مدارسمشاوره تحصیلی دانش آموزان

روش های صحیح درس خواندن (ششم دبستان)

کانال تلگرام تحصیلی     

شنیده می شود که عده ای از خانواده ها به دانش آموزان خود می گویند که درس بخوانید و مطالعه کنید، اما هیچ یک از آنها به فرزندان خود نمی گویند که چطور مطالعه کنید. آگاهی از روش های صحیح درس خواندن، در نحوی ی مطالعه و کیفیت آن اهمیت بسزایی دارد. برای مثال زمانی که می خواهید درس ریاضی را مطالعه کنید، اگر با روش صحیح خواندن این درس آشنایی داشته باشید، فهم این درس برای شما راحت تر می شود و مفاهیم و مطالب را بهتر یاد می گیرید. خانواده ها باید این مطالب را به دانش آموزان خود انتقال دهند تا دانش آموز  در این مقاله، به طور کلی شمارا با چند روش صحیح درس خواندن ششم دبستان آشنا می کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش های صحیح درس خواندن می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

روش های صحیح درس خواندن برای ششم دبستانی ها

از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره داشت :

تندخوانی

تند خوانی یکی از روش های صحیح در درس خواندن است. اما شاید برای شما سوال باشد که چگونه؟ زمانی که ما یک مطلب را تند می خوانیم، به ذهن اجازه فکر کردن به مطالب دیگر را نمی دهیم. اگر ما یک مطلب را آهسته مطالعه می کنیم، وقت اضافه به ذهن می دهیم و ذهن از همین وقت اضافه برای فکر کردن به مطالب و موضوعات متفرقه استفاده می کند و در نتیجه حواس پرتی ایجاد می شود. تندخوانی موجب تمرکز حواس می شود و این تمرکز ما را در یادگیری بهتر یاری می کند.

عبارت خوانی

عبارت خوانی به معنای خواندن عبارات و جملات به جای خواندن کلمات است. در این روش باید سرعت خواندن را با سرعت اندیشیدن هماهنگ کنیم. اگر این هماهنگی و سرعت وجود نداشته باشد، ذهن از فعال بودن باز می ماند و مسائل دیگر، ذهن را به خود مشغول می کند.

خواند اجمالی

نمونه گیری صحیح از نکات مهم و اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات را خواندن اجمالی می گویند. در این روش، خواننده باید مطالب و نکات مهم را از جزئیات و مطالب اظافی کتاب درسی جدا کرده و آنها را سامان دهی کند و سپس به مطالعه بپردازد. با هدف گذاری و مشخص نمودن زمان مطالعه و میزان دشواری کتاب، می توان به بالا بردن دقت و تمرکز حواس کمک کرد.

خواندن تجسسی

کسی که به دنبال چیزی می گردد، حتما به آن دست پیدا می کند. خواندن تجسسی، طراحی انواع سوالات جزئی و کلی و مطالعه دقیق برای دست یابی به پاسخ این سوالات است. خواندن تجسسی به دانش آموز کمک می کند که مطالب دشوار و سخت را تجزیه و تحلیل نموده و مفاهیم را بهتر درک کند. هدف خواندن تجسسی، گسترش دامنه ی تمرکز است. مطالعه ی درس ها به این روش، علاقه ی دانش آموزان را نسبت به درس بیشتر می کند و باعث می شود که دانش آموز مطالب درسی را به حافظه بسپارد. این روش از طریق تحریک حس کنجکاوی، برای غلبه بر تنبلی و کسلی به دانش آموز کمک می کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روش های صحیح درس خواندن می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02146291403 تماس بگیرید.

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره