کنکور سراسریانتخاب رشته دانشگاه آزادانتخاب رشته کنکور سراسری

سهمیه شاگرد اولی در کنکور کارشناسی ارشد

کانال تلگرام تحصیلی     

سهمیه شاگرد اولی در کنکور کارشناسی ارشد یکی از انواع سهمیه های در نظر گرفته شده در آزمون ارشد می باشد. دانشجویانی که موفق به کسب بالاترین معدل بین هم رشته های های خود شده باشند معدل الف محسوب شده و امکان استفاده از این سهمیه را خواهند داشت. استفاده از سهمیه شاگرد اولی شرایطی دارد که متقاضیان باید از آن اطلاع داشته باشند و در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهند شد. در این مطلب به بررسی کامل سهمیه شاگرد اولی در کنکور کارشناسی‌ارشد خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 

سهمیه شاگرد اولی در کنکور کارشناسی ارشد

در کنکور کارشناسی ارشد سهمیه های مختلفی اعمال می شود که یکی از آن ها سهمیه شاگرد اولی می باشد. در هر سال داوطلبان کنکوری که بالاترین معدل را در بین دانشجویان هم رشته خود داشته باشند، به عنوان شاگرد اول شناخته شده و می توانند از سهمیه آن در آزمون استفاده نمایند.

تمامی دانشگاه ها باید دانشجویان برتر و معدل الف را شناسایی کرده و آن ها را به سازمان سنجش معرفی نمایند. آنچه مسلم است استفاده از سهمیه شاگرد اولی در کنکور کارشناسی ارشد کار چندان ساده ای نیست و برای بهره بردن از آن لازم است که داوطلبان از جزییات و پیچیدگی های دریافت این سهمیه به طور کامل اطلاع داشته باشند. 

 

شرایط سهمیه شاگرد اولی در کنکور کارشناسی ارشد

همانطور که گفته شد استفاده از سهمیه شاگرد اولی در کنکور کارشناسی‌ارشد شرایطی دارد که داوطلبان باید آن ها را به طور کامل داشته باشند تا امکان استفاده از این سهمیه در آزمون برای شان فراهم گردد. هر ساله شرایط استفاده از سهمیه شاگرد اولی در کنکور کارشناسی ارشد از طریق دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور ارشد از طریق سایت سنجش منتشر شده و در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت. مهم ترین این شرایط به شرح موارد زیر می باشد. 

✅ دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته تحصیل کرده و با کسب بالاترین معدل بین ورودی های خود در 8 نیمسال، تحصیل را به پایان رسانده باشد.

‌✅ دانشجو در مقطع کارشناسی ناپیوسته تحصیل کرده و با کسب بالاترین معدل بین ورودی های خود در 4 نیمسال، تحصیل را به پایان رسانده باشد.

✅ استفاده از سهمیه تا حداکثر یکسال پس از فارغ التحصیلی 

‌✅ امکان استفاده از سهمیه تنها برای یکبار

✅ دانشجو عنوان نمونه کشوری را از سوی سازمان امور دانشجویان کسب کرده باشد. 

‌✅ دانشجویان رتبه های اول تا پانزده مرحله آخر المپیاد های علمی دانشجویی

در صورتی که دانشجو شرط معدل را به عنوان شاگرد اول داشته باشد اما به دلایلی مثل بیماری یا مشکلات دیگر تا بیشتر از 2 نیمسال از سقف تعیین شده فارغ التحصیل نشده است، می توانند درخواست داده و شرایط او توسط کمیسیون موارد خاص بررسی گردد. در صورت تایید کمیسیون دانشجو می تواند از سهمیه شاگرد اولی در کنکور کارشناسی ارشد استفاده نمایند. 

 

سهمیه شاگرد اولی در کنکور کارشناسی ارشد

 

معدل الف کارشناسی ارشد

داوطلبانی که در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده و موفق به کسب رتبه حد نصاب شده و مجاز به انتخاب رشته باشند، امکان استفاده از سهمیه شاگرد اولی در کنکور کارشناسی ارشد را نیز خواهند داشت. 10 درصد ظرفیت مازاد از کد رشته محل به دانشجویان با سهمیه شاگرد اولی اختصاص دارد. توجه داشته باشید که دانشجویان در صورتی مجاز به استفاده از سهمیه معدل الف می باشد که موفق به کسب حداقل 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در آزمون شده باشند. 

آخرین فرد پذیرفته شده یعنی فردی که سهمیه آزاد داشته باشد (بدون هیچ سهمیه ای) و به عنوان نفر آخر قبول شده در کنکور ثبت شود. برای مثال اگر آخرین فرد نمره 10 را به دست آورده باشد، فرد متقاضی باید موفق به کسب نمره 9 شده باشد. در صورتی که در استفاده از سهمیه شاگرد اولی در کنکور کارشناسی ارشد با مشکلی مواجه شده اید، می توانید با مشاوران تحصیلی مجموعه دانتل کو مشورت نمایید. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

مشاوره سهمیه معدل الف در آزمون کارشناسی ارشد

افرادی که قصد استفاده از سهمیه معدل الف در کنکور ارشد را دارند باید درخواست خود را از طریق تکمیل فرم های مربوطه به دانشگاه ارائه دهند. همچنین لازم است که اطلاعات دانشجو از طریق دانشگاه به سازمان سنجش ارسال شود. امکان استفاده از این سهمیه تا یکسال پس از فارغ التحصیلی بوده و فقط یکبار قابل استفاده می باشد. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه سهمیه شاگرد اولی در کنکور کارشناسی ارشد برای تان وجود دارد، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کنکور کارشناسی ارشد با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. سهمیه شاگرد اولی در کنکور کارشناسی ارشد به چه معناست؟

    در صورتی که دانشجو در بین هم ورودی ها و هم رشته ای های خود بیشترین معدل را کسب کرده باشد به عنوان شاگرد اول شناخته شده امکان استفاده از سهمیه را خواهد داشت. 

  2. تا چند سال پس از فارغ التحصیلی امکان استفاده از سهمیه شاگرد اولی وجود دارد؟

    داوطلبان تا حداکثر یکسال پس از فارغ التحصیلی و تنها برای یکبار امکان استفاده از سهمیه را خواهند داشت. 

  3. شرایط استفاده از سهمیه شاگرد اولی در کنکور کارشناسی ارشد چیست؟

    در متن مقاله به طور کامل در مورد شرایط استفاده از سهمیه توضیح داده شده است. 

کانال تلگرام تحصیلی     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره