قوانینی پیروی می‌کند. همچنین با توجه به رتبه و تراز کسب شده شما می توانید تخمینی از کدرشته محل قبولی خود یا شانس قبولی بدست آورید. بهتر است پیش از تکمیل فرم انتخاب‌رشته، مطالعه کافی داشته باشید. چنانچه به هر دلیلی در رشته‌ی مورد نظر خود قبول نشدید می توانید شانس خود را در تکمیل ظرفیت کنکور امتحان کنید. مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل آماده پاسخگویی به سوالات شما پیرامون نحوه انتخاب رشته 1403 و چینش الویت های در فرم انتخابی هستند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

امکان انتخاب چند کدرشته محل در فرم انتخاب‌رشته وجود دارد؟

شما می توانید بین 1 تا 150 انتخاب را در فرم وارد کنید.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری و وارد کردن کدرشته محل ها باید بر چه اساسی باشد؟

با توجه به اینکه سازمان سنجش انتخاب های شما را به ترتیب از اولین انتخاب بررسی می کند، بهتر است نحوه انتخاب رشته کنکور را بر اساس اولویت و علاقه شخصی پر کنید.

آیا انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد و سراسری مشترک است؟

خیر، برای انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد می بایست به سایت azmoon.iau.ac.ir مراجعه نمایند.

کانال تلگرام تحصیلی     

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره